Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag lyckades få skuldsanering!  (läst 61084 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #15 skrivet: Januari 16, 2010, 22:13:25 »

Ok, jag blir färdig med min utb i vår och kommer gå tillbaka till akassan och förhoppningsvis kommer det bli mycket timvikariat i alla fall. Då skulle min man kunna söka om skuldsanering på det han har i alla fall? Det mesta och största står på honom då han är den som haft fast arbete hela tiden.
Tack Gadreel för bra svar.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #16 skrivet: Januari 16, 2010, 22:24:53 »

Jag tycker i alla fall att det hade varit lite väl hårt att ge honom avslag för att hans sambo var arbetslös, jag vill inte lägga för mycket vikt vid partnern. Visst, dom kan få jobb, men man kan flytta isär också.
Loggat
Mellow
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #17 skrivet: Januari 20, 2010, 09:38:26 »

Grattis till dig!Maken funderar på att söka skuldsanering och har fått hem papper från Kronofogden.En fråga bara;vi har en bil på avbetalning som vi har två år kvar att betala på,maken måste ha  den i jobbet(han är målare)får man ha det eller måste den säljas?Det är en gammal bil,10 år,så den är ju inte värd många kronor...vi har båda löneutmätning,maken på 11.000:-/mån och jag på 9,100:-/mån och vi har båda fast jobb sen länge.Finns det en chans att få sanering tro?Skulderna sjunker ju inte hos kronis,jag var så enfaldig och trodde det,men nu ser man ju inget slut på eländet...tacksam för svar från er som vet,vi är inte så insatta precis...puh!
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #18 skrivet: Januari 20, 2010, 11:09:40 »

Ni har antagligen ett äganderättsförbehåll på bilen så den skulden ska tas med i skuldsaneringen men undantas. Det är viktigt att den anmäls och att det framgår att skulden har bilen som säkerhet. Ni ska också förbehållas pengar så att ni har råd att betala av på bilskulden, så länge den finns.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #19 skrivet: Januari 20, 2010, 12:10:28 »

Det här var intressant Gadreel. Menar du att man får behålla pengar för att betala på en bil som det finns åtagandet i kontraktet? Hur är det då om man har avdrag för resor.. Det här har jag aldrig hört förut
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #20 skrivet: Januari 20, 2010, 12:32:41 »

Jag vet inte om jag missar resonemangen men en fråga: Kan man verkligen bara få skuldsanering om man har ett arbete?
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #21 skrivet: Januari 20, 2010, 12:35:52 »

Hur är det då om man har avdrag för resor.. Det här har jag aldrig hört förut
Du får förbehålla dig kostnaden för fullgörande av tjänst, som resor till och från jobbet. Om det är höga belopp måste du dock begära jämkning av skatten för de kostnaderna.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #22 skrivet: Januari 20, 2010, 12:38:55 »

Jag vet inte om jag missar resonemangen men en fråga: Kan man verkligen bara få skuldsanering om man har ett arbete?
Nej, man kan få skuldsanering om man är sjuk eller arbetslös också, men det är lite svårare. Man måste kunna konstatera att det är ett varaktigt tillstånd. Så de som är nyligen sjuka eller arbetslösa kan få svårt att beviljas skuldsanering. Men man får ju se helheten. En industriarbetare på 63 år som bor på en liten ort och som nyligen har blivit arbetslös kan nog antas ha mycket svårare än någon som är 33 år och i samma situation.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #23 skrivet: Januari 20, 2010, 12:52:47 »

Hur är det då om man har avdrag för resor.. Det här har jag aldrig hört förut
Du får förbehålla dig kostnaden för fullgörande av tjänst, som resor till och från jobbet. Om det är höga belopp måste du dock begära jämkning av skatten för de kostnaderna.

Blev lite fel från min sida.. Vad jag menar om man har en bil på avbetalning. Har man då rätt att lägga in det extra i förbehållet i skuldsanering om man har behov av bilen i jobbet. Jag måste ha bil men inte i jobbet utan för att ta mig till jobbet..

Sedan vad klassas som mycket höga resekostnader? Det man får dra av enligt med reglerna täcker inga kostnader.. 18,50 milen. Normal kostnader ligger på över 30kr milen..

Om det över stämmer.. Har man rätt att både göra avdrag för milersättning och kostnader för lånet på bilen.

Blev mycket nu då jag tänker söka skuldsanering i dagarna.
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #24 skrivet: Januari 20, 2010, 14:31:42 »

Jag var hos en budgetrådgivare när jag bodde på en annan mindre ort. Hon sa att det nog inte var några problem om man var arbetslös. Jag förlorade mitt arbete pga av att kronofogden gick in på min arbetsplats och skulle utmäta min lön. Skulden var då på 7000 kronor (CSN). Kan tyckas konstigt att jag inte klarat av att betala den men jag hade det mycket kärvt vid den tiden. Det var så min bana in i skuldträsket började. Jag förlorade arbetet under provanställningen och sedan hade jag inte en krona i inkomst på flera månader. Under den tiden hann jag öka på skuldkontot varefter det hamnade hos vår käre fogde. Det ena efter det andra dök upp. Min exsambos företagsskulder där jag varit medskriven (handelsbolag). Jag höll på att kvävas, det var inte långt ifrån. Jag hade själv betalat min utbildning. CSN-lånen var gamla. Hade jag fått fortsatt arbeta så hade jag kunnat betala de där gamla CSN-lånen. Men allt gick om intet. Ja, alla kan ju räkna ut att jag blev en ekonomisk belastning för samhället. Det är så förbannat bakvänt alltihop. Myndighetspersoner refererar bara till sitt regelverk, min verklighet finns inte för dom. Hade önskat att betalningsanmärkningarna försvann efter man betalat dom. Det är ju ingen morot precis som skiten ser ut nu.

Nu har jag fått spy ut lite galla idag också. Evil
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #25 skrivet: Januari 20, 2010, 14:45:33 »

Gadreel, du förvånar mig dagligen med ditt tålamod med oss som inget kan. KFM skulle ha en 100 miljoner extra varje år, för att högavlöna såna som du för att hjälpa oss dygnet runt. Vilken enorm sak, detta att kunna ställa frågor anonymt till en fogde som vill svara, utan att behöva ta sig till ett av era kontor och sitta i ett kalt besöksrum med väggfast bord och larmknapp. Inte behöver man skämmas för att man undrar, och inte behöver man bli osams heller för att man känner sig utlämnad inför en myndighetsperson. Bravo! Kan du klona dig?
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #26 skrivet: Januari 20, 2010, 14:56:56 »

Är du kronofogde Gadreel? Helt otroligt! Då skall du få en eloge av mig för att du är med och ger råd i Forumet.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #27 skrivet: Januari 20, 2010, 15:46:16 »

Vad jag menar om man har en bil på avbetalning. Har man då rätt att lägga in det extra i förbehållet i skuldsanering om man har behov av bilen i jobbet.
Ja, man kan lägga in det i förbehållsbeloppet. Man måste ju kunna ta sig till jobbet för att gynna sina fordringsägare, eller hur?

Citat
Sedan vad klassas som mycket höga resekostnader?

Så höga belopp att man kan beviljas jämkning. Det är ett avdrag på 8000 kr, och man räknar med en milkostnad på 18,50 kr.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #28 skrivet: Januari 20, 2010, 15:48:58 »

Gadreel, du förvånar mig dagligen med ditt tålamod med oss som inget kan.

Tack, men jag tycker inte att det är betungande, så länge jag bara svarar på frågor om skuldsanering. Det är en bra paus att svara på något här. Dessutom är jag intresserad av frågorna, vilket kanske märks eftersom jag kollar in här kvällstid också.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #29 skrivet: Januari 20, 2010, 15:50:08 »

Gadreel, du förvånar mig dagligen med ditt tålamod med oss som inget kan.

Tack, men jag tycker inte att det är betungande, så länge jag bara svarar på frågor om skuldsanering. Det är en bra paus att svara på något här. Dessutom är jag intresserad av frågorna, vilket kanske märks eftersom jag kollar in här kvällstid också.

Fler sådana som du hos olle, tack.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: