Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betala för begravning, svårigheter med pengar  (läst 23253 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #30 skrivet: Februari 22, 2010, 20:01:06 »

Tack! Det kan ju vara bra att veta.
Loggat
Ludde
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #31 skrivet: Mars 19, 2010, 03:46:41 »

Här har vi nog en gråzon...

En av mina föräldrar avled för x antal år sedan (dom var skilda sedan många år)
Jag var enda dödsbodelägare och eftersom boets tillgångar inte ansågs överskrida skulderna inkl begravningskostnader etc behövde vi inte göra en bouppteckning utan kommunen upprättade en dödsboanmälan med mina ekonomiska uträkningar som underlag.

Jag avvecklade boet, avyttrade alla realiserbara tillgångar (i princip) och betalade alla löpande utgifter månaden ut, sedan var pengarna slut förutom ett banktillgodohavande som kommunen i sin dödsboanmälan förebehållit till begravningskostnader ca 16 tkr.

Nu fanns det då två lån som inte kunde betalas fullt ut, till ett finansbolag och till Swedbank, finansbolaget avskrev utan knot skulden direkt (GE Capital) medans Swedbank innan vi fått kontroll över kontot tog ut vartenda öre....

Följden blev att fakturan på begravning etc inte kunde betalas, begravningsbyråns ombud fick på felaktiga grunder ett betalningsföreläggande godkänt där jag personligen krävdes på 16 tkr trots att skulden var dödsboets, här var dock Tingsrätten snabba att ställa allt till rätta.

Däremot att komma tillrätta med Swedbank visade sig svårare, man har än idag inte följt kraven att betala tillbaka det man felaktigt har "stulit" och från juridiskt håll har jag avråtts att stämma dem, rent ekonomiskt skulle jag ju inte tjäna en krona på en sådan process, däremot kanske riskera att förlora....

Men kravet från begravningsbyrån försvann och man har heller inte försökt att söka på dödsboet.
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: