Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hävda preskibering mot Prioritet inkasso  (läst 11061 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
onkelsam
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: Mars 02, 2011, 19:11:13 »

Hej
jag började för några månader sen reda ut mitt liv efter att jag nu varit nykter alkoholist i 2.5 år med hjälp av en av kommunens rådgivare som tog reda på vilka skulder jag har och till vilka.
det var en del skulder jag inte hade en aning om att dom fanns och jag hävdade att dom var preskiberade och blev av med en hel del av dom
jag har ett lån från 1988 pk banken på 52000 tusen efter ett motorcyckelköp som är uppe i 213354 kr och som idag ligger hos prioritet inkasso
jag hävdade att detta var preskiberat var på jag fick svar att dom sänt mig massor av brev till mig och ni har uppenbarligt fått ett 2003-09 som ni skrivit under o sänt i retur o begärt uppgörelse\ackord saken är den att jag aldrig sett eller skrivit på en sådan uppgörelse och bestrider den det liknar min underskrift men det är inte min?
jag fick svar idag efter att jag begärt in full historik i ärendet och då har dom 5 brev utskick på hela denna tiden?
och fick även med deponerad överlåtelsekedjor och utslag lagsökningsmål från 95 och kopia på skuldbrevet och att dom hänvisade till
mål nr öä 2215-08
jag hävdar att lånet är ett vanligt konsument lån och därför har en preskition på 3 år?
jag hävdar att jag har aldrig sett eller skrivit på något svarskort eller begärt uppgörelse
och jag hävdar fortfarande att denna skuld är preskiberad
under tiden 1999 till 2010 har jag o sambon flyttat isär 8-10 gånger och jag har inte varit så snabb med flyttanmällan har inte heller hämtat min post var på hon till slut slängt den har inte heller kunnat ha eftersändning på grund av skuld till svensk addressändring
jag undrar hur ska jag göra nu för att fortsätta ska jag be dom ta det till tinget eller vad?
kan jag hänvisa till mål https://lagen.nu/dom/rh/2010:19

Tacksam för råd och hjälp
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #1 skrivet: Mars 02, 2011, 20:23:27 »

Hej
jag började för några månader sen reda ut mitt liv efter att jag nu varit nykter alkoholist i 2.5 år med hjälp av en av kommunens rådgivare som tog reda på vilka skulder jag har och till vilka.
det var en del skulder jag inte hade en aning om att dom fanns och jag hävdade att dom var preskiberade och blev av med en hel del av dom
jag har ett lån från 1988 pk banken på 52000 tusen efter ett motorcyckelköp som är uppe i 213354 kr och som idag ligger hos prioritet inkasso
jag hävdade att detta var preskiberat var på jag fick svar att dom sänt mig massor av brev till mig och ni har uppenbarligt fått ett 2003-09 som ni skrivit under o sänt i retur o begärt uppgörelse\ackord saken är den att jag aldrig sett eller skrivit på en sådan uppgörelse och bestrider den det liknar min underskrift men det är inte min?
jag fick svar idag efter att jag begärt in full historik i ärendet och då har dom 5 brev utskick på hela denna tiden?
och fick även med deponerad överlåtelsekedjor och utslag lagsökningsmål från 95 och kopia på skuldbrevet och att dom hänvisade till
mål nr öä 2215-08
jag hävdar att lånet är ett vanligt konsument lån och därför har en preskition på 3 år?
jag hävdar att jag har aldrig sett eller skrivit på något svarskort eller begärt uppgörelse
och jag hävdar fortfarande att denna skuld är preskiberad
under tiden 1999 till 2010 har jag o sambon flyttat isär 8-10 gånger och jag har inte varit så snabb med flyttanmällan har inte heller hämtat min post var på hon till slut slängt den har inte heller kunnat ha eftersändning på grund av skuld till svensk addressändring
jag undrar hur ska jag göra nu för att fortsätta ska jag be dom ta det till tinget eller vad?
kan jag hänvisa till mål https://lagen.nu/dom/rh/2010:19

Tacksam för råd och hjälp

I praxis har det ställts höga krav på borgenärens bevisning om att kravbrev kommit gäldenären till handa. Enstaka försändelser har, mot en gäldenärs invändning om att de inte kommit fram, inte ansetts kunna bryta preskription (se NJA 1996 s. 809 och NJA 1998 s. 750). Situationen är en annan om ett flertal kravbrev skickats till gäldenärens folkbokföringsadress utan att de kommit i retur. Under sådana förhållanden får enligt vad Högsta domstolen uttalat möjligheten att inte åtminstone något kravbrev nått gäldenären anses vara närmast försumbar, om ingen särskild omständighet till stöd för detta föreligger (se NJA 2007 s. 157).
I förevarande ärende har J.S. påstått att han inte fått del av något kravbrev och att han under den tid när kravbreven avsänts vistats på annan adress än den folkbokförda. Hans uppgifter i denna del är inte orimliga. Till detta kommer att J.S:s far under ed har uppgett att han medvetet undanhållit kravbreven för sin son. Dessa omständigheter medför att J.S:s invändning inte kan lämnas utan avseende. Hovrätten finner därför att AK Portfolio inte har styrkt att preskriptionsavbrott skett och att hinder mot verkställighet därför föreligger.
Loggat
monalisa
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #2 skrivet: Mars 02, 2011, 21:32:18 »

Sån här kanslisvenska vill inte en människa som ropar på hjälp höra.Försök inte göra dej viktig,utan använd frågeställarens språk.Använd ord som ger åtminstånde nån form av empati.Det går att få fram fakta utan att läsa direkt från manglade rättsfall.

ML
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #3 skrivet: Mars 03, 2011, 00:37:37 »

Sån här kanslisvenska vill inte en människa som ropar på hjälp höra.Försök inte göra dej viktig,utan använd frågeställarens språk.Använd ord som ger åtminstånde nån form av empati.Det går att få fram fakta utan att läsa direkt från manglade rättsfall.

ML

Och en som vill hjälpa vill verkligen inte höra att vederbörande försöker göra sig viktig och få dikterat för sig vad vederbörande ska skriva.

.

Loggat
RonjaRövardotter
Full Member

Antal inlägg: 238

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Mars 03, 2011, 22:45:58 »

nu varit nykter alkoholist i 2.5 år

Grattis till nykterheten!!

Hoppas också att det kommer att reda sig med det ekonomiska också. Kämpa på!
Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
onkelsam
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Mars 03, 2011, 23:14:02 »

tackar och bugar Smiley
ja är faktist stolt över mig själv för första gången i mitt liv
framför allt har jag ett liv idag
och nästan alla mina problem har försvunit eller löst sig sen jag blev nyckter

men skulle vilja ha råd om hur jag gör nu ska jag be dom ta ärendet till tinget om dom inte ger med sig eller vad gör jag?
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #6 skrivet: Mars 03, 2011, 23:15:44 »

Är det inte 10 år på lån?
Loggat
onkelsam
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Mars 03, 2011, 23:26:39 »

hej
jag har hittat lite info om lån om att det kan vara 3 eller 10 år på ett lån
sen hur man ska tolka det hela är inte mitt bord
men som exempel mit lån anser jag är ett vanligt Konsumentlån som jag tog när jag köpte en motorcyckel
jag kan inte tolka mitt skuldbrev från pk banken som löpande och då är det väl ett vanligt Konsumentlån?
Preskription av borgen
Preskription innebär att långivaren efter viss tid - tre eller tio år - förlorar rätten att kräva ut sin fordran om inte preskriptionen avbryts av långivaren dessförinnan. Preskriptionen avbryts genom att långivaren t.ex. påminner om sin fordran. Efter ett preskriptionsavbrott börjar ny preskriptionstid att löpa. Enligt 8 § preskriptionslagen (1981:130) preskriberas borgen, d.v.s. kan inte göras gällande, om huvudfordran (lånet) är preskriberat. Konsumentlån preskriberas efter 3 år om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Detsamma gäller borgen tecknad för konsumentlån. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte lån som grundar sig på löpande skuldebrev, dvs ställda till innehavare eller viss man eller order, utan då gäller en preskriptionstid på 10 år. Bank- och hypotekslån grundas som regel på löpande skuldebrev varför det i dessa fall är en 10-årig preskriptionstid som gäller. Preskriptionstiden för borgen räknas i allmänhet från det att åtagandet skrevs under (2 § preskriptionslagen).
Loggat
onkelsam
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Mars 04, 2011, 17:51:47 »

hej
fick svar idag från inkasso
vi har emottagit ert brev
vi vidhåller att ärendet ej är preskriberat
vad gör jag nu?
i mitt sista brev till dom skrev jag så här.
Hej,

Angående ärendenummer: xxxxxxx

Undertecknad vill härmed påpeka att gällande ovanstående fordringar är ett konsument lån och har en preskription enligt Preskriptionslag (1981:130 ) Enligt 2 § andra st preskriberas fordran mot konsument efter tre år om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

Undertecknad vill härmed fortfarande påpeka att det för honom är helt okänt och att han aldrig fått eller skrivit på svarskort och begärt betalningsuppgörelse\ackord

Undertecknad vill härmed påpeka att han och sambon under år 1999-2010 flyttat isär 8-10 gånger och underteknad har inte varit bosatta på dessa adresser underteknad har inte genomförd flyttanmälan i tid och har inte på grund av skuld till Svensk Adressändring AB inte haft möjlighet till tillfällig eftersändning.Undertecknad har även haft Lagring av post. Undertecknad har inte hämtat sin post hos sambon vid seperation eller på postkontor vid lagring av post.

Undertecknad har mot bakgrund härav gjort gällande att han inte har fått del av något av de utsända kravbreven

Undertecknad vill härmed fortfarande påpeka att gällande ovanstående fordringar har preskription enligt Preskriptionslag (1981:130 ) inträtt varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register.

Skulle ni invända mot detta vill jag påminna om att preskriptionslagen säger att ni genom bevisning ska styrka att jag tagit emot påminnelser från er, för att preskriptionsavbrott ska kunna påvisas. Det räcker alltså inte att ni påstår att ni sänt iväg påminnelser och det räcker heller inte att de inte kommit i retur.
Undertecknad  hänvisar till dom (bilaga 1)
Undertecknad hänvisar till bilaga 2
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: