corner
|
 |
« Svara #30 skrivet: Januari 20, 2010, 15:58:41 » |
|
...men det är ju det som är saken, Gadreel. Det märks på dina svar att du är genuint intresserad, och det ger en kvalitetsstämpel på din medverkan här som är svår att få annars.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mellow
Jr. Member

Antal inlägg: 88
|
 |
« Svara #31 skrivet: Januari 22, 2010, 07:34:25 » |
|
Tack för ditt svar Gadreel på min fråga angående billånet,men en fråga till från mig;maken har ett Nordealån som dras varje månad från hans lönekonto(Nordea)summan är nu 3,600:-/mån.Eftersom han har löneutmätning på 11.000:-/mån så blir hans lön den här månaden 8,646:-...alltså blir det inte så många korvören över att betala annat också.Jag har ju också löneutmätning på 9,100:-/mån så vi måste ju verkligen sitta och betala de absolut viktigaste räkningarna,typ hyran,elen,facket,a-kassan m.m.Tycker du att han ska "strunta"i Nordealånet och låta det gå till kronofogden?Hur gör man om man ska söka skuldsanering,ses det som negativt om man gör det,men pengarna räcker ju inte till det lånet som det är nu.Vi har ju betalat som vanligt på det lånet sedan Juni-09 då hans löneutmätning började,men nu går det inte längre.Hela den här situationen tar mycket på krafterna för vi vill ju inte strunta i banklånet också,det gör ont i hela kroppen,maken har redan haft en infarkt förra året och jag märker att han skäms och mår dåligt som bara den över vår situation,han har jobbat som målare sedan han var 16 år och han har alltid försökt göra "rätt för sig"(vår generation har ju det i oss med modersmjölken...)Tacksam för svar på hur ni på Kronofogdemyndigheten ser på saken,ska alla skulder man har räknas in i en eventuell skuldsanering??
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #32 skrivet: Januari 22, 2010, 08:09:47 » |
|
Sedan vad klassas som mycket höga resekostnader? Så höga belopp att man kan beviljas jämkning. Det är ett avdrag på 8000 kr, och man räknar med en milkostnad på 18,50 kr. Det är ett avdrag idag på 9000kr tror jag. Då måste jag jämka enligt med dig då jag har resekostnader på 3000kr i månaden. Det roliga är att det behöver jag inte göra när jag har löneutmätning. Ser man annorlunda på det här i skuldsaneringen? Kanske har att göra med att man inte lägger en spärr på skattekonto?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #33 skrivet: Januari 22, 2010, 09:27:27 » |
|
Tycker du att han ska "strunta"i Nordealånet och låta det gå till kronofogden? Det är väldigt generöst av er att ta av ert existensminimum och betala Nordea med det. Då gör ni mer än vad man kan kräva av er. Jag tror att om ni gick till en budgetrådgivare skulle ni uppmanas att omedelbart sluta betala.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mellow
Jr. Member

|
 |
« Svara #34 skrivet: Januari 22, 2010, 10:43:51 » |
|
Tack Gadreel för ditt svar,jaa det är det med stor sorg i hjärtat vi tar beslutet att "strunta" i lånet...maken ska åka till Kronofogdens kontor på måndag och förhoppningsvis få hjälp att få ngt slags hum om hur vi ska göra med allt.Med Nordealånet så blir skulden på ca 650.000:-,hemskt mycket pengar!Får panik när jag ser summan...men om han blir beviljad skuldsanering(om ngn däruppe är på vår sida...)dras det då den summa man har vid löneutmätningen,eller räknas allt om?Ursäkta mina dumma frågor,men vi kan ingenting om det här som du märker...Vi har ju bilen som vi nu också betalar från vårt existensminimum+att vi nu betalar 1,273:-/mån för hans barn som numera bor hos modern på heltid,där har han faktiskt pratat med en kronofogde som sa att han ska skicka in kopia på betalningen till modern,mycket frågor blev det,hoppas du har orken att svara...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #35 skrivet: Januari 22, 2010, 11:14:12 » |
|
...men om han blir beviljad skuldsanering (om ngn däruppe är på vår sida...) dras det då den summa man har vid löneutmätningen, eller räknas allt om? Det belopp man betalar i skuldsaneringen räknas efter samma regler som vid utmätning. Men de reglerna är bara vägledande, och därför finns det en möjlighet att vara mer flexibel i en skuldsanering.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mellow
Jr. Member

|
 |
« Svara #36 skrivet: Januari 22, 2010, 11:44:13 » |
|
Tack för alla svaren!Har just haft en delgivningsman här från Kronofogden,har skrivit på papper för min make och mig,och han sa att maken absolut ska söka skuldsanering,(han är mycket trevlig)men han sa också att ALLA saker man har,minsta typ bokklubbsskuld(ett exempel på liten skuld)måste som han sa;",upp på bordet",är det så?Tänk om man missar nåt i all översvämning av post,ska man ringa runt till alla som man varit skyldig och som fått pengar genom löneutmätningen?Det kan ju ligga ngn ränta kvar någonstans och ticka på...eller är jag helt fel ute?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #37 skrivet: Januari 22, 2010, 12:57:07 » |
|
Gör ditt bästa för att få med alla skulder, men känn dig inte hindrad att söka skuldsanering för att du känner att du inte kan få en överblick över det. Tänk som sagt särskilt på fordringsägare som inte läser Post- och Inrikes, som t ex en bokklubb.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Piapudel
|
 |
« Svara #38 skrivet: Januari 25, 2010, 21:44:20 » |
|
Hej igen! Ett mail från en trött men tillfredsställd kvinna, NU har jag fått ordning på alla papper ang skuldsaneringen. Ordning och reda i olika pärmar. Har även skrivit inbetalningskort för 10 månader framåt, och lagt i olika månadsfack. Underbart! Ska fortsätta berätta om hur det går, med det ekonomiska. Sov gott!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
corner
|
 |
« Svara #39 skrivet: Januari 25, 2010, 21:49:06 » |
|
Roligt att det går bra för dig! Hoppas det fortsätter i samma stil,
kram! Corner
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mellow
Jr. Member

|
 |
« Svara #40 skrivet: Januari 26, 2010, 10:06:00 » |
|
Hej igen,igår så tog maken en semesterdag och åkte in till Kronofogdens kontor i vår huvudstad...tror aldrig jag sett honom så nervös.Men han kom tillbaka betydligt "gladare"då han blivit mycket väl bemött.Dom gav honom rådet att ringa till budgetrådgivaren i vår kommun och han fick en tid 1:a Mars,ganska snabbt ändå...Så nu börjar 1:a steget, som jag förstår på en lång, lång resa...Vi håller på att samla ihop alla papper så gott det går.Han har också berättat för sin chef om beslutet och han tyckte det var bra,för som han sa;vi har ju märkt hur dåligt du mår,och du struntar ju inte i det,du försöker att göra rätt för dig.Tror också att det känns bättre för maken nu när jobbet vet hur allt ligger till.Men nu en fråga igen:maken betalar underhåll till dotterns moder,1.273:-/mån från existensminimumet och har gjort sen Aug-09,jag hade dragit alla kopir på att han gjort det och dotterns personnr och modrns bankkontonr,men ändå ska det bifogas ett skriftligt intyg från mamman att han gör det sa en tjänsteman där hos Kronofogden,till saken hör att dessa föräldrar kan inte kommunicera alls,och maken vill inte att modern ska få reda på vår ekonomiska situation,då hon vänder det emot honom genom att gå på dottern.Alltså,duger det verkligen inte med kontoutdragen där det står:underhåll för---månad,år?Tacksam för svar!!!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #41 skrivet: Januari 26, 2010, 10:37:50 » |
|
Vilket skitsnack. Står klart och tydligt att om man betalar direkt till vårdnadshavaren och inte mäts ut via försäkringskassan så ska man få tillgodoräkna beloppet. Kanske är något för Ulrika att bita i men helt klart så är denna tjänstemannen ute och cyklar. Både din man och barnets mamma är överens om betalning. Inte fan behöver dem kommunicera. Blir så förbannad när jag läser sånt här. Ring upp enheten igen. Sedan var har barnet mamma med eran ekonomi så länge din man sköter underhållet? Vilka idioter
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mellow
Jr. Member

|
 |
« Svara #42 skrivet: Januari 26, 2010, 11:08:10 » |
|
Ja,jag har också för mig att jag läst det någonstans,men han kom tillbaka igår med alla kopior jag dragit ut på att han betalar underhåll till dottern,det dög inte...Igår betalade vi hans dotters fotbollsavgift,600:-/år för det vägrar modern befatta sig med,betalar inte vi så blir det ingen fotboll för henne,hur säger man till en 12-åring att du får inte gå på fotbollen nu för pappa har bara ett förbehållsbelopp att leva på,och din bonusmamma också?Det är en svår nöt att knäcka...till saken hör också att både maken och dottern är fotbollstokiga(AIK:are,hehe)så det är så viktigt för dom att ha den här grejen ihop.Till sommaren är det en stor cup och den kostar också pengar...jag förstår visst att det måste dras pengar när man är skyldig,men tycker att förbehållsbeloppet kunde vara lite mer mänskligt!!!!(Igår fick han ett hatsms från mamman för att han ej gett dottern pengar till kontantkort och att hon ska kontakta advokat för hans "Sketna 1,273:-är en droppe i havet av vad det kostar, han ska göra rätt för sig"...så det är inte läge att be henne om ett intyg på att han betalar underhåll...)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #43 skrivet: Januari 26, 2010, 14:38:12 » |
|
Om han döms att betala ett högre belopp, eller om de på frivillig väg avbetalar om det, så bör man åtminstone i en skuldsanering ta hänsyn till den överenskommelsen och ge honom utrymme för 2000 kr eller vad det nu hamnar på.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mellow
Jr. Member

|
 |
« Svara #44 skrivet: Januari 27, 2010, 15:29:09 » |
|
I dag kom det brev från kronofogden att maken ska lämna in en ny redogörelse för sin inkomst så att dom ska räkna ut hur mycket det ska dras från hans lön.Ska jag skicka med kontoutdragen på betalt underhåll,är det ngn ide?Han har ju också bilen till och från jobbet,använder också bilen i tjänst då han är målare(han hämtar färg tidigt på morgonen b.la)ska det också tas med i beräkningen?Bensinen kostar ju,men han får en viss bilersättning per månad i sin lön,men kronofogden drar ju redan där så jag vet inte hur vi ska skriva,tacksam för svar,
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|