Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: En fråga om förenklad löneutmätning  (läst 23027 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #30 skrivet: November 23, 2009, 00:07:02 »

Det kan det kanske vara men jag tror att fler måste läsa igenom själva "underlaget" från KFM och bestämma sig för vad man tycker. Vill vi INTE ha detta genomfört måste det nog adresseras ordentligt. Och då måste fler ha bestämt sig själva för vad dom tycker. Tänker jag.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #31 skrivet: November 23, 2009, 00:28:15 »

En bara idé av admin och jag håller med Ulrika att alla måste skaffa sig en åsikt. Finns många onsdagar så låt det ta någon vecka. Bättre det än att det bli hafs. Ska själv läsa igenom förslaget mer noga. Tänker skriva ut det föra att läsa under veckan och få fram dem rätta frågorna. För det är för många frågetecken enligt mig.

Jag är mer och mer övertygad att detta handlar inte om att ta till vara varken borgenärernas intresse eller gäldenärens. Det handlar bara om att spara pengar. Om dem inte vore så fega och detta skulle bygga på marknadsmässiga grunder så ska borgenären få betala kalaset. Det är trots allt dem som vill ha tjänsten. Visst är det roligt när dem normal skriker om marknaden ska ta hand om allt men inte här.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

« Svara #32 skrivet: November 23, 2009, 01:05:17 »

Fast jag tänker att vill vi ens ha en chans att föra fram en uppfattning behöver vi nog adressera detta något annorlunda än endast genom bloggarna.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #33 skrivet: November 23, 2009, 01:11:57 »

Jag kommer att jobba sent hela veckan men jag kommer att få mycket tid att läsa. Om ni hittar mer material angående förenklad utmätning skulle jag tacksam ta emot det.

Jag har personligen inte så mycket intresse i den här frågan jag tycker bara att det är sjukt. För att få en korrekt bild vill man ha alla fakta först. Vet inte varför den här frågan har retat upp mig så i den grad att jag glömmer mina egna jättebekymmer.. Kanske skönt att få rikta ilska mot något annat? Inte vet jag
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

« Svara #34 skrivet: November 23, 2009, 01:18:58 »

Därför att hela iden med utmätning "a la Sverige" är knäpp. Och orättvis. Jag exvis är inte pappa (är mamma  Tongue), jag har inga umgängesbarn (har dock barn  Tongue Tongue) men jag blir så upprörd över att man inte underlättar för pappor (för det är oftast pappor som blir umgängesföräldrar) att träffa och hålla kontakt med sina barn! Jag tycker det är rent uselt för ett modernt land, som tom ofta skryter om att vi är så förbenat jämställda och har - med barnets bästa i åtanke - världens bästa föräldraförsäkring. Så får inte pappor ens en CHANS att delta som aktiva föräldrar.

Så bara för att man inte själv har ett problem, innebär det inte att man inte kan erkänna och se problemet tänker jag. Så jag tycker att blir du upprörd och vill göra något åt det så är allas hjälp en bra hjälp. Vare sig man har exakt det problemet eller inte.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #35 skrivet: November 23, 2009, 01:33:04 »

Håller fullständig med dig Ulrika. Det faktiskt mening att det ska blir lättnader inte mer krångel. Men jag tycker det ser ut som övriga beslut de senaste 10 åren. Man vill ha schablon och då läggar man i praktiken ut jobben på arbetsgivaren och även gäldenären. Svensk Näringsliv påpekar det här i sin remiss.. arbetsgivaren kan till och med bli bötfälld om dem gör fel.

Något är mycket snett. Varför inte bara öka på förbehållsbeloppet och göra en liten ändring för umgängesföräldrar. Man skriker hela tiden att barn har rätt till båda sina föräldrar och då måste det finnas förutsättning också. Till sist så ska inte kfm gå med förlust. Det är inte skattebetalarna som ska betala utan borgenärerna som vill ha tjänsten. Skulle inte förvåna mig om ett inkasso får problem att dem får en liten akut av staten..Dem gör ju en sån samhällsnytta.
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: