Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Zeltz Delgivningsbyrå AB - maffiadrömmar?  (läst 117174 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #120 skrivet: Mars 24, 2010, 06:11:45 »

Man kan ju hoppas. Men läser man hur exempelvis inkassofolk ser på oss med skulder - och nu pratar jag inte om Peter Hellmans gamla blogg utan om sånt man kan läsa mellan raderna i deras "säkrabetalningar"-tidning, ja då blir man ju varse hur man är sedd. Det är ett branschproblem, det finns en slags intern jargong i skuldindustrin kring oss skuldsatta. Lite som när kirurger pratar om människan på operationsbordet som "kroppen" eller "blindtarmen".

Egentligen... är det inte bättre att de är ärliga med att de ser ner på oss och att vi bara är skit i deras ögon, än att de håller upp en mask av "politiskt korrekt bemötande", för att vi ska tro att vi har människovärde även hos dem?

Om Zeltz nu ändrar sitt ansikte utåt så betyder ju inte det att de har ändrat sin inställning till oss. Jag tror ju inte de bli mer professionella bara för att de får kritik, de blir nog bara mer benägna att dölja sånt de vet förtjänar kritik.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #121 skrivet: Mars 24, 2010, 07:50:35 »

Man kan ju hoppas. Men läser man hur exempelvis inkassofolk ser på oss med skulder - och nu pratar jag inte om Peter Hellmans gamla blogg utan om sånt man kan läsa mellan raderna i deras "säkrabetalningar"-tidning, ja då blir man ju varse hur man är sedd. Det är ett branschproblem, det finns en slags intern jargong i skuldindustrin kring oss skuldsatta. Lite som när kirurger pratar om människan på operationsbordet som "kroppen" eller "blindtarmen".

Egentligen... är det inte bättre att de är ärliga med att de ser ner på oss och att vi bara är skit i deras ögon, än att de håller upp en mask av "politiskt korrekt bemötande", för att vi ska tro att vi har människovärde även hos dem?
Håller med dig. Skuldindustrin har gått för långt, och jag tror att dom som arbetar inom den har tappat bort en viktig del på vägen, att det faktiskt är människor man arbetar med.

Citat
Om Zeltz nu ändrar sitt ansikte utåt så betyder ju inte det att de har ändrat sin inställning till oss. Jag tror ju inte de bli mer professionella bara för att de får kritik, de blir nog bara mer benägna att dölja sånt de vet förtjänar kritik.
Nej, jag tror inte att dom ändrar sin inställning mot oss, utan man arbetar strategiskt genom att tona ner på hemsidan.

Det har blivit mycket uppmärksamhet genom denna tråd (sök "zeltz" på Google! Grin) så många av deras uppdragsgivare hittar nog hit och får sig en funderare....
Men kanske ännu värre - eventuella intressenter av att anlita dem drar nog öronen åt sig om dom själva arbetar seriöst, för vilket seriöst företag vill bli förknippade med sådan bufflighet?
Så att Zeltz väljer att tona ner åtminstone hemsidan är nog som sagt av strategiska skäl, kanske också för att det ligger en ny delgivningslag på gång där det finns förslag om auktorisering.

Delgivningarna kommer nog med stor sannolikhet att fortsätta i den vanliga Zeltz-andan. Hoppas att jag har fel!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
fade to black
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #122 skrivet: Augusti 19, 2010, 21:03:55 »

Kanske man inte får väcka liv i en tråd igen när man är ny på detta forum, men jag undrar hur det går för dig/er?
Intressant läsning.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #123 skrivet: Augusti 19, 2010, 21:35:31 »

Kanske man inte får väcka liv i en tråd igen när man är ny på detta forum, men jag undrar hur det går för dig/er?
Intressant läsning.

Klart man får. Du får göra precis allt jag och alla andra får göra. Välkommen hit ska du vara i alla fall.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #124 skrivet: Augusti 24, 2010, 23:42:59 »

Intressant läsning.
Tja, vad är det du undrar över?
Har du själv råkat ut för företaget Zeltz?
Arbetar, eller känner du någon som arbetar där?

Berätta i så fall gärna Din story, både positivt och negativt är av intresse! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
fade to black
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #125 skrivet: September 08, 2010, 18:18:42 »

Blev mest nyfiken. Fick veta att en bekant ska börja/har börjat(vet inte när) jobba där. Ramlade in på erat forum, läste litegrann och kände sen såklart igen namnet och var tvungen att läsa hela tråden!!
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #126 skrivet: September 08, 2010, 21:31:22 »

Blev mest nyfiken. Fick veta att en bekant ska börja/har börjat(vet inte när) jobba där. Ramlade in på erat forum, läste litegrann och kände sen såklart igen namnet och var tvungen att läsa hela tråden!!

Tråkigt för han.. jag hade hellre vart arbetslös än jobba för zelle pelle ping pong.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #127 skrivet: September 08, 2010, 22:40:34 »

Tråkigt för han.. jag hade hellre vart arbetslös än jobba för zelle pelle ping pong.
Håller med!

Jag hade också hellre varit arbetslös än att jobba åt Zeltz eller nåt annat privat delgivningsföretag.
Lönerna/ersättningarna är definitivt inte höga och inget jag skulle ställa upp på med tanke på de risker arbetet kan innebära, samt det dåliga rykte man lätt får.

Däremot så tjänar ägarna till dessa bolag säkert en bra slant då dom debiterar hyffsade belopp för sina delgivningsuppdrag till uppdragsgivarna.
Så det är en lukrativ marknad om man driver ett sådant bolag, men definitivt inte som anställd.....
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #128 skrivet: Maj 20, 2011, 12:27:43 »

Historien upprepar sig!

Delgivningsföretaget Zeltz har genom åren gjort sig kända för sina tvivelaktiga delgivningsmetoder.

2007 påstod ägaren Magnus Kintzelt att han var förordnad stämningsman, dvs myndighetsperson.

Detta gjordes dessutom inför flera poliser som inte verkade förstå att detta var något som kallas för "föregivande av allmän ställning".

Straffet för föregivande av allmän ställning är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet bedöms som grovt är straffet fängelse i högst två år.

En polisanmälan mot Kintzelt gjordes vid tillfället, men av någon orsak har nog inte så mycket hänt av det.

Nu gör Kintzelt det igen!

Nu marknadsför han Zeltz Delgivningsbyrå med påståendet om att man är auktoriserad!

Problemet är bara att dom inte är auktoriserade!!

(kontroll med Karin Olsson hos Länsstyrelsen gjordes ca en timme före detta inlägg skrevs!)

Är det såna här rufflarföretag som vi ska ha springande runt knutarna? Ska dessa verkligen senare kunna få en auktorisering?

Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #129 skrivet: Maj 23, 2011, 09:30:36 »

Något som jag glömt att påpeka tidigare är att Zeltz på sin hemsida uppger en egen "privat" polis under kontakter:

Citat
Polis & Utredning: Åke Mortaigne

Mail: ake@zeltz.se

Hur är det egentligen? Får en polis arbeta på det sättet?

Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #130 skrivet: Maj 23, 2011, 10:37:36 »

Fick ett sött litet mail från Magnus Kintzelt avseende "auktoriseringen" som inte finns:

Citat
Tony V******, Du jag tror Du behöver en kram! :-)
Det finns en mycket enkel förklaring på detta men det är inget som kommer att
dryftas med varken Dig eller Din hemsida

Varför inte ta den enkla förklaringen och slippa spekulationer och eventuella utredningar?

vad är det som är så hemligt? Shocked
Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #131 skrivet: Maj 23, 2011, 15:07:36 »

Lite OT: Stödjer BRIS!?!

Men regeln om bisysslor borde bli aktuell i det fallet.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #132 skrivet: Maj 23, 2011, 15:32:14 »

Lite OT: Stödjer BRIS!?!

Men regeln om bisysslor borde bli aktuell i det fallet.

Med bisysslor menar jag enligt det som står i 7 § Lagen om offentlig anställning, LOA:
"En arbetstagare får inte ha någon anställning eller något uppdrag eller utöva någon verksamhet som kan rubba förtroendet för hans eller någon annan arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada myndighetens anseende."
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #133 skrivet: Maj 24, 2011, 19:23:09 »

Tror ni inte Åke är pensionerad, men det är lite kul att de håller på med polisanmälningar. Kanske polisen outsourcar
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #134 skrivet: Maj 25, 2011, 08:41:36 »

Tror ni inte Åke är pensionerad, men det är lite kul att de håller på med polisanmälningar. Kanske polisen outsourcar
Antagligen är han pensionerad eftersom gubben är 66 bast gammal.

Tycker då att Zeltz verkligen är ute och seglar då man anger honom som "polis"!
Speciellt nu när man försöker och vill bli auktoriserad delgivningsbyrå dessutom!!
Då bör man nog sköta sina kort väl, men det är klart, det ser ju inte lika häftigt ut......

Som sagt, hela "kittet" i en kort sammanfattning:
Skinnjacka, mc, muskelbil med personlig nummerskylt, ser "kapabel" ut, marinkårs-snagg, fet guldkedja, "egen anställd POLIS(!!)", påstår sig falskeligen vara auktoriserad, osv osv....

Seriös?
Nej, det kan man nog inte med gott samvete påstå.......  Undecided
Loggat

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: