Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305112 gånger)
0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #150 skrivet: April 24, 2010, 19:59:36 »

PS
Om ni undrar varför jag sitter vid datorn en lördagskväll så är det för att det är ishockey på tv och maken är upptagen...
 DS

Mvh
Varinder
[/quote]

Grin Grin Grin

Om någon undrar varför jag sitter här så är det för att jag orkar inte se alla miljoner som delas ut i postkodlotteriet.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #151 skrivet: April 25, 2010, 10:11:19 »

PS
Om ni undrar varför jag sitter vid datorn en lördagskväll så är det för att det är ishockey på tv och maken är upptagen...
 DS

Mvh
Varinder

Och varför tittade inte du då... vilken match... och guldet kom hem igen  Grin Grin Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #152 skrivet: April 28, 2010, 19:49:53 »

PS
 DS

Mvh
Varinder

Och varför tittade inte du då... vilken match... och guldet kom hem igen  Grin Grin Grin

Om jag hade tittat hade jag ju inte kunnat svara på era frågor  Cheesy
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #153 skrivet: April 28, 2010, 22:47:29 »

PS
 DS

Mvh
Varinder

Om jag hade tittat hade jag ju inte kunnat svara på era frågor  Cheesy

Helt riktigt... skit i hockeyn och låämna det till oss karlar.  Grin Grin Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #154 skrivet: Maj 04, 2010, 06:18:44 »

(Skrev detta inlägg under annan rubrik, är kanske bättre under denna "tråd" så jag lägger den här oxå...)

Hej Varinder

Jag har löneutmätning o därmed ett förbehållsbelopp. Får sedan ett nytt beslut och ett nytt förbehållsbelopp, ett högre.
Det nya beslutet är daterat den 29:e en månad, och min nästa lön, (och utmätning), betalas ut den 15:e månaden efter.

Är det inte det senaste beloppet i det senaste beslutet som jag har rätt att behålla då?

Att införselbeloppet minskats o förbehållsbeloppet ökat beror ju rimligtvis på någonting. I mitt fall på att jag flyttat från min man och nu bor ensam i en annan lägenhet, och utgifterma för hyra o annat ökat. Det är en väsentlig skillnad på nästan 3000:- som jag trots nytt förbehållsbelopp inte får behålla. Utan jag ska klara mej på det tidigare beslutets belopp. Varför? KF vet ju, då det är deras beslut att nytt belopp gäller f.o.m. den 29:e, så varför betalar de då inte tillbaka mellanskillnaden så jag kan betala hyran?
Fattar ingenting???!!! Kan det vara typ "tjänstefel" el dyl.?
Loggat
Ullis
Newbie
*

Antal inlägg: 45

« Svara #155 skrivet: Maj 04, 2010, 22:12:29 »

Hej Varinder!

Jag har löneutmätning sedan 2007. Mitt hem såldes på exekutiv auktion och jag har fått en stor skatteskuld efter det som förföll till betalning i dec 2009 och ligger hos kf.

Min fråga är: Är det bara skatteverket som får de pengar som dras från min lön nu eller fördelas de fortfarande till de olika borgenärerna? Går statens pengar före?

Tack på förhand

Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #156 skrivet: Maj 04, 2010, 22:28:41 »

Ullis!!!Den kan tom jag svara på.Har du utmätning på lönen,då betalas ALLTID
A-Målen först.Efter detta kommer E-Målen dvs enskilda mål.
Statliga skulder som skatter.Böter.F-Kassan
Efter när alla A-Mål är avklarade då dras penagrna till E-Målen
Loggat
lisen65
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #157 skrivet: Maj 05, 2010, 06:27:30 »

Jag har både A- och E-mål och min löneutmätning fördelas på båda, men den största delen går till A-målen. Vet inte riktigt hur fördelningen ser ut rent procentuellt. Jag har en löneutmätning på 3500kr och ca 600-700kr går till E-målen varje månad. Försöker också betala in lite extra varje månad och då riktar jag de pengarna på E-målen för att bli av med dem först.
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #158 skrivet: Maj 05, 2010, 10:12:41 »

hej Varinder
om en skuld är preskriberad och icke indrivningsbar i ett land gäller det då för resten av eu eller bara det landet specifikt?
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #159 skrivet: Maj 09, 2010, 08:49:05 »

(Skrev detta inlägg under annan rubrik, är kanske bättre under denna "tråd" så jag lägger den här oxå...)

Hej Varinder

Jag har löneutmätning o därmed ett förbehållsbelopp. Får sedan ett nytt beslut och ett nytt förbehållsbelopp, ett högre.
Det nya beslutet är daterat den 29:e en månad, och min nästa lön, (och utmätning), betalas ut den 15:e månaden efter.

Är det inte det senaste beloppet i det senaste beslutet som jag har rätt att behålla då?

Att införselbeloppet minskats o förbehållsbeloppet ökat beror ju rimligtvis på någonting. I mitt fall på att jag flyttat från min man och nu bor ensam i en annan lägenhet, och utgifterma för hyra o annat ökat. Det är en väsentlig skillnad på nästan 3000:- som jag trots nytt förbehållsbelopp inte får behålla. Utan jag ska klara mej på det tidigare beslutets belopp. Varför? KF vet ju, då det är deras beslut att nytt belopp gäller f.o.m. den 29:e, så varför betalar de då inte tillbaka mellanskillnaden så jag kan betala hyran?
Fattar ingenting???!!! Kan det vara typ "tjänstefel" el dyl.?

Hej
Det nya beslutet gäller från det datumet som det är fattat och inte retroaktivt. Sen beror det på din arbetsgivare vilket belopp som dras eftersom alla arbetsgivare har olika rutiner, en del gör ordning lönerna långt innan, en del gör det kort tid innan löneutbetalningen. Tjänstefel är det inte tal om.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #160 skrivet: Maj 09, 2010, 08:53:03 »

Hej Varinder!

Jag har löneutmätning sedan 2007. Mitt hem såldes på exekutiv auktion och jag har fått en stor skatteskuld efter det som förföll till betalning i dec 2009 och ligger hos kf.

Min fråga är: Är det bara skatteverket som får de pengar som dras från min lön nu eller fördelas de fortfarande till de olika borgenärerna? Går statens pengar före?

Tack på förhand

I normalfallet fördelas de influtna medlen procentuellt mellan de mål som ligger inne för verkställighet. Man kan inte säga generellt att statens fordran går före, det beror lite på vad för typ av skuld det är.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #161 skrivet: Maj 09, 2010, 08:55:03 »

hej Varinder
om en skuld är preskriberad och icke indrivningsbar i ett land gäller det då för resten av eu eller bara det landet specifikt?
Hej
Jag har aldrig arbetat med utlandsindrivning så jag kan inte så mycket inom det området. Men spontant känner jag att om en fordran är preskriberad så är den preskriberad. Oavsett vilket land man befinner sig i.
Loggat
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #162 skrivet: Maj 09, 2010, 10:56:59 »

Hej
Det nya beslutet gäller från det datumet som det är fattat och inte retroaktivt. Sen beror det på din arbetsgivare vilket belopp som dras eftersom alla arbetsgivare har olika rutiner, en del gör ordning lönerna långt innan, en del gör det kort tid innan löneutbetalningen. Tjänstefel är det inte tal om.

Så du menar att det är min arb.givares fel? KF måste väl kunna skicka den summa som är mellanskillnad till mig om arb.givaren har betalt in "för mycket"?
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #163 skrivet: Maj 09, 2010, 11:46:15 »

Hej

Så du menar att det är min arb.givares fel? KF måste väl kunna skicka den summa som är mellanskillnad till mig om arb.givaren har betalt in "för mycket"?

Självklart är det inte din arbetsgivares fel, jag försökte bara förklara hur det fungerar i praktiken. Kfms beslut gäller inte retroaktivt, därför betalar vi inte tillbaka någon mellanskillnad.
Loggat
Annsie
Full Member

Antal inlägg: 233

« Svara #164 skrivet: Maj 09, 2010, 11:52:10 »

variander... Jag har varit skuldsatt sedan 1981 sedan jag ar 19 år. Idag är skulden uppe i flera,flera åter flera X flera hundra tusen. Hur ser mina möjligheter ut för skuldsanering med tanke på tiden då skulderna började? Levt på existensminimum i 29 år.
Loggat
Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: