Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: FAQ - Nyckelord med förklaring av belysande och förstärkande moment.  (läst 30510 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wow
Full Member

Antal inlägg: 113

« skrivet: December 30, 2010, 06:18:42 »

Om ni vänligen vill följa regeln för denna tråd, så kommer den till hjälp för många.

Nyckel-ordet i fett still.
Under nyckel-ordet med belysande och förstärkande moment, kursiv-stil.

Sänd gärna ett PM om du tycker något ska ändras.

MVH
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member

« Svara #1 skrivet: December 30, 2010, 06:20:03 »

Preskription
Ett juridiskt begrepp som betecknar att rättsliga följder upphör viss tid efter det de inträffat.

Preskriptionslag (1981:130)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

Preskriptionsavbrott
Preskription infaller om inte fordringsägaren bevisligen har gjort preskriptionsavbrott eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!

Absolut Preskription
Innebär att en skuld inte kan drivas in med statens hjälp då den betingar en ålder om t.ex. 5 år för en skatteskuld.

Preskriptionstider
1) Konsumtionsskulder (typ "vanliga" räkningar)  3 år
2) Kontokortsskulder                                     3 år
3) Skatter och böter                                     5 år därefter Absolut-Preskription
4) Kommunala skulder                                    3 år
5) Banklån (löpande skuldebrev)                     10 år  
6) Rättegångskostnader                               10 år
7) Hyror  om man fortfarande bor kvar              2 år annars 3 år

NOTERA
Detta är normalregeln, dock kan undantag förekomma,
och fordringarna kan i de flesta fall förlängas genom preskriptionsavbrott.

Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member

« Svara #2 skrivet: December 30, 2010, 06:50:53 »

God Inkassosed
Det anses tex inte vara god inkassosed att föra ett ärende vidare av Inkasso till KFM ifall du bestridit eller gort en preskriptionsinvändning, eftersom då anses ärendet tvistigt.
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-inkasso.pdf

Datainspektionen DI
Datainspektionen uppgift är att inkassolagens bestämmelser och god inkassosed följs.
Om man utsatts för inkassoåtgärder som strider mot god inkassosed kan man vända sig till Datainspektionen, men Datainspektionen kan inte vara ombud eller avgöra tvister.
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdf

Tingsrätten TR Arbete pågår forts följer ...
Det är mig införstått av vad jag har läst på Fattiga Riddare att det är Inkasso bolagets uppgift att föra ärendet vidare till Tingsrätten, om så inte sker ska det fortlöpande bestridas och invändas mot deras förfarande.
Läsvärd länk:
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=3193.0
Loggat

wow
Full Member

« Svara #3 skrivet: Januari 02, 2011, 08:09:16 »

Preskriberad Skuld - vad händer sen ...
En skuld är preskriberad till den dagen du erkänner skulden, den kan inte drivas in med hjälp av KF (Kronofogden).
Du måste uttryckligen erkänna skulden, trots att du vet att den är preskriberad.
Bra att spara alla papper - typ i pärm - ifall konstigheter skulle uppstå framöver.
Om så, då återigen bestrida och anmäla till DI (Datainspektionen).

Skriva preskriptions invändning
Dags att samla ihop alla brev i en pärm och ta itu med situationen?
En mall inspirerad av medlemmen Alvedon här på Fattiga Riddare.

Hej.

Preskriptions-invändning angående ärendenummer: xxx xx xxx xx

Undertecknad vill härmed påpeka att gällande ovanstående ärende har preskription enligt Preskriptionslag (1981:130 ) inträtt.
Varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register.

Muntlig kontakt ej möjlig.

Underskrift
---------------------
Namn förtydligan

Glöm inte att ange datum och adress i brevet.
Sedan ta en kopia av ditt brev och välj att antingen skicka det som rekommenderat brev eller inte, en kostnads fråga.
Nu är ärendet tvistigt och du kan läsa mer om du följer länkarna nedanför.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=2776.0
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=4357.msg39936#msg39936
Loggat

wow
Full Member

« Svara #4 skrivet: Januari 03, 2011, 11:06:13 »

Rimlig Orsak
Om du är osäker eller redan har rimlig orsak, så kan du ta en titt på domslut.
FAQ - Att ta del av domar och andra dokument
https://www.flashback.org/t890264
Eller http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp

MVH
Loggat

Hallå
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #5 skrivet: Juni 03, 2011, 16:06:55 »

Preskription
Ett juridiskt begrepp som betecknar att rättsliga följder upphör viss tid efter det de inträffat.

Preskriptionslag (1981:130)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

Preskriptionsavbrott
Preskription infaller om inte fordringsägaren bevisligen har gjort preskriptionsavbrott eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!

Absolut Preskription
Innebär att en skuld inte kan drivas in med statens hjälp då den betingar en ålder om t.ex. 5 år för en skatteskuld.

Preskriptionstider
1) Konsumtionsskulder (typ "vanliga" räkningar)  3 år
2) Kontokortsskulder                                     3 år
3) Skatter och böter                                     5 år därefter Absolut-Preskription
4) Kommunala skulder                                    3 år
5) Banklån (löpande skuldebrev)                     10 år  
6) Rättegångskostnader                               10 år
7) Hyror  om man fortfarande bor kvar              2 år annars 3 år

NOTERA
Detta är normalregeln, dock kan undantag förekomma,
och fordringarna kan i de flesta fall förlängas genom preskriptionsavbrott.

Har lite frågor.
Om jag nu har åkt fast på en komunalbuss alltså SL eller en Västrafikbuss. Går detta under böter eller som komunalskuld?
Kan polisböter som har ¨gått till Kronofoden preskriberas?
Kan preskribition ske automatiskt eller måste detta begäras?
Hur vet jag om ett inkassobolad har satt mitt fall på preskribitionsavbrott?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #6 skrivet: Mars 27, 2012, 22:32:48 »

Har lite frågor.
Om jag nu har åkt fast på en komunalbuss alltså SL eller en Västrafikbuss. Går detta under böter eller som komunalskuld?
Kan polisböter som har ¨gått till Kronofoden preskriberas?
Kan preskribition ske automatiskt eller måste detta begäras?
Hur vet jag om ett inkassobolad har satt mitt fall på preskribitionsavbrott?
Om du menar att du "åkt fast" och fått en sk kontrollavgift för att du inte haft giltig biljett så bör detta gå som konsumentskuld.
Denna typ av avgifter/"böter" utfärdas ju inte av polis eller annan myndighet, utan av bussbolagets kontrollanter, så böter i den bemärkelsen är det inte.
(rätta mig om jag missuppfattat dig....)

"Polisböter" preskriberas väl som andra statliga skulder, dvs som skatteskulder (fem år).

Preskription är inget man ansöker om, begär eller ber om.
Preskription är något som infaller om inget preskriptionsavbrott har skett.

Det vet du om du blir delgiven angående en äldre fordran, sk preskriptionsavbrytande delgivning, eller så kan du misstänka det om du får brev från inkassobolaget om att fordran ligger på långtidsbevakning.
Men även om den ligger på långtidsbevakning är det inte sällan skulderna preskriberas under tiden, då dom inte ser till att något giltigt preskriptionsavbrott skett under tiden.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
klenis@hotmail.com
Full Member

Antal inlägg: 119

« Svara #7 skrivet: April 10, 2012, 21:06:00 »

Nej så är det inte Polisböter eller dagsböter är det exakt 5 års preskribation dvs 2008-12 -01 till 2013-12-01 5år.

Skatteskuld underhållsstöd är det innevarande år + 5års preskribation dvs max för underhållsstöd kan det bli 5år+11månader överklagas skattebeslutet inte är det innevarande år +5år överklagas det kan det ifrån det vunnet lagakraft taxeringen innevarende år +5år.

Har du uppskov så preskriberas det tidigast innevarande år sedan uppskovet upphört +2år om skulden är äldre en 5år dvs 5år+2år+xx dagar dvs kfm jagade mig för en skuld som var 8år + 9månader gammal innan den preskriberases vid årskiftet 2010 för en skuld sedan mars 2001 ...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: