Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betala för begravning, svårigheter med pengar  (läst 23265 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« skrivet: Februari 18, 2010, 07:57:23 »

Hur många här inne har varit med om svårigheter att betala för en begravning, och hur har ni då blivit bemötta av begravningsentreprenörer som t.ex. Fonus mfl?

Om man inte kan lägga upp alla pengar de vill ha, och har betalningsanmärkningar, vad händer då? Man är ju tvungen att begrava, eller hur?
Loggat
Gnurglan
Full Member

Antal inlägg: 140

« Svara #1 skrivet: Februari 18, 2010, 08:48:54 »

Finns inte pengar i boet till begravning är det socialtjänsten som ska betala men då bara det billigast möjliga. Vad dessutom noga med att kolla räkningen från begravningsbyrån. En väninna till mig blev debiterad saker som inte ens hade varit med. Detta av Fonus =((
Loggat
inkognito
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« Svara #2 skrivet: Februari 18, 2010, 09:01:10 »

Gällande fonus ska ni vara extremt nogranna med att kolla upp vad de vill debitera er för. Min mamma arbetar högt upsatt inom sv kyrkan och håller på att skriva ett arbete om hur fonus utnyttjar sörjande.

MÅNGA av de punkter som fonus gärna vill debitera, är sake som är svenska kyrkans uppgift vid begravningen. Tex behöver fonus INTE vara med under begravningen, dela ut psalmböcker, dekorera kyrkan osv osv osv. Ta med offerten du får från fonus, ta hjälp av kyrkoherde/präst där begravningen hålls o fråga vad de kan göra av sakerna på listan istället. sen stryker du dem går tillbaka till fonus och får ett kraftigt reducerat pris. TADAAA!
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Februari 18, 2010, 09:17:40 »

Oj, här fanns det en hel massa kunskap om begravningar!!
Men det är ju en konsumentfråga som alla blir berörda av förr eller senare. Jag tror Plus på tv tog upp Fonus för något år sen, så jag är inte förvånad över det ni berättar...

Jag tar upp detta efter en diskussion med Noomi i en annan tråd. Hur gör man om man ska begrava någon men inte har pengar, är en del av min frågeställning. När vi skulle begrava pappa för tjugo år sen blev det den billigaste kistan, det glömmer jag aldrig... men det kan ju också bli oerhört dyrt även med de billigaste alternativen, har jag förstått. Man blir blåst, för man kan ju inte låta bli att begrava sin döde, och det finns ju inte så många olika begravningsbyråer att välja mellan, så det är svårt att få ner priset. Har de bildat en kartell sinsemellan kanske, och sagt "ingen begravning under 20 000 kronor oavsett vad"?

Sen undrar jag hur man gör som icke-kreditvärdig när man ska ordna en begravning. Måste man ordna en borgenär för att kunna reda ut det? Finns det lägen då kommunen/socialtjänsten vägrar betala? Kan man hamna hos Kronofogden med obetalda begravningskostnader?
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #4 skrivet: Februari 18, 2010, 10:19:40 »

Har inte dödsboet några pengar,så är det kommunen som betalar.
Det är väl den enklaste kista.Men den som ligger i den bryr sig nog inte.
Så vad gör det.Man behöver inte bjuda alla på kaffe.
Jag har sett i dödsannonser att begravningen sker med de närmaste.
En del sätter in annonsen efter begravningen.
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Februari 18, 2010, 10:37:21 »

OK, men fler som har erfarenhet? Kan man bli sittande med skulder efter en begravning?
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Februari 18, 2010, 12:07:13 »

Nej.Man ärver inte skulder.
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #7 skrivet: Februari 18, 2010, 12:13:55 »

Av egen erfarenhet så kan jag bara ta mitt exempel.Min far dog hastigt efter massa rök/Spritmissbruk.
Vi hade typ ingen kontakt med honom för han levde i sin s.k egen värld och ville inte bry sig om något.
En dag dog han som sagt var vad han hade av värde var nada dvs inget alls.Han hade däremot en massa skulder
på KFM(Det går i generna med KFM) Grin
Men det som skedde iallafall var det slutade med att sociala betalade hela kalaset även att vi barn fick ta hand om en
massa ringande brev etc till en del myndigheter.Begravningen var enkel för vi hade inga direkt känslor för pappa.
Men allt slutade med att ingen betalning behövdes göra från oss.Hans tillhörigheter lades på en soptipp för det var ingen av oss
som ville ha något av hans saker för alla saker var av 0 värde.Möblerna var från tidigt 70-Tal.Allt var väl inrökt sista gången det
blev städat i den lägenheten var nog kanske 8 år sedan.Lägenheten var i katastrofskick inrökta fönsterkarmar alla lister som var vita
från början var goegula.Bostadsbolaget skulle bli tvugna att totalrenovera denna lägenhet,Även därifrån kom ingen räkning utan det tog kommunen
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Februari 18, 2010, 14:13:43 »

Bra så, för då slapp du en massa bekymmer. Ett dödsbo är alltså en egen juridisk person, om jag förstår det hela rätt... stämmer det?
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #9 skrivet: Februari 18, 2010, 15:09:27 »

Inga kostnader alls vi behövde inte ens bära kistan för det blev en urna till slut:)
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #10 skrivet: Februari 18, 2010, 15:10:24 »

Bra så, för då slapp du en massa bekymmer. Ett dödsbo är alltså en egen juridisk person, om jag förstår det hela rätt... stämmer det?

ja du kan försätta ett dödsbo i kk om det är förmycket skulder
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Februari 18, 2010, 15:24:46 »

Men vad händer i det läget då?
Missförstå mig rätt, men jag undrar ju vad som är vinsten. Säljer man alla möbler som finns efter en gammal människa då, så man täcker begravningskostnaderna, eller?
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #12 skrivet: Februari 18, 2010, 15:26:55 »

Men vad händer i det läget då?
Missförstå mig rätt, men jag undrar ju vad som är vinsten. Säljer man alla möbler som finns efter en gammal människa då, så man täcker begravningskostnaderna, eller?

nej men du slipper ta ansvaret att reda upp allt det får konkursförvaltaren ta
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #13 skrivet: Februari 18, 2010, 20:28:56 »

Om jag avlider och har en hel del skulder, får mina barn då inte behålla något av lösöret från barndomshemmet? Om jag har en livförsäkring som utfaller när jag dör, vet någon vad som händer med dessa pengar om mina barn står som förmånstagare?
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Februari 18, 2010, 20:55:55 »

Jag är lite osäker,men livförsäkringen betalas ut till förmånstagaren.Om jag minns rätt.
Lösöret är de bara intresserade av det som är värdefullt.Ett vanligt hem brukar värderas till några tusenlappar.
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: