Fattigriddare:
"Preskriptionstiden räknas från dagen för utslaget, när skulden fastställs.
Nu vet jag inte om man kan lita på Kfm när det gäller detta, men dom anser i allafall att det är 10 år, både när det gäller återbetalning av bostadsbidrag och återbetalning av försörjningsstöd."
MickeJ:
"För kommunala skulder är det 3 års presktid eftersom det oftast rör sig om kostnader för tjänster.
Men nu rör det sig om försörjningsstöd och då är frågan om det faller inom ramen konsumentskulder"
-I mitt fall fastställdes den någongång under -98.
Min historia är som sådan att jag vid innan separationen också hade en företagskonkurs där jag blev personligt ansvarig för en stor del av kostnaderna. Försäkringskassan tog (efter separationen) ingen hänsyn till "personliga" skulder utan skulle ha betalt (underhållsbidrag), vilka jag omöjligt kunde betala, om inte några av mina "personliga" skulder skulle hamna hos kronolle, eller skrivas ner.
FK skickade de förfallna inbetalningarna till kronolle (utan rättegång eller att jag gavs någon annan möjlighet att komma till svars). En dag fick jag bara ett brev ifrån kronolle om hur mycket jag var skyldig dem

Och som om de inte tyckte att det var nog jävligt för mig, så skickade de ut denna utgift; att det betalats ut för mycket bostadsbidrag. (ett bidrag som jag givetvis, varken ville eller kunde betala, då).
Efteråt, som det daterats här: den 5 mars 2001, har jag väl fått något nytt från dem? (jag har för mig att jag slängde all från dem under den tiden).
Så:
-om det räknas från före -97, borde ju allt vara grönt och de försöker bara?
-om det räknas från mars -01 borde det vara preskriberat, om det är en 5-års gräns? (för detta är en konsumentskuld?)
-Hur driver man detta vidare bäst? (jag har muntligt lovat -vid samtal med FK i förrgår- att betals den sista denna månad, men också att jag skulle överklaga det)
mvh