Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fogden kräver kvitto,men utan pengar att betala med så får man inget kvitto!  (läst 14013 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lasse-Maja
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« skrivet: April 02, 2010, 10:14:55 »

 CryJag har ett gravt synfel och är nästan blind utan glasögon.Ringde till kronofogden och frågade om jag kunde få uppskov på löneutmätningen då jag går omkring i sex år gamla glasögon som färgen börjat lossna på så jag får eksem av stålbågen.Börjar dessutom få stora problem med att läsa då jag ej ser så bra i glasen längre.Fick svar att jag kunde få uppskov om jag sände in ett kvitto på nyinköpta glasögon.Men hallå hur är detta tänkt att gå till? Jag lever på existens och något utrymme för att betala glasögonen finns ej om jag ej får uppskov på löneutmätningen så att jag kan lägga undan pengar till glasögon.Man får faktiskt inget kvitto på något man ej har betalat.Ser fram emot att få ett svar på hur den som lever på existens ska kunna få ihop 5000-6000kr till glasögon.Priset är beräknat på en billig båge, men med det synfel jag har så är glasen väldigt dyra.
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #1 skrivet: April 02, 2010, 12:13:43 »

Tycker du ska kolla om du kan överklaga nånstans, för det där är ju helt orimligt! Jag fattar precis: hur ska du kunna få uppskov att betala dina skulder så du kan få köpa glasögon, om du inte har några pengar till några glasögon så du kan köpa dem och visa KFM kvitto på att du betalt dem och behöver uppskov för att KUNNA betala dem....? Koko!!! Den där trallgöken var nog lite dum....
Loggat
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #2 skrivet: April 02, 2010, 12:47:03 »

Det ska väl räcka med ett kostnadsförslag från optikern för att få uppskov med utmätning ?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #3 skrivet: April 02, 2010, 12:54:35 »

Hej jag undrar har det verkligen inte blivit något missförstånd från KFM
Det verkar liksom inte vara rimligt att du ska uppvisa kvitto på inköpta glasögon
när du troligen inte ens kan betala dessa om du redan har utmätning.Jag tycker du ska ringa till KFM igen och påpeka
att herregud hur ska jag kunna betala mina glasögon om jag inte har pengar.
Hittar du rätt person så ordnar dom detta för dig.Det finns liksom olika KFM-Handläggare en del är bra en del mindre bra
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #4 skrivet: April 02, 2010, 14:43:17 »

Det ska väl räcka med ett kostnadsförslag från optikern för att få uppskov med utmätning ?

Japp det ska gott och väl räcka.
Loggat
Lasse-Maja
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #5 skrivet: April 02, 2010, 14:52:39 »

 CryJag påpekade att jag ej hadde några pengar att betala några glasögon med om jag ej först kunde få anstånd med utmätning av lön och frågade givetvis om det ej kunde räcka med ett kostnadsförslag, men fick svar att endast kvitto på betalda glasögon kunde ge mej uppskov. Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry :'(Hälsningar från den blinda!
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #6 skrivet: April 02, 2010, 14:56:16 »

Du måste bråka med dem, Lasse-Maja. Hela situationen är orimlig så det måste finnas någon ovanför den fogde du pratat med som kan ge dig bättre råd. Fogden har väl också en chef eller teamleader? Vilken stad sitter "din" fogde i?
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #7 skrivet: April 02, 2010, 15:00:33 »

Ett klart tjänstefel det är brukligt och en praxis att begära ett kostnadsförslag. Se till att få allt skriftligt sen kan du själv eller så finns det säkerligen någon här som kan se till att denna avart till tjänsteman på kfm inte kan få fortsätta hållas.
Loggat
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #8 skrivet: April 02, 2010, 15:59:56 »

LasseMaja lite logik ju när du ringer KFM ska du ju inte direkt ge dom kött på benen ungefär som men jag har
ju pengar men om ni vill så kan ni låta mig få slippa er utmätning 1 månad.
Reglern för oss är ju ungefär som att hallå KFM tyck synd om oss vi har INGAAAAA pengar att röra oss med
så ni måste ABSOLUT inte dra något från mig nästa gång.
Det är helt ok att hoppa över 2 månader med för jag tycker synd om mig själv((Ironi))
Loggat
Lasse-Maja
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #9 skrivet: April 02, 2010, 16:11:54 »

Har ej givit dem kött på benen har endast beskrivit den situation jag sitter i. Huh?
Loggat
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #10 skrivet: April 02, 2010, 16:50:04 »

Har ej givit dem kött på benen har endast beskrivit den situation jag sitter i. Huh?

Säg att du vill ha skriftligt på det för att dina vänner på fattiga riddare vill se det dom lutar sig mot när dom avslår din ansökan.  Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #11 skrivet: April 02, 2010, 16:57:06 »

helt j*vla otroligt vad det kan skilja sig mellan olika kf-myndigheter

. när jag fick en oväntad stor elräkning så ringde jag och det var inga problem alls att få behålla löneutmätningspengarna, det jag fick göra var att dom drog som vanligt på min inkomst sen fick jag veckan efter tillbaka allt för att kunna betala räkningen
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Lasse-Maja
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #12 skrivet: April 02, 2010, 19:06:23 »

Jag blir ju tvingad att tacka nej till jobb då jag slängs ut från försäkringskassan, ej lätt att hitta till arbetsförmedlingen för en blind  Evil Evil
Loggat
Gnurglan
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 140


« Svara #13 skrivet: April 02, 2010, 20:24:49 »

Något har blivit fel....
Jag fick hemskickat en blankett att ta med till optiker där han skulle fylla i behov och kostnad för glasögon. Sen skulle det inte vara några problem att behålla dom pengarna. Blanketten finns säkert att hämta på KFs sida och skriva ut oxå =)
Loggat
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #14 skrivet: April 02, 2010, 22:13:22 »

Hmm lite väl diskriminerande anser jag.Jag hade nog tyckt det vart lite känsligt tjohoooo
här kommer jag som har skulder.KFM har skickat mig ett papper som ni ska behöva fylla i för att jag ska
ha rättigheten att slippa betala till KFM
Det kan liksom vara lite känsligt för en del att komma med lappar.Varför ska glasögonmannen behöva veta om
jag har skulder eller ej???
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: