Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: En fråga om förenklad löneutmätning  (läst 23023 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bengtsson
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« skrivet: November 20, 2009, 12:43:40 »

Hej alla!

Kom i diskussion på Insolvens gällande förslaget om förenklad löneutmätning.

På Insolvens påstår dom att man får behålla 75% av sin inkomstökning vilket skulle göra extrajobb lönsamt.
Men jag har för mig att jag läst i förslaget att man endast får behålla 25% av den inkomstökningen och att 75% av beloppet blir utmätningsbart.

Vad är det som gäller egentligen??
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: November 20, 2009, 12:52:50 »

Är inte speciellt insatt i vad som gäller i förslaget, men citerar en del av förslaget nedan.

Citat
En ytterligare utgångspunkt vid utformningen av det förenklade systemet har varit
att gäldenären ska motiveras till olika insatser för att reducera sin skuldbörda. Det
gäller i synnerhet gäldenärer med långvarig överskuldsättning. Förslaget innebär
att en gäldenär som minskar sina levnadskostnader för sådant som i dag föranleder
individuella tillägg till normalbeloppet får behålla mellanskillnaden ograverad.
Bostadskostnaden är ett bra exempel på en kostnad av det slag som brukar kunna
påverkas. Gäldenären kan också förbättra sin ekonomi genom att öka
inkomsterna.
I det förenklade systemet får man normalt behålla ungefär en
fjärdedel av det som återstår av inkomstökningen sedan skatten är betald.
Genom
att skaffa en billigare bostad eller gå upp i arbetstid kan gäldenären alltså förbättra
sin ekonomiska situation, undvika att dra på sig nya skulder och kanske även göra
frivilliga betalningar på gamla sådana. Förslaget kommer på det sättet att bidra till
en minskning av de problem som överskuldsättningen för med sig inte bara för
gäldenärerna utan även för samhället.

Det förenklade systemet leder till att gäldenärer med höga löner får behålla en
procentuellt större andel av sin lön än gäldenärer med låga löner. Den
konsekvensen går inte att komma ifrån i ett system som ska skapa incitament för
inkomstökningar.
Som jag kan utläsa det så har du nog rätt i procentsatserna, och man får endast behålla 25% av det man tjänar extra.
Rätta mig gärna om jag tolkat detta fel, för jag är absolut inte vidare insatt i detta.

Ulrika kanske kan?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #2 skrivet: November 20, 2009, 17:13:36 »

Det är att du får behålla 25 %. 75 % utmäts.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

« Svara #3 skrivet: November 20, 2009, 17:17:12 »

Alltså genom att utmäta 75 kr av varje hundralapp i extrainkomster vill man uppmuntra personer på obestånd att arbeta mer...

Jag är INTE för den där "förenklade löneutmätningen". Inga som helst normalbelopp för umgängesbarn, dvs även i fortsättningen anser man att barnens mat och behov av pappa (för det är oftast pappor som är umgängesföräldrar läs mer här
http://insolvensstockholm.se/index.php?option=com_content&view=article&id=76:umgaengesbarn&catid=1:latest-news&Itemid=107) inte har bättre rätt än ex. preskriberade fordringar som köpt av inkassobolag i rent spekulationssyfte.

De med låga inkomster och dyra hyror är förlorare.
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #4 skrivet: November 20, 2009, 19:56:06 »

Jag har fattat det så,har jag en inkomst på 10,000,räknas 75% av den.
på summan av 7500 räknar de ut hur mycket de kan ta.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #5 skrivet: November 20, 2009, 19:58:17 »

Enkelt är att dem tar 75% av allt extra du tjänar. Kvar blir 25%!!

Som det är skulle uppmuntra att jobba mer? Dem måste vara dum på riktigt hos kfm
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #6 skrivet: November 20, 2009, 19:58:22 »

Tack för Din förklaring, Ulrika!

Alltså måste informationen på det andra forumet varit fel? Huh?

Det är just detta som jag tycker är viktigt! Att man får rätt information så att inte folk får falska förhoppningar eller missvisande information som ställer till situationen ännu värre för den enskilde.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: November 20, 2009, 20:01:35 »

Jag har fattat det så,har jag en inkomst på 10,000,räknas 75% av den.
på summan av 7500 räknar de ut hur mycket de kan ta.
Nej.

Som jag citerade från KFM:s sida i inlägget här uppe:
Citat
I det förenklade systemet får man normalt behålla ungefär en
fjärdedel av det som återstår av inkomstökningen sedan skatten är betald.

Med andra ord så får du behålla 25 spänn av en intjänad hundring....
Nja, inte inspirerar det mig att arbeta mer inte. Tjänar mer om jag jobbar svart! (men det får man ju inte.... Grin)
Loggat

britt
Hero Member

« Svara #8 skrivet: November 20, 2009, 20:25:21 »

Jag pratar om den ordinarie lönen.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #9 skrivet: November 20, 2009, 20:35:05 »

Och vad står det att det handlar om ordinarie lön? Läs igen Britt. Du får behålla 25% av det du ökar din inkomst med. Att gå upp i tid eller jobba mer. Då är det bra för dem som går halvtid och kan gå upp på heltid. Det är är bara skit enligt mig och det finns ingen rättvisa. Om man redan jobbar skiten ur sig får man inget. Vad fan ska man göra? Ska man börja jobba halvtid ett halv år för att sedan gå upp i tid..

Jag säger fogden lurar skiten ur gäldenärerna genom hela den här förslaget. Snacka om ge småsmulor. Vi får se hur många som kommer att bli glad över den nya schablonberäkning.

Förslaget har två syften. Minska kostnaderna för kfm och dra in mer pengar till borgenärerna. Förlorare Gäldenärerna..
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #10 skrivet: November 20, 2009, 21:19:13 »

Jag har läst.Du pratar om extrainkomster.Jag om ordinarie lön.
Alla arbetar inte extra,kan inte,vill inte.får inget.
Ni som vill läsa så finns den här.http://www.kronofogden.se/4.2e56d4ba1202f95012080005725.html
Loggat
Bengtsson
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« Svara #11 skrivet: November 20, 2009, 22:02:36 »

Ni som vill läsa så finns den här.http://www.kronofogden.se/4.2e56d4ba1202f95012080005725.html
Britt det var just extrainkomster frågan handlade om!

Se där, Richard och Elle hade alltså fel! Undecided

Tack FR för att detta klargjordes!

Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #12 skrivet: November 20, 2009, 22:20:07 »

Så sant att det är en helt annan fråga.. Men det här är också av intresse.. Men jag fattar ingenting så jag måste läsa på lite mer om förslaget. Enligt med Kfm ska löneutmätning minska med 75 miljoner kronor i månaden med dem nya reglerna..
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

« Svara #13 skrivet: November 20, 2009, 23:02:37 »

För den som är ensamstående och kan byta till en billigare lägenhet blir det bättre. För den som har hög lön blir det också bättre. Men man går ännu mer in på schablonberäkningar, färre tillägg men något högre belopp. Idag använder man sig av faktiskt hyra, så blir det inte fortsättningsvis, går förslaget igenom. Då är det ett fast belopp, har du lägre hyra än det fasta beloppet så får du behålla mer pengar. Har du högre hyra än det fasta beloppet säger man att det ska gå reglera (ingen ska ligga under socialbidragsnivå) men ingen har fattat hur man ska gå tillväga.

Några saker är bra. Andra är sämre. Ytterligare några är direkt dåliga. Och som sagt inget som helst tillägg för umgängesbarn. Nada.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

« Svara #14 skrivet: November 21, 2009, 02:33:18 »

Jag måste få be att återkomma då jag inte hittar den del som talar om extrainkomster. Jag läste detta i våras och ska sätta mig och läsa igenom igen till veckan. Men jag hittar inte den del som talar om extrainkomster hur som helst. Det kan också vara så att det är 70 % inte 75 %. Alltså att man utmäter 70 %.

Läs själva här:
http://www.kronofogden.se/download/18.76a43be412206334b8980002952/F%C3%B6renklad+l%C3%B6neutm%C3%A4tning+-+Rapport.pdf

Det är mycket möjligt att delen med extrainkomster omtalas i diskussionsunderlaget som föregick själva rapporten. Jag ska hur som helst läsa igenom och läsa på till veckan. Så jag får be att få återkomma. FÖr precis som Admin säger så är det viktigt att ha korrekta uppgifter för att lämna korrekt information.

Men grunddragen är att man ska gå över till schabloner. Inga tillägg nästan överhuvudtaget. De med höga inkomster kommer tjäna på den nya utmätningen. De med hög hyra och låg inkomst kommer förlora.

Utdrag ur rapporten:
När det gäller kravet att löneutmätning inte får leda till att gäldenären blir
berättigad till försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen är situationen annorlunda.
Uppgifterna från den bearbetning som nämndes i föregående avsnitt tyder på att
schabloniseringen av förbehållsbeloppet i ungefär vart femte fall leder till att
gäldenären får behålla en alltför liten del av sin inkomst. Det rör sig här om
gäldenärer med särskilt höga kostnader för bostad, resor till och från arbetet,
barntillsyn eller annat som i dagens system beaktas genom individuella tillägg till
normalbeloppet. Bearbetningen omfattar 102 219 gäldenärer och visar att ca
20 000 av dem får behålla ett belopp som är minst 500 kronor lägre än deras
nuvarande förbehållsbelopp. För att den gruppen ska få en skälig levnadsnivå krävs regler om ett särskilt avdrag vid beräkningen av utmätningsbeloppet.
Sådana regler föreslogs i avsnitt 5.5. Bearbetningen visar också att ungefär 11 000
gäldenärer får behålla ett belopp som är högst 500 kronor lägre än nuvarande
förbehållsbelopp. Även i den gruppen finns gäldenärer med förhållanden som
motiverar ett särskilt avdrag."
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: