Jag måste få be att återkomma då jag inte hittar den del som talar om extrainkomster. Jag läste detta i våras och ska sätta mig och läsa igenom igen till veckan. Men jag hittar inte den del som talar om extrainkomster hur som helst. Det kan också vara så att det är 70 % inte 75 %. Alltså att man utmäter 70 %.
Läs själva här:
http://www.kronofogden.se/download/18.76a43be412206334b8980002952/F%C3%B6renklad+l%C3%B6neutm%C3%A4tning+-+Rapport.pdfDet är mycket möjligt att delen med extrainkomster omtalas i diskussionsunderlaget som föregick själva rapporten. Jag ska hur som helst läsa igenom och läsa på till veckan. Så jag får be att få återkomma. FÖr precis som Admin säger så är det viktigt att ha korrekta uppgifter för att lämna korrekt information.
Men grunddragen är att man ska gå över till schabloner. Inga tillägg nästan överhuvudtaget. De med höga inkomster kommer tjäna på den nya utmätningen. De med hög hyra och låg inkomst kommer förlora.
Utdrag ur rapporten:
När det gäller kravet att löneutmätning inte får leda till att gäldenären blir
berättigad till försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen är situationen annorlunda.
Uppgifterna från den bearbetning som nämndes i föregående avsnitt tyder på att
schabloniseringen av förbehållsbeloppet i ungefär vart femte fall leder till att
gäldenären får behålla en alltför liten del av sin inkomst. Det rör sig här om
gäldenärer med särskilt höga kostnader för bostad, resor till och från arbetet,
barntillsyn eller annat som i dagens system beaktas genom individuella tillägg till
normalbeloppet. Bearbetningen omfattar 102 219 gäldenärer och visar att ca
20 000 av dem får behålla ett belopp som är minst 500 kronor lägre än deras
nuvarande förbehållsbelopp. För att den gruppen ska få en skälig levnadsnivå krävs regler om ett särskilt avdrag vid beräkningen av utmätningsbeloppet.
Sådana regler föreslogs i avsnitt 5.5. Bearbetningen visar också att ungefär 11 000
gäldenärer får behålla ett belopp som är högst 500 kronor lägre än nuvarande
förbehållsbelopp. Även i den gruppen finns gäldenärer med förhållanden som
motiverar ett särskilt avdrag."