Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Återkallat av Inkasso i tingsrätt, begär ersättning!  (läst 7331 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« skrivet: April 28, 2010, 18:37:38 »

Edit: Såg nu att Noctumlux har skrivit om samma sak. Ber om ursäkt för det, men det kan vara bra och bli påmind om sina rättigheter.

Hmm hade inte tänkt skriva något mer här men tänkte jag skulle delge er lite info som säkert inte alla vet. Det är tack vara forumet jag själv snart är helt skuldfri.

Om ni får inkasso till och återkalla ärenden efter invändnig av er till tingsrätt, är det enligt min åsikt er skyldighet och kräva inkasso på ersättning för "rättegångskostnader", jag hade skrivit rådgivningskostnader ifall ni inte har en jurist som representerar er. Dels har ni lagt ner tid och skriva invändning och dem flesta av oss är inga jurister utan måste skriva om, skriva om och läsa styckena flera gånger för och få något bra yttrande. Det ska vi givetvis ha ersättning för.

Tiden man lägger ner kan det vara värt, speciellt om fordringen är "dålig". Dålig i den bemärkelsen att inkasso har svårt att bevisa försändelser, ingen delgivning och ingen gäldenärskontakt som kan ha avbrutit preskriptionen. Har man dessutom tänkbara skäl till varför man inte nåtts av försändelsen så är det stora chanser tingsrätten anser förhinder föreligger för utmätning. Dem flesta fordringarna som hamnar hos tingsrätten är just preskriptions ärende och det får inkasso tacka Fattiga Riddares för. Ni får dock observera att man ska ta dem strider man kan vinna. Jag har själv blivit tvungen och betala av på två fordringar där jag inte hade kunnat vinna, bla mot Alektum. Det ena målet får jag betala det andra fick PH återkalla. Synd man inte visste om att man kunde kräva ersättning då.

Ersättningen är förvisso inte så stora i FT mål (förenklat tvistemål) men upp till 1134 kr motsvarande 1 timmes konsultation kan man kräva. "Om ett mål avskrivs på grund av att käranden återkallat sin talan följer av huvudregeln i 18 kap. 5 § andra stycket rättegångsbalken att han skall ersätta motparten dennes rättegångskostnad".

Slutsatsen är alltså att om inkasso drar tillbaka stämningen mot dig, har dem inget kött på bena. Då är det dags och kräva ersättning till tingsrätten. Kom ihåg att det är väldigt kort tid man har på sig och yttra sig. Jag skrev så här.

Käranden har återkallat sin talan i målet FT-XXXX-10. Det får anses skäligt att mina rådgivningskostnader ersätts.

Hänvisar till 18 kap, 5 § andra stycket i rättegångsbalken begäran om  ersättning för mina rådgivningskostnader till 1100 kr

enligt invändningen och ränta enligt 6 § räntelagen från dagens datum till dess full betalning sker.

Har inkasso gjort något fel mot er? Stridit mot god inkassosed? Har ni dokumentation på det? Stäm inkasso då till tingsrätt. Använd några av dem stämningar dem flesta har liggande från inkasso som mall, kräv dem på ett belopp under 20 000 så det går som ett FT mål. Det har jag själv gjort och det kommer jag vinna. Det kostar 450 kr och stämma, väl värt pengarna. Inkasso är livrädda för och bli stämda för det är bad business för dem. Inga pengar och tjäna och dem måste lägga ner tid för rättegång.

Rätta mig gärna om jag har fel...vilket jag såklart inte har.
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
cami
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #1 skrivet: April 28, 2010, 20:31:54 »

Hm, högst intressant läsning... Går själv i stämningstankar, men allting är en enda röra med inkasso och kfm, så jag vet inte var jag ska börja... *puh* Ska försöka bena upp alla turer, sen drar det nog åt tingshållet, skulle jag tro...
Loggat
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« Svara #2 skrivet: April 29, 2010, 11:08:23 »

Tilläggas bör att ifall man kräver ersättning, kan käranden (inkasso) dra tillbaka sin återkallelse så att det blir en förhandling ändå. Men har inkasso dragit tillbaka så inser dem att det är en överhängande risk för bakslag.

Kanske inte är alltid så smart och kräva ersättning... men nitisk som man är så.

Loggat

Skuldfri efter 20 år...
cami
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #3 skrivet: April 29, 2010, 13:55:53 »

Äh, bryr mig inte om någon ersättning, det orkar jag inte bråka om, jag är bara intresserad av att få veta om det som dom sysslar med är rätt eller inte  Angry

Det jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg, det är varför inkasso styvnackat vägrar skicka en tvistig fordran till tingsrätten, utan skickar den till KFM istället...? Som jag ser det, strider det mot god inkassosed och att dom inte går den rätta vägen, kanske kan tyda på att dom inte har riktig fog för sina krav...?

Jag fortsätter att bena ut turerna, sen får vi se. Tack för din hjälp  Smiley
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2918

raising hell against injustice

« Svara #4 skrivet: April 29, 2010, 17:05:39 »

Det jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg, det är varför inkasso styvnackat vägrar skicka en tvistig fordran till tingsrätten, utan skickar den till KFM istället...?

Kanske i förhoppning att den går genom och på det viset kan de även begära mer pengar pga deras utlägg.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: