Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betala för begravning, svårigheter med pengar  (läst 23256 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Gnurglan
Full Member

Antal inlägg: 140

« Svara #15 skrivet: Februari 18, 2010, 23:11:52 »

Försäkringen betalas ut till förmånstagaren och ingår inte i dödsboet =)
Ordningen vid dödsbo är
Begravning
Skulder
Arvingar
Man ärver inte skulder dock men kavlåtenskap batalar skulder innan arvingar kan få något
mao har du mycket skulder och ändå vill att dina barn ska kunna ärva något, skaffa en livförsäkring med barnen som förmånstagare =)
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #16 skrivet: Februari 18, 2010, 23:28:57 »

Försäkring känner jag till, för min far sköt sig pga usel ekonomi och vi ungar fick en peng efter det, det är tjugo år sen nu. Då gäller samma nu som då, och det är bra... eller inte bra, men i alla fall inte total katastrof. Begravningar har blivit jättedyrt har jag förstått på bekanta, och det är inte enkelt att få fram tjugotusen eller mer till en begravning utan vidare.

Jag tror ganska få svenskar har såna pengar tillgängliga vid en krissituation idag, det rör sig om mer än två månadslöner efter skatt för många. Så där har vi ännu en teoretisk skuldfälla för kapitalsvaga hushåll: döden.
Loggat
Gnurglan
Full Member

« Svara #17 skrivet: Februari 18, 2010, 23:35:29 »

Ingen av mina bröder som ganska nyligen 07 och 08 tagit livet av sig pga bla fogdeskulder hade några pengar till begravning. Soc betalade för bägge, dock ingen kaffe vilket vi som ville träffas efter batalade för var och en. Altså arvingar står inte kvar med massa begravningskostnader heller =)
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #18 skrivet: Februari 19, 2010, 00:23:19 »

Jag skulle aldrig kunna ta livet av mig för att jag är skuldsatt. Det finns så mycket annat i livet än just bara ekonomiska värden, som evighetsgäldenär så har man lärt sig att uppskatta även det lilla i livet.
Loggat
Gnurglan
Full Member

« Svara #19 skrivet: Februari 19, 2010, 00:25:28 »

Nä håller med dig och troligen krävs nog att man mår så dåligt att man ser det mesta annat i svart oxå. vad vet jag. För mig var det iaf en otroligt fånig lösning dom kom på =((
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #20 skrivet: Februari 19, 2010, 00:37:06 »

Jag håller med dig, NIghtmare. Att man lär sig att annat är viktigt än pengar. MEN...

jag får mail nästan dagligen av personer som jag upplever inte skulle hålla med. Människor som upplever sig inte ha någonting. Som inte har el i hemmet, trots att dom har barn, människor som svälter, människor som inte har något nätverk att låna pengar av, människor som inte vet vart dom ska vända sig för att få en ändring i sitt liv, människor som inte har någon som tycker om dom, människor som inte på något sätt upplever att dom kan förändra, människor som upplever att allting är precis nattsvart...

Jag tror att känslan av uppgivenhet, hopplöshet, övergivenhet beror på en mängd saker. Har man ett jobb? Har man ett socialt nätverk? Klarar man tillvaron åtm till det nödvändigaste? Vilka "verktyg" för att klara problem har man? Har man hopp? Ser man möjlighet till förändring? Som KFM skriver i sin rapport KFM 2008:01
"Såvida inte samhället lyckas med att avskaffa arbetslöshet, sjukdom, skilsmässor, dödsfall, bristande socialt stöd och möjligen vissa personliga egenheter som godtrogenhet eller ointresse för ekonomi, är överskuldsättning här för att stanna. Kreditsamhället är här för att stanna men leder ibland till överskuldsättning. Detta betyder inte att överskuldsättningen inte kan begränsas, visst kan den det. Men det innebär att samhället måste kunna hantera den överskuldsättning som faktiskt förekommer. Att avfärda överskuldsättningen som ett problem för ett fåtal förlorade själar fungerar inte. Samhället har mycket att vinna på att erkänna de omfattande negativa konsekvenserna av överskuldsättning och att försöka mildra dess konsekvenser. Förutom att det minimerar det mänskliga lidandet för den överskuldsatte leder det till vinster för samhället och borgenärerna."

Och jag har lärt mig, här kan säkert Gadreel hjälpa till, att det är oerhört individ- och situationsberoende om en person i en tillsynes hopplös situation ska uppfatta den som uthärdlig eller inte.

Jag är glad att du ser att livet är värt att leva. Men är också plågsamt medveten om att många inte uppfattar sin situation som uthärdlig.

Det var kanske lite "off topic" men ni skulle läsa min mailkorg. Det är bara för mycket ibland.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #21 skrivet: Februari 19, 2010, 00:46:30 »

Jag instämmer till fullo med det du skriver Ulrika. Man kan lugnt säga att det inte endast är ekonomin som får en att ta till så drastiska åtgärder som att ta livet av sig, utan troligtvis är det andra faktorer som också ligger bakom. Själv är jag lyckligt lottad och kan unna mig en del mellan varven men det beror snarare på att jag lever som en minimalist och har minst 3-4 månaders framförhållning i mitt tänk(Jag vet att det låter ur tråkigt)men sån är jag.
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #22 skrivet: Februari 19, 2010, 08:23:17 »

Bra poäng, Nightmare, för några av oss orkar se framåt och kämpa ihop en liten trygghet, värt mycket även om det bara är ett välfyllt skafferi och att "ligga före" med elräkningen, och då kan vi få en liten frist av livet så vi kan komma till den punkt du beskriver, alltså litet lugn och ro för att skafferiet är fullt för stunden. Jag upplever själv en väldig skillnad nu, när jag har kunnat kämpa ihop mitt fulla skafferi, mot hur det var det första året efter att jag slog ihop. Då hade vi så lite mat hemma att dottern fick äta, och mamman fick ta det som dottern eventuellt lämnade på tallriken. Nu är det "länge" sen vi hade det så, men jag vet också att det räcker med lite, lite problem så hamnar vi där igen. Det är en väldigt bräcklig trygghet man har, om du förstår hur jag menar.
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #23 skrivet: Februari 19, 2010, 11:05:24 »

Bra poäng, Nightmare, för några av oss orkar se framåt och kämpa ihop en liten trygghet, värt mycket även om det bara är ett välfyllt skafferi och att "ligga före" med elräkningen, och då kan vi få en liten frist av livet så vi kan komma till den punkt du beskriver, alltså litet lugn och ro för att skafferiet är fullt för stunden. Jag upplever själv en väldig skillnad nu, när jag har kunnat kämpa ihop mitt fulla skafferi, mot hur det var det första året efter att jag slog ihop. Då hade vi så lite mat hemma att dottern fick äta, och mamman fick ta det som dottern eventuellt lämnade på tallriken. Nu är det "länge" sen vi hade det så, men jag vet också att det räcker med lite, lite problem så hamnar vi där igen. Det är en väldigt bräcklig trygghet man har, om du förstår hur jag menar.

men varför kan vi inte ändra på detta? varför kan vi inte starta ett parti? kan feministerna så kan vi.
och tänk om önskedrömmen kom till liv när ett parti som representerar 500000 personer knackar på dörren till rikstan och de är tvugna att släppa in oss i de fina salongerna och vi kan gjöra våran röst hörd.
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #24 skrivet: Februari 19, 2010, 11:23:32 »

Jag tror tyvärr det stupar på att man som skuldsatt är sysselsatt 24 timmar om dygnet med att bara försöka klara sig på de pengar man aldrig har. Det finns liksom inte tid att tänka så mycket på politik. Själv har jag möjlighet att blogga just nu, men det är en sällsynt lyx att kunna ta rast på jobbet och skriva en stund. Det beror bara på att lågkonjunkturen inte har släppt än...
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #25 skrivet: Februari 19, 2010, 11:31:18 »

Jag tror tyvärr det stupar på att man som skuldsatt är sysselsatt 24 timmar om dygnet med att bara försöka klara sig på de pengar man aldrig har. Det finns liksom inte tid att tänka så mycket på politik. Själv har jag möjlighet att blogga just nu, men det är en sällsynt lyx att kunna ta rast på jobbet och skriva en stund. Det beror bara på att lågkonjunkturen inte har släppt än...

allt går om man vill, men det kommer att bli tufft. Admin leffa noctum och Ring i riksdagen fan vad nice
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #26 skrivet: Februari 19, 2010, 14:30:31 »

Ja, då vore det ju väldigt mycket enklare att bestämma sig för vad man ska rösta på i år. Just nu är det lite pest eller kolera, faxiskt...
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #27 skrivet: Februari 19, 2010, 17:46:13 »

allt går om man vill, men det kommer att bli tufft. Admin leffa noctum och Ring i riksdagen fan vad nice

Då måste jag skicka papper till länsstyrelsen först...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #28 skrivet: Februari 20, 2010, 23:32:17 »

You never know...  Wink Följ oss bloggare på onsdag är allt jag säger.
Loggat
gettupp
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #29 skrivet: Februari 22, 2010, 12:30:37 »

Tyvärr fungerar det inte så bra i praktiken alla gånger... man måste aktivt begära hjälp av soc innan man beställer begravningen annars hamnar skulden hos den som beställde den.  Embarrassed
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: