Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag lyckades få skuldsanering!  (läst 61101 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Piapudel
Full Member

Antal inlägg: 195

« skrivet: Januari 15, 2010, 17:52:43 »

Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin
Denna dagen är en av de bästa i mitt liv! Min handläggare ringde idag och meddelade beslutet.
Jag är så lycklig! Jag tackade min handläggare för all hjälp, men han menade på att det var hans jobb. Må så vara, men han har varit medmänsklig i hela processen. Han har stått ut med att jag ofta ringt ringt och frågat hur långt i ärendet han kommit. Aldrig irriterad, utan saklig.
Jag lämnade in min ansökan den 4:e september, det tog alltså drygt 4 månader att få besked.
Tänk, när jag är 50 är jag skuldfri!!!
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #1 skrivet: Januari 15, 2010, 18:21:29 »

Grattis!!!!

Berätta gärna vad de förväntar sig av dig nu. Måste du leva på existensminimum (hur mycket är det?)
Funderar själv på att snart skicka in ansökan men jag är så himla rädd att jag inte kommer att klara av att leva på existensminimum.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #2 skrivet: Januari 15, 2010, 18:29:22 »

Grattis och lycka till i livet. Måste vara så skönt att få ett slutdatum att se fram emot..
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #3 skrivet: Januari 15, 2010, 19:20:38 »

Grattis!! !!Då är du alltså fri den 15 januari 2015?
Berätta hur det går för dig under tiden, så vi är uppdaterade!
Loggat
Piapudel
Full Member

Antal inlägg: 195

« Svara #4 skrivet: Januari 15, 2010, 19:28:43 »

Hej Noomi!
Det bästa du kan göra är att gå in på kronofogdens hemsida, och klicka på löneutmätning. Där kan man helt anonymt göra en uträkning för att se hur mycket du ev får över.
Jag lovar att gå in här och berätta för er hur det går. Har precis kommit ut till verkligheten efter 2 1/2 vecka på sjukhuset, kan man få en bättre välkommenhem present! Nu ska jag ta fram kronofogde papperna jag fått, kan också berätta att det endast blev drygt 6 % av skulden som jag har utrymme att betala. Vet inte hur jag ska göra med CSN,någon som vet om man kan få uppskov de 5 åren med årsbeloppet?
Kramar till er alla från en glad Pia. Wink
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #5 skrivet: Januari 15, 2010, 19:52:37 »

Grattis.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Januari 15, 2010, 19:53:03 »

Stort grattis!!!
Loggat

Noomi
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Januari 15, 2010, 20:55:29 »

Pia!

När jag gått hos kommunens budgetrådgivare så sa hon att man betalar CSN-skulder som vanligt under de 5 åren. De gamla skulderna som gått till fogden däremot som du inte kunnat betala ingår i skuldsaneringen, men inte de som CSN i framtiden kommer att skicka till dig (om det finns kvar att betala).

Noomi
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #8 skrivet: Januari 15, 2010, 20:59:39 »

Grattis till dig, bra jobbat!  Smiley
Om inte livet började vid 40, så lär det göra det vid 50!
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #9 skrivet: Januari 15, 2010, 22:29:02 »

Hej Noomi!
Det bästa du kan göra är att gå in på kronofogdens hemsida, och klicka på löneutmätning. Där kan man helt anonymt göra en uträkning för att se hur mycket du ev får över.
Jag lovar att gå in här och berätta för er hur det går. Har precis kommit ut till verkligheten efter 2 1/2 vecka på sjukhuset, kan man få en bättre välkommenhem present! Nu ska jag ta fram kronofogde papperna jag fått, kan också berätta att det endast blev drygt 6 % av skulden som jag har utrymme att betala. Vet inte hur jag ska göra med CSN,någon som vet om man kan få uppskov de 5 åren med årsbeloppet?
Kramar till er alla från en glad Pia. Wink

Du kan få uppskov att betala csn under saneringstiden. Hur man går till väga vet jag inte men ring till Csn och skuldsaneringsenheten. Dem vet nog hur det ska gå till.
Loggat
birana
Sr. Member

Antal inlägg: 338

« Svara #10 skrivet: Januari 16, 2010, 13:07:19 »

Grattis
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #11 skrivet: Januari 16, 2010, 14:05:15 »

Vad för inkomst måste man ha för att få skuldsanering? om man måste ha fast arbete är det kört för min del att söka, har inget arbete. Det diskuteras om just detta på låneakuten.se, har man inte tillräckligt hög inkomst får man inte skuldsanering. Någon som vet hur det är.
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Januari 16, 2010, 17:03:34 »

Dumble

Långt ifrån alla som sitter i skuldträsket har fasta arbeten idag. Men jag vet ett flertal som fått skuldsanering trots att de varit arbetslösa. Min budgetrådgivare sa att det inte har någon betydelse. Däremot är det viktigt att när man söker skuldsanering berätta utförligt varför man söker och framförallt hur skulderna förstör ditt liv att komma igen. En skuldsanering är ju en ekonomisk rehabilitering. Berätta att du t ex har svårt att få ett arbete så länge du sitter i den sits du gör. Berätta hur det sänker dig som människa att bära detta och att du måste få verktyg att reda upp ditt liv. Utan verktyg och hjälp står du dig slätt.

Många går in i väggen pga av att ekonomin havererar - de flesta faktiskt - och enda sättet att bli hel igen är att få en tro på framtiden. Det är dessutom väligt dyrt att vara fattig - man får betala mer än alla andra för allting - för att man anses vara ett högriskobjekt. Hela alltet idag med fogde och inkasso etc är så ogenomtänkt och förlegat. Hur skall man kunna betala skulder om man inte har ett arbete? Har man skulder så får man kanske inget arbete etc etc. Skriv ett riktigt tydligt brev och visa på hur utsatt du är. Tryck på att du bara möter återvändsgränder överallt.

Lycka till!
Loggat
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #13 skrivet: Januari 16, 2010, 20:58:52 »

Noomi, tack för ditt svar. Iof har ju mannen jobb, jag läser till uska och blir färdig i vår och hoppas givetvis få jobba. Får man  gemensam skuldsanering oavsett vems namn det står på skuldebrevet? Kan en eller flera fodringsägare säga nej till sanering om de inte kan få ut tillräckligt med pengar? Nu väntar vi fortfarande på att huset ska säljas, kanske bäst att vänta på det innan man söker skuldsanering.
Lycka till med din skuldsanering
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #14 skrivet: Januari 16, 2010, 22:04:10 »

Så länge du studerar kan du inte få skuldsanering. Det går inte att förutse dina framtida inkomster då, så det går inte att göra en avbetalningsplan. Det är annorlunda om man är arbetslös och har varit det ett tag, då kan man få skuldsanering (förutsatt att alla andra krav är uppfyllda) om kronofogden gör bedömningen att man nog kommer att fortsätta vara arbetslös. Då är det inte lika svårt att göra en prognos över inkomsten.

Om man redan har skuldsanering och blir arbetslös får man söka omprövning, så att kronofogden kan ändra avbetalningsplanen så att den anpassas till den nya ekonomin.

Man får inte gemensam skuldsanering, var och en får det för sig själv.

Fordringsägare får yttra sig över skuldsaneringen innan beslut tas. Kronofogden behöver inte gå efter vad de säger, det finns inget veto. Var det inte Collector som sa nej i Piapudels fall, eftersom de inte accepterar nollförslag?
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: