Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: preskribering  (läst 15123 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Wolfman
Newbie
*

Antal inlägg: 25

« skrivet: September 22, 2009, 23:35:34 »

Hej där alla!
E ny här men inte i skuld fällan där e man väl rotad..... Embarrassed
Om jag för står det hela rätt så skulder som jag har och det inte kan bevisat att jag tagit emot sett/läst skulle jag kunna begära preskriberade under förutsättning att preskribitions tiden är uppfylld!?
Jag har du inte sett/eller läst nått som skulle kunna ha trillat in i brevlådan  Roll Eyes
Hur e det med det o bevis bördan nu när man har fast adress, hade inte det under viss period.
Nån pryl har ju delgivnings snubben varit här med men inte på långa vägar alla.
Och hur var det med det om jag nu skickar in o begär preskribering o tiden inte e uppfylld sabbar jag då så det automatiskt blir avbrott?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: September 22, 2009, 23:59:48 »

Hej där alla!
E ny här men inte i skuld fällan där e man väl rotad..... Embarrassed
Om jag för står det hela rätt så skulder som jag har och det inte kan bevisat att jag tagit emot sett/läst skulle jag kunna begära preskriberade under förutsättning att preskribitions tiden är uppfylld!?
Jag har du inte sett/eller läst nått som skulle kunna ha trillat in i brevlådan  Roll Eyes
Hur e det med det o bevis bördan nu när man har fast adress, hade inte det under viss period.
Nån pryl har ju delgivnings snubben varit här med men inte på långa vägar alla.
Och hur var det med det om jag nu skickar in o begär preskribering o tiden inte e uppfylld sabbar jag då så det automatiskt blir avbrott?
Välkommen!

Bevisbördan ligger hos fordringsägaren.
Det jag antar att du tänker på är en dom från 2007 som säger att preskriptionsavbrott skall anses ha skett när det gått ett antal brev till folkbokföringsadressen, och inget av dem kommit tillbaka.
Visst stämmer detta, men under förutsättning att dom kan styrka avsändandet (i domen användes Posten som utskrivare och avsändare av inkassobolagets datafil) samt att du inte har kunnat lämna en rimlig anledning till varför du inte skulle ha fått breven.

Det sistnämnda kan vara att du inte haft något namn på brevlådan, inte vistats på adressen eller något annat. Detta är dock något som man får pröva rättsligt från fall till fall, och beror nog en hel del på omständigheterna och hur duktig man är på att lägga upp sin "berättelse".

Fråga gärna på så ska vi försöka hjälpa och ge så mycket tips som det bara går! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Wolfman
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: September 23, 2009, 19:13:43 »

Tänkte faktiskt inte på nått speciellt fall då jag faktiskt inte har en aning om detta.. så illa e det men jag försöker lära mig nu här på forumet Smiley

Flertalet av skulderna är ju sen i början av 90talet och under den tiden kan jag garantera (kanske svårare att bevisa) att jag inte varit motaglig för post eller ens delgivning.
Under viss tid (kommer inte ihåg nu) var jag skriven på församlingen, ingen bostad. Bodde i husvagn, ett tag bodde jag i Norge och några år i USA o förutom det så har man ju bara varit allmänt svår att nå Wink

Hur gör man då?
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #3 skrivet: September 23, 2009, 21:50:24 »

Har du haft någon adress skriven under den tid du så att säga vart på flykt??
Om du tex inte haft en adress då ökar chanserna till att du kan påpeka att du inte fått post överhuvudtaget.
I detta fall är det ganska enkelt att få inkassobolag att vika sig.Jag själv har preskat 8 skulder av 9 möjliga pga adressuppgifter
saknas.Speciellt skoj var det när jag blev sjuk och uppsökte Doktorn.
På betalningskvittot jag betalade stod det Adress okänd:)
Loggat
Wolfman
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: September 24, 2009, 06:16:08 »

Hej där
Det var ett tag som jag hade en postbox men under lång tid hade jag ingen adress alls va som sagt skriven på församlingen, vet skattemyndigheten ringde mig nån gång ibland och undrade var jag bodde.. tja lite här o där svarade man ju på det. dom menade på att man inte kunde vara skriven så på församlingen ur länge som helst...
Undrar om jag kan kolla med dom hur länge jag var det... kan ju kanske vara en bra uppgift att ha till hands..

Men hur funkar det nu då om jag nu vill försöka mig på preskribering hos olika, skickar jag in en begäran? blir det inte att man kan få avbräck på nått vis då man samtidigt kontaktar dom och då samtidigt medger att man har skuld hos dom?

Så i stort set borde jag kunna försöka med preskribering hos alla jag inte blivit delgiven personligen eller?
Loggat
Wolfman
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: September 25, 2009, 20:08:43 »

Kollade upp min egna folkbokföring och under en period på så gott som nästan exakt 4 år så var jag skriven på församlingen (alltså ingen fast adress) , kan det va en bra grej för preskribering ??
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #6 skrivet: September 26, 2009, 21:14:08 »

Om detta stämmer att du inte haft en folkbokförd adress så ligger du i slagläge för att få bort en massa
saker via preskription.Jag var i din situation dvs ingen folkbokförd adress.
Skicka iväg ett PM så tar jag det via den istället för här finns Inkassostövlar+Fogdenissar som inte behöver
få denna infon öppet.
Som jag säger så tänk lite ang dina skulder skatter böter etc ska vara 10 års presk på
Trafikförsäkringsskulder är med på 10 år.
Loggat
Wolfman
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Oktober 08, 2009, 05:06:53 »

Hej igen, nu har man börjat rota lite i det hela o begärt in uppgifter från inkasso bolagen och tagit upp lite olika frågor med dom.
Får ju faktiskt säga att jag blivit överraskande trevligt bemött dom flesta bolag.
Ett litet framsteg  har jag lyckats få till med en presk på skulder hos ett bolag inte så stora men... en början Smiley
En "liten" grej jag stöter på med presk begäran är att dom hänvisar till att det är företags skulder som jag har och att det då är 10 år.... Sad 

var ju egenföretagare med enskilt bolag och då är man ju skyldig allt privat, jag tycker ju skulderna skulle vara att betrakta som privata då med men...... hur är det med det, någon som vet??

Sen e det ju tyvärr dom stygga tf och bank skulder som ju typ e omöjliga att bli av med.... Sad

Jobbar vidare här o ser om jag kan få till fler presk men märker att dom inte e helt sugna på det och försöker bestämt hävda att dom skickat ut och efrer som dom inte fått i retur så anses det som avbrott,
men har ju mina fyra år på församlingen som vapen att slåss med men inte ens med det vill  vissa ge med sig men som sagt nu krigar jag...
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #8 skrivet: Oktober 08, 2009, 09:50:22 »

Har skulder uppkommit som näringsidkare så gäller 10 år..konsumtionsskulder, där en privatperson handlar med näringsidkare gäller 3 år..Med andra ord så är det 10 år preskriptionstid på dina skulder
Loggat
Wolfman
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Oktober 08, 2009, 18:39:24 »

OK. rädd för att det skulle va så  Embarrassed
Illa tråkigt värre då många av kraven är det. men det är bara nån där det direkt står att det är firma som e kund (med uppgiven firma står det) annars står det ju bara på mitt namn och där får jag väll helt enkelt testa om det går...!!?? eller om dom lyckas relatera det till ett företag hmm... värt ett försök Smiley o jag måste ju inte upplysa dom att det va till företaget Wink 
Loggat
Wolfman
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Oktober 20, 2009, 00:16:04 »

Fler små fall preskriberade nu Smiley
O massa invändningar inne..

Men en annan sak som jag träffade på hos ett bolag var att dom sa att avgifter (pålagor typ ) inte blir preskriberade?? hur ligger det till med det?

Med ärenden som har 10års preskribering är det nån ide att lägga ner energi på att försöka med presk på dom eller e det bara att stånga sig blodig??
Dom e ju gott snabba att påpeka presk avbrott bara för dom skickat ut nått nån gång. hur är det med det ska jag bevisa att jag inte fått eller ska dom bevisa att jag tagit emot/fått??
Så nått om att man skulle bo på adrssen osv för det skulle räknas som presk avbrott.
Man har ju tex varit skriven på ställen man aldrig bott på bara för att va skriven nån stans, tex en klubb lokal. hyrt lägenhet som man hyrt ut i andra hand o aldrig ens bott i, man va ju tvungen att ha bostad så man kunde göra avdrag annars skulle ju fogden ha typ var enda krona man tjäna.
Loggat
Villerider
Hero Member

Antal inlägg: 737

« Svara #11 skrivet: Oktober 20, 2009, 01:35:48 »

Det viktigaste är att du får ut papper från skattemyndigheten gällande din tid där du var skriven på församlingen så att du har det i din hand och kan slänga framför snoken på dom om dom obstruerar.
Loggat

Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
Wolfman
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: Oktober 21, 2009, 14:42:48 »

Ytterligare några småttisar borta Smiley men jag märker att när det rör sig om mer pengar så börjar dom strula... Sad

Jag hade c/o adress ett tag hur ligger det till med det? Jag har aldrig bott på den adressen (ärligt till o med) Smiley och kom det nån inkasso post dit så kastades den förmodligen, den som bodde där var "allergisk" mot foggde o inkasso.

Jo papper från skattemyndigheten/folkbokföringen har jag fått ut o där står inget om denna c/o adress var hittar inkasso bolagen sin information?

Läste nånstans att man måste bo på adressen för det ska räknas som presk avbrott??

Vad gäller hur går jag vidare?

Fick den där senaste domen kastad på mig i samband med att dom påpekade c/o adress under viss tid.

Att dom bara orkar bråka så, ok jag har inte gett var o ett av bolagen hela skuld bilden ännu men det får bli nästa steg nu. 
Loggat
Wolfman
Newbie
*

« Svara #13 skrivet: Oktober 21, 2009, 17:49:18 »

Sitter är o funderar på att om det ens e ide' att lägga ner tid o energi på att stångas med bolagen om presk begäran Huh?
I slut ändan har jag ju förmodligen ändå kvar dom stora fodringarna som e helt omöjliga att betala inom en livstid.
Som det är just nu skulle det ta 47år att betala av och då har jag inte räknat med kommande ränta o avgifter.
Har ju vid en skuldsanering eller ev bud vare sig mer eller mindre pengar att erbjuda.
Testa om det går med ett taskigt lågt erbjudande o gör det inte så får man väll invänta sommaren o se om det blir en 3årig lag i stället.
Så helt enkelt dom som inte preskriberar direkt e det bara skicka ett bud till o då inte det går ja vänta till sommaren.

Så kan jag ägna min tid åt nått vettigare.....
Loggat
timebandit
Newbie
*

Antal inlägg: 17

tänk om man kunna låta skulden segla bort

« Svara #14 skrivet: Februari 02, 2010, 11:59:33 »

hur långt prestid är det för underhållsbidregen hos fk då
har en skuld som jag inte kunne betala då jag värit inkomstlös under 2005-2007
pga en vistelse på nasselägern (krimvård)
trots detta och saknade möjligheter så dras men med skulden
har i dagslaget mera an 600.000 kr i skulder och endast sjukpensionäar
och avslag skuldsaneringen kunne söka igen nästa år !!!!!
total kavliceret insolvent detta var kronofogdens skrivelse där jag sökte skuldsaneringen
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: