Hej där alla!
E ny här men inte i skuld fällan där e man väl rotad.....

Om jag för står det hela rätt så skulder som jag har och det inte kan bevisat att jag tagit emot sett/läst skulle jag kunna begära preskriberade under förutsättning att preskribitions tiden är uppfylld!?
Jag har du inte sett/eller läst nått som skulle kunna ha trillat in i brevlådan

Hur e det med det o bevis bördan nu när man har fast adress, hade inte det under viss period.
Nån pryl har ju delgivnings snubben varit här med men inte på långa vägar alla.
Och hur var det med det om jag nu skickar in o begär preskribering o tiden inte e uppfylld sabbar jag då så det automatiskt blir avbrott?
Välkommen!
Bevisbördan ligger hos fordringsägaren.
Det jag antar att du tänker på är en dom från 2007 som säger att preskriptionsavbrott skall anses ha skett när det gått ett antal brev till folkbokföringsadressen, och inget av dem kommit tillbaka.
Visst stämmer detta, men under förutsättning att dom kan styrka avsändandet (i domen användes Posten som utskrivare och avsändare av inkassobolagets datafil) samt att du inte har kunnat lämna en rimlig anledning till varför du inte skulle ha fått breven.
Det sistnämnda kan vara att du inte haft något namn på brevlådan, inte vistats på adressen eller något annat. Detta är dock något som man får pröva rättsligt från fall till fall, och beror nog en hel del på omständigheterna och hur duktig man är på att lägga upp sin "berättelse".
Fråga gärna på så ska vi försöka hjälpa och ge så mycket tips som det bara går!