Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: FK PANIK preskriptionstid  (läst 25010 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #15 skrivet: November 14, 2009, 11:52:53 »

Preskriptionstiden räknas från dagen för utslaget, när skulden fastställs.

Nu vet jag inte om man kan lita på Kfm när det gäller detta, men dom anser i allafall att det är 10 år, både när det gäller återbetalning av bostadsbidrag och återbetalning av försörjningsstöd.
Varför det är 10 år på dessa.... ja det kan man undra...  Huh?
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #16 skrivet: November 14, 2009, 12:32:55 »

.... men vissa verkar ha specialregler, se bara på TFF, dom har också 10 år av någon konstig anledning!  Huh?

Sen har väl inte det med preskriptionstiden att göra, men dessa skulder ligger som E-mål för mig, alltså inte som A-mål som kan skulle kunna tro, där statliga skulder brukar ligga!
Loggat
Waltherxy
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #17 skrivet: November 14, 2009, 16:10:51 »

Fattigriddare:
"Preskriptionstiden räknas från dagen för utslaget, när skulden fastställs.
Nu vet jag inte om man kan lita på Kfm när det gäller detta, men dom anser i allafall att det är 10 år, både när det gäller återbetalning av bostadsbidrag och återbetalning av försörjningsstöd."

MickeJ:
"För kommunala skulder är det 3 års presktid eftersom det oftast rör sig om kostnader för tjänster.
Men nu rör det sig om försörjningsstöd och då är frågan om det faller inom ramen konsumentskulder"

-I mitt fall fastställdes den någongång under -98.
Min historia är som sådan att jag vid innan separationen också hade en företagskonkurs där jag blev personligt ansvarig för en stor del av kostnaderna. Försäkringskassan tog (efter separationen) ingen hänsyn till "personliga" skulder utan skulle ha betalt (underhållsbidrag), vilka jag omöjligt kunde betala, om inte några av mina "personliga" skulder skulle hamna hos kronolle, eller skrivas ner.
FK skickade de förfallna inbetalningarna till kronolle (utan rättegång eller att jag gavs någon annan möjlighet att komma till svars). En dag fick jag bara ett brev ifrån kronolle om hur mycket jag var skyldig dem   Shocked
Och som om de inte tyckte att det var nog jävligt för mig, så skickade de ut denna utgift; att det betalats ut för mycket bostadsbidrag. (ett bidrag som jag givetvis, varken ville eller kunde betala, då).
Efteråt, som det daterats här: den 5 mars 2001, har jag väl fått något nytt från dem? (jag har för mig att jag slängde all från dem under den tiden).

Så:
-om det räknas från före -97, borde ju allt vara grönt och de försöker bara?
-om det räknas från mars -01 borde det vara preskriberat, om det är en 5-års gräns? (för detta är en konsumentskuld?)
-Hur driver man detta vidare bäst? (jag har muntligt lovat -vid samtal med FK i förrgår- att betals den sista denna månad, men också att jag skulle överklaga det)

mvh
Loggat

Ingenting är för enkelt.
Det kan aldrig bli för lite arbete.
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #18 skrivet: November 14, 2009, 17:06:47 »

Citat
Försäkringskassan tog (efter separationen) ingen hänsyn till "personliga" skulder utan skulle ha betalt (underhållsbidrag), vilka jag omöjligt kunde betala, om inte några av mina "personliga" skulder skulle hamna hos kronolle, eller skrivas ner.
FK skickade de förfallna inbetalningarna till kronolle (utan rättegång eller att jag gavs någon annan möjlighet att komma till svars). En dag fick jag bara ett brev ifrån kronolle om hur mycket jag var skyldig dem   

Fk (underhåll, bostadsbidrag) går som statligt om jag inte misstar mig.
Så har det vart när jag har haft underhållsskulder med.
Det tråkiga med FK när det gäller underhållsskulder är att om du har sådana skulder hos KFM så skickar dom inte ut en ny faktura varje månad på underhåller för den månaden utan det går direkt till KFM.
Så varje månad blir det ett nytt ärende hos KFM.
Ska man kunna betala till FK igen så måste skulden hos KFM vara löst.
Sen går ju FK på inkomsten bakåt i tiden när dom räknar ut underhållet.
Så för 2010 kommer dom gå på inkomståret 2008 (Tax år 2009).
Dom tar INGEN hänsyn alls till att man blivit arbetslös eller så.
Man kan ansöka om uppskov men jag vet inte hur lätt/svårt det är att få det.

Det jag skrev om 3 års presktid gäller kommunala skulder.
Sorry om jag skrev lite otydligt i mitt tidigare svar.
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
Micke J
Full Member

« Svara #19 skrivet: November 14, 2009, 17:09:54 »

Citat
Fattigriddare:
Nu vet jag inte om man kan lita på Kfm när det gäller detta, men dom anser i allafall att det är 10 år, både när det gäller återbetalning av bostadsbidrag och återbetalning av försörjningsstöd."

Om det nu inte finns något utslag?
Är det datumet då Fk skickar ut brevet där dom räknat ut att man är återbetalningsskyldig du menar?
Detta kommer ju varje år där det står om man får tillbaka eller betala tillbaka.

Loggat

Waltherxy
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #20 skrivet: November 14, 2009, 19:50:38 »

MickeJ:
"Det tråkiga med FK när det gäller underhållsskulder är att om du har sådana skulder hos KFM så skickar dom inte ut en ny faktura varje månad på underhåller för den månaden utan det går direkt till KFM.
Så varje månad blir det ett nytt ärende hos KFM."

-Precis! Nu har jag ju iofs tagit mig bort från dessa underhållsskulder hos kfm, och har inget hos UC, men så dyker den här lite för påpassliga räkning upp från tomma intet  Angry Och eftersom jag är av typen- myndigheter har sina lagar, de behöver nödvändigtvis inte vara riktiga - så vill jag undersöka möjligheten, eller riktigheten, i den här. Möjligtvis kan det också hjälpa någon annan, i en liknande situation senare.
Jag har bara för bristfälliga kunskaper i skuldfrågan.

mvh
Loggat

Ingenting är för enkelt.
Det kan aldrig bli för lite arbete.
fattigriddare
Hero Member

« Svara #21 skrivet: November 14, 2009, 23:56:25 »

Citat
Fattigriddare:

Om det nu inte finns något utslag?
Är det datumet då Fk skickar ut brevet där dom räknat ut att man är återbetalningsskyldig du menar?
Detta kommer ju varje år där det står om man får tillbaka eller betala tillbaka.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar.... Är det en gammal skuld borde det finnas ett utslag!
Loggat
Micke J
Full Member

« Svara #22 skrivet: November 15, 2009, 00:47:25 »

Citat
Nu vet jag inte riktigt hur du menar.... Är det en gammal skuld borde det finnas ett utslag!

Skummade tydligen bara igenom inlägget mellan brödbaket och läste väl inte riktigt allt.
Så glöm mitt föregående inlägg.  Wink
Tankefel i all hast. Smiley

Beslutet om återbetalning av bostadsbidrag till FK får man ju tex nästa år mellan jan-mars som gäller för året 2008 då man fick bostadsbidraget.
Och återbetalar man inte den skulden så hamnar det hos KFM rätt snart.

När det tex gäller återbetalning av ekonomiskt bistånd så måste ju kommunen väcka talan i Länsrätten inom 3 år från det datum biståndet utbetalades.

Loggat

fattigriddare
Hero Member

« Svara #23 skrivet: November 15, 2009, 00:59:19 »

Ingen fara, ibland har man lite otur när man tänker!  Wink  Grin

Det är förbannat snurrigt allt sånt här!  Smiley
Loggat
Micke J
Full Member

« Svara #24 skrivet: November 15, 2009, 01:09:54 »

Citat
Det är förbannat snurrigt allt sånt här!

Jo här snurrar det ordentligt just nu.
Har ju både socialnämnden samt Alektum jag jobbar mot just nu.
Så man försöker snappa upp så mycket man kan och så ska det in i skallen på rätt plats också.  Grin
Att sen barnen får en till att börja baka en lördag så blir det ju problem när man ska göra TVÅ saker.
 Grin Grin Grin
Loggat

fattigriddare
Hero Member

« Svara #25 skrivet: November 15, 2009, 01:23:56 »

Jag vet precis vad du menar, är ju själv relativt ny här, hittade hit för ett år sedan ungefär!
Och jag minns hur allt snurrade när jag började ta tag i mina skulder, och började överklaga och bestrida och allt sånt! Men det faller på plats bit för bit!   Smiley

[/quote]
Att sen barnen får en till att börja baka en lördag så blir det ju problem när man ska göra TVÅ saker.
 Grin Grin Grin
[/quote]

Mysigt med en pappa som vill baka en lördagkväll, men då hade nog även jag fått problem, även om jag är kvinna!  Wink  Grin  Grin

Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #26 skrivet: November 17, 2009, 11:23:40 »

En sak du bör tänka på är att du skriver att du hade betalningsanmärkningar då. Har du det nu? Om du är fri från den skiten så gör allt du kan för att betala. DU vill väl inte få fler betalningsanmärkningar antar jag.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: