Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305112 gånger)
0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #165 skrivet: Maj 09, 2010, 11:56:54 »

variander... Jag har varit skuldsatt sedan 1981 sedan jag ar 19 år. Idag är skulden uppe i flera,flera åter flera X flera hundra tusen. Hur ser mina möjligheter ut för skuldsanering med tanke på tiden då skulderna började? Levt på existensminimum i 29 år.

Hej
Eftersom jag aldrig har arbetat med skuldsanering kan jag inte så mycket om det ämnet men det finns en tråd som heter fråga Gadreel under allmänt forum. Där står det massvis om skuldsanering och du kan säkert få svar på dina frågor. Lycka till...
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #166 skrivet: Maj 09, 2010, 12:27:37 »

hej Varinder
om en skuld är preskriberad och icke indrivningsbar i ett land gäller det då för resten av eu eller bara det landet specifikt?
Hej
Jag har aldrig arbetat med utlandsindrivning så jag kan inte så mycket inom det området. Men spontant känner jag att om en fordran är preskriberad så är den preskriberad. Oavsett vilket land man befinner sig i.

jo men olika länder har olika regler, tex där jag bor är det 6 år på ett studielån medansvi Sverige är det 10 år, CSN har försökt drivit in min skuld med intrum men har fått backa varje gång de har försökt fast de erkänner inte preskribtion. CSN har gång på gång brutit mot lagen här, är det något kfm skulle ta i beaktning i Sverige?
Loggat
Annsie
Full Member

Antal inlägg: 233

« Svara #167 skrivet: Maj 09, 2010, 12:50:57 »

Vadå tio år jag har csn från 1983 ?
Loggat
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #168 skrivet: Maj 09, 2010, 13:12:15 »

Vadå retroaktivt? Beslutet gäller ju från det datum det fattas?
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #169 skrivet: Maj 09, 2010, 16:53:18 »

Vadå tio år jag har csn från 1983 ?

preskribtions tiden for CSN ar 10 ar
Loggat
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #170 skrivet: Maj 09, 2010, 19:25:23 »

Jag förstår att inget betalas ut retroaktivt, men om nytt beslut är taget den 29:e, så är det väl inte retroaktivt att det är det beloppet som gäller för lönen den 15:e månaden efter?
Loggat
kenny
Full Member

Antal inlägg: 104

« Svara #171 skrivet: Maj 11, 2010, 01:04:14 »

(Skrev detta inlägg under annan rubrik, är kanske bättre under denna "tråd" så jag lägger den här oxå...)

Hej Varinder

Jag har löneutmätning o därmed ett förbehållsbelopp. Får sedan ett nytt beslut och ett nytt förbehållsbelopp, ett högre.
Det nya beslutet är daterat den 29:e en månad, och min nästa lön, (och utmätning), betalas ut den 15:e månaden efter.

Är det inte det senaste beloppet i det senaste beslutet som jag har rätt att behålla då?

Att införselbeloppet minskats o förbehållsbeloppet ökat beror ju rimligtvis på någonting. I mitt fall på att jag flyttat från min man och nu bor ensam i en annan lägenhet, och utgifterma för hyra o annat ökat. Det är en väsentlig skillnad på nästan 3000:- som jag trots nytt förbehållsbelopp inte får behålla. Utan jag ska klara mej på det tidigare beslutets belopp. Varför? KF vet ju, då det är deras beslut att nytt belopp gäller f.o.m. den 29:e, så varför betalar de då inte tillbaka mellanskillnaden så jag kan betala hyran?
Fattar ingenting???!!! Kan det vara typ "tjänstefel" el dyl.?

Om det nya beloppet inte hinner verkställas och ett för högt belopp utmäts, skall mellanskillnaden utbetalas till dig från Kronofogden när pengarna kommer in dit. Räkna med en vecka innan pengarna finns hos dig, vanligen via postanvisning. Du kan också bli tvungen att stöta på hos Kronofogden för att de inte ska betala ut pengarna till fordringsägarna. Görs så ändå, kan det bli aktuellt med tjänstefel. Utgå ifrån att det inte är ett straffbart tjänstefel, eftersom åklagarna kastar en sådan anmälan tämligen omgående. Däremot kan det bli aktuellt med skadestånd motsvarande den del som "fattas". Sådan begäran görs hos Kronofogden och om de avslår, görs den till JK. Man får troligen inte rätt hos Kronofogden, men troligen hos JK, som då beslutar om att Kronofogden skall utge skadestånd motsvarande det belopp som felaktigt utmätts.

I sammanhanget bör man vara medveten om att myndigheten blankt struntar i gällande EU-grundlag, Regeringsformen samt Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Även förvaltningslagen ligger långt ner i prioriteringsordningen.
Betänk bara hur ofta kronofogden beaktar barnens bästa (typ aldrig), när EU:s grundlag säger att det alltid skall göras när barn berörs.
Loggat
Annsie
Full Member

Antal inlägg: 233

« Svara #172 skrivet: Maj 11, 2010, 08:38:37 »

Kenny... då kan det allstå löna sig att försöka dra saker till EU domstol eller arbetar man på samma sätt där med att tolka lagar och regler på sina egna sätt ?
Loggat
Immigranten
Full Member

Antal inlägg: 103

« Svara #173 skrivet: Maj 13, 2010, 19:54:44 »

Hej alla, och Varinder - mycket bra at du forsøker hjelpa oss skuldsatta.

Jag er ny her på forumet (och är nordmann som ni kommer att forstå av mine skrivfel), efter en skatteskuld som Kronofogden vil drive inn. Jag tar inte hela historien, men har nogra frågor efter å ha haft møte med KFM denne vecka.

1. Hur och när kollar ni upp innkomster, er dette via min bank, Skatteverket, försäkringskassan eller nåt annat? Om jag har et bankkonto i et annat land, utanfor EU, kollar ni upp även detta?

2. Min sambo och jag delar på ekonomin på så sätt at jag betalar hyra, el, telefon, mat etc. først, sen på slutet av varje månad ärsetter hon mig 35% av kostnaderna, eftersom hon står for 35% av hushållets innkomster. Räknar KFM detta som inkomst for mig, eller får jag behålla dessa pengar? Hur ofte kollar dom mina konton?

3. På møtet med KFM frågades jag om har har djur. Svaret er nei, men då jag frågade varfor tjänstekvinnan frågade om det, sa hon at man utmäter rashundar och raskatter. Er det värkligen sant? Man utmäter levande varelser, som er typ en del av familjen?

4. Jag åkte til KFM i lånad bil, men dom gjorde utmätning direkt på bilen eftersom det lilla fakturm at jag körde med den pekade på at jag "på nåt sätt äger den". Även om dom redan hadde kollat upp i datorn at bilen står skriven på en annan sen mars (jag solgte den i feburari). Jag fikk bilen med mig hem efter pekat på orimligheten att dom utmäter andra personers ägendom, men jag måste bevisa at en annan äger bilen (altså inte, som polisen måste göra, at KFM måste bevisa at jag äger den). âr detta rett?

5. Inte så mycket en fråga, men en frustration. Både min sambo och jag er långtidssjukskrivna på grund av svåra depresjoner, blant annad triggad av stress och ekonomiska problem. Jag ville göra en frivillig betalningsplan med KFM, och dessutom i en annan del av samtalet pekade jag på at jag er beroende av att ha bil i min nesta jobb, som jag inte kan starta upp om jag inte har bil och derfor vil utmätning av bil göra det omöjligt at betala mera och snabbare. Svaret blev bara, "vi tar inte mänskliga hänsyn". Bra att ha det så där tydligt, faktisk. Men jag tycker att det borda vara forbjudet av KFM at göra det svårare for folk at betala. Tar man datorn fra en journalist eller maskinerna från en snickare, blir det jo katastrof och det hjälper ingen. Men KFM tenker inte framöver eller på konsekvenser, som tänker kortsiktig.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #174 skrivet: Maj 13, 2010, 22:20:14 »

Skall bli intressant att se vad Varinder svarar på detta. Måste samla krafter för varje gång jag går in här och läser nuförtiden för allt ter sig mer och mer orimligt. Om kfm kom hem till mig och tog min rashund vet jag inte vad jag skulle göra, de skulle i alla fall inte få ta den med sig kan jag säga.
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #175 skrivet: Maj 14, 2010, 01:11:44 »

Dessutom är det där med utmätning av rasdjur en sanning med modifikation, ty jag vet en överskuldsatt kvinna som föder upp och säljer rashundar svart, och hon har då inga problem med det...
Loggat
Fenix
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #176 skrivet: Maj 17, 2010, 10:57:43 »

Hej
Jag arbetar som kronoinspektör på kronofogden.
Om ni har några frågor svarar jag gärna på dom

Mvh
Varinder
Mitt företag gick i konkurs 2004 och jag har sedan dess funnits i KFM-loggarna. Blev tyvärr "sjuk" av allt elände då. Men nu har jag vidareutbildat mig och tänker ta i tu med allt!

Min fråga: Hur är det möjligt att en leverantör har möjlighet att återkomma gång på gång med samma "summa" på skulden trots att det gjort både löne- och skatteutmätning. När jag pratade med en handläggare på KFM sade hon att det är leverantören själv som håller reda på det. Problemet är att det finns mindre nogräknade och nästan skumma typer som gör allt för en xtra krona. Det finns INGET skydd för människor som utan egen förskyllan hamnat i skiten, blir sjuk osv. Jag blir så himla arg och ledsen. JAG GER INTE UPP men det går inte att få uppgifter från denna leverantör.

Jag tänkte föreslå en ackordering inom en framtid men nu vet jag inte.
// Fenix
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #177 skrivet: Maj 17, 2010, 18:25:14 »

Hej
Jag arbetar som kronoinspektör på kronofogden.
Om ni har några frågor svarar jag gärna på dom

Mvh
Varinder
Mitt företag gick i konkurs 2004 och jag har sedan dess funnits i KFM-loggarna. Blev tyvärr "sjuk" av allt elände då. Men nu har jag vidareutbildat mig och tänker ta i tu med allt!

Min fråga: Hur är det möjligt att en leverantör har möjlighet att återkomma gång på gång med samma "summa" på skulden trots att det gjort både löne- och skatteutmätning. När jag pratade med en handläggare på KFM sade hon att det är leverantören själv som håller reda på det. Problemet är att det finns mindre nogräknade och nästan skumma typer som gör allt för en xtra krona. Det finns INGET skydd för människor som utan egen förskyllan hamnat i skiten, blir sjuk osv. Jag blir så himla arg och ledsen. JAG GER INTE UPP men det går inte att få uppgifter från denna leverantör.

Jag tänkte föreslå en ackordering inom en framtid men nu vet jag inte.
// Fenix

Börja med att få in vad det står i betalningsförläggandet "utslaget" från kfm. Där ser du summan och räntesatsen. Skulle tro att du får betala runt 24%. Hur stor är skulden och hur mycket betalar du till dem varje månad? Troligen är du den perfekta mjölkkossan. Dina betalningar täcker precis räntan
Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #178 skrivet: Juni 08, 2010, 12:50:25 »

Varinder

Hur funkar det om man som vi nu har en nybliven student boende kvar i hemmet och arbetsökande.....om hon får ett jobb...hur kommer våra Förbehållsbellop att förändras...(jag förmodar till det sämre) Jag och sambon har båda införsel på lön..sedan 15 år tillbaka

Och om vi vänder på det, om hon inget jobb får måste hon ju födas och kläs....hur ser man på det?

Tidigare har ju KRF räknat dotterns studiebidrag som inkomst för oss..trots att vi aldrig tagit del av det...så det kan väl inte bli till det bättre nu

Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #179 skrivet: Juni 12, 2010, 15:25:38 »

Jag bryter min  tystnad denna gång.
För det första, några trodde att jag bytt alias till annat alias, några trodde inte på det.
För att undanröja tvivel så är jag och förblir "500%ränta", ingen annan.
Jag har berättat här på F.R hur illa KFM behandlat andra, för detta blev jag starkt ifrågasatt.
"Immigranten"´s berättelse styrker det jag redan visste, jag tar själv T-banan alltid till KFM för jag vet
att jobbar man på KFM så har man en sadistisk läggning, dock med undantag givetvis.
Men undantagen är tyvärr färre och omöjliga att definiera.
Varinder och Gadreel är undantag, men hur ska man veta det inför möte på KFM och kanske med vetskapen att de flesta är just sadister på KFM?. (som lapplisorna).

Djur har KFM synpunkter på, dels på att de kostar och man anser att Gäldenärer ska göra sig av med djuren.
Var även ett program på TV om det, där en ensamstående mamma for väldigt illa av KFM och de fick flytta runt och barnets enda vän och tröst var hunden, men den skulle bort eller säljas enligt KFM.
Min vän (fortfarande lyser med sin frånvaro) med det dövstumma barnet som KFM utmätte barnets dator för är ett annat exempel.
Vi kan inte enbart skylla på "Systemet" inte heller KFM kan göra det, då de villkor vi tvingas leva och förnedras med är så omänskliga, vi har kvitto på kvitto på det, bara att läsa många inlägg här.
KFM således står i 1a "skyttelinjen" och är de som ser de groteska effekterna av Systemet, och slår inte i larmklockorna "uppåt" i Systemet att behandlingen av de skuldsatta är fullständigt vedervärdigt.
Personligen så skulle jag vägra utföra vissa arbetsuppgifter om jag jobbade på KFM när man  passerar lidandets gränser, men att slå i larmklockorna är kanske vågat om man arbetar på KFM, man kanske riskerar bli av med sitt uppehälle t.om om man talar om att "nu behandlar vi de skuldsatta för bestialiskt".
Jag säger INTE att KFM INTE behövs, betalar ingen mig så vill jag givetvis att KFM försöker få fram mina pengar till  mig, men inte till vilket pris som helst på det humanitära planet där man beter sig som ett  monster för att få in pengar.
Jag åsätter inte pengar ett sådant högt värde att man i princip sparkar på dem som redan ligger ned, det måste finnas empati, det gör det inte för fem öre idag. Då kan jag hellre mista mina pengar istället för att nästan få blod på dem.

Någon ändring kommer aldrig komma till stånd, för stora krafter, tyvärr.
Det har jag vetat länge, och i min enfald så trodde jag att många här insett samma sak och ville "upp till kamp" mot det spott och spe vi får utstå som Gäldenärer och i en gemensam sak.
Får detta blev jag  av många ganska illa bemött för min omtanke att verkligen försöka åstadkomma något för oss
alla gemensamt.
Någon skrev " synd att Ni jagade bort 500%-ränta p.ga av någon sorts kvot på antal inlägg".
Kunde inte säga det bättre själv, framför mitt djupa tack för de varma orden.
"någon skrev om jämförelse om mitt språkbruk och "mitt andra ev.alias" att jag skrev mer intelligent.
Stort tack även till Dig.

Sedan var det någon ny som kom in i Forumet och skrev nedsättande om de 2 från KFM och blev av många attackerad blixtsnabbt.
Titta på det ur ett helikopterperspektiv istället.
Ni är vana att de är från KFM, vet vad de är för några.
För en ny som hittar hit är det ju rena skräcken i början att KFM är här!
Mitt råd till Er är att inte jaga bort nya som kommer hit, utan med sakliga belevade argument förklara att de 2 från KFM de facto är på vår sida (?), så gott de kan fast de arbetar en sorts Nazist-system* där vi på livstid förpassas till ett skuldgetto med den moderna Davidsstjärnan "betalningsanmärkning, utmätning, inga tillgångar" år ut och in.
Visa förståelse istället och sluta se på Varinder och Gadreel som någon sorts  Helig Graal som ska beskyddas till varje pris. Klä försvaret av de 2 från KFM med kavaj istället för vassa knivar på texten.
Man behöver inte svara med samma mynt, man kan få fram det man vill med saklighet och det kan leda till mycket positivt.
Jo, jag vet att de tillför  mycket, det tog mig ett tag att inse det, men min skepsis kvarstår dock.
Jag tror det tyvärr kan vara någon sorts dubbelspionage. Eller att se hur vi torteras av KFM´s effekter och så kommer ett och annat "köttben" till oss från dem. Jag utesluter ingenting. Har sett och upplevt för mycket.

Åter till mitt val av "nazist-system*".
Emellanåt kommer Lägervakterna från KFM in och ser om vi lyckats anskaffat oss något vi inte ska ha. (utmätning)
Ja, jag väljer de hårda orden, vi behandlas för dj@vligt, anser jag bara för att vi drabbats av olycka eller liknande.
Jag tror gott om människan, jag tror alla vill göra rätt för sig, men kan man inte så kan man inte, och för detta ska man inte bli behandlad så ruttet som vi blir behandlade. Jag kan inte acceptera det! Inte för egen del, utan för vidrigheterna som mina bröder och systrar i skuldgettot utsätts för på livstid dessutom.
Det är därför jag gjorde Planen, men med viss ledsamhet inser jag att jag gjorde den för ingenting.
Det som gör mig mer ledsen att Ni accepterar att bli så illa behandlade.
Det som gör mig mest beklämd att Systemet är så illasinnat mot oss  samt att det finns som folk som vidmakthåller detta fast de ser de fruktansvärda omänskliga konsekvenserna.
Antingen blundar man eller så tycker man om att göra andra så illa till den milda grad som vi (om några) har kännedom om.
Loggat
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: