Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eget företag?  (läst 6978 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sanne67
Newbie
*

Antal inlägg: 44

« skrivet: Januari 30, 2008, 12:32:32 »

Nu e jag här igen med lite frågor om att starta eget företag?
Hade en tråd i somras om detta,men tänkte ta upp den på nytt:)

Någon här som har eget företag?

Vilken bolagsform är bäst att starta som inte kostar en massa pengar?I detta måste ju oxå sägas att det är jag o en kompis som ska starta.Jag har bet.anmärkning och i detta en liten skatteskuld.Min kompis har inget på sig.

Kan man få tag i begagnat fakt. och lönesystem?Det är ju så dyrt med nytt.

När man reggar namnet?Hur lång tid tar de innan man får svar?Kan man köra igång innan namnet är godkänt?Vi har en del jobb på gång redan:)

Många frågor blev det:)...men kanske någon snäll människa kan hjälpa mig?

Tack på förhand/Sanne

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Januari 30, 2008, 13:47:14 »

Nu e jag här igen med lite frågor om att starta eget företag?
Hade en tråd i somras om detta,men tänkte ta upp den på nytt:)

Någon här som har eget företag?
Ja, vi är ett par stycken vad jag vet.

Citat
Vilken bolagsform är bäst att starta som inte kostar en massa pengar?I detta måste ju oxå sägas att det är jag o en kompis som ska starta.Jag har bet.anmärkning och i detta en liten skatteskuld.Min kompis har inget på sig.
Är du ensam så startar du en enskild firma.

Om ni ska starta detta tillsammans bör ni starta ett handelsbolag (alt. kommanditbolag)
Att starta ett aktirbolag tex är dyrt och onödigt komplicerat för nybörjaren, även om den bolagsformen ger ägarna största möjliga skyddet.
Läs mer om de olika bolagsformerna på www.bolagsverket.se

Citat
Kan man få tag i begagnat fakt. och lönesystem?Det är ju så dyrt med nytt.
www.piratebay.org Grin

Nåja, ska inte uppmana till olaga fildelning....
Det finns massor av enklare gratisprogram att ladda ner.
Ett tips är att kolla på www.ssw.nu
Annars googla runt lite så hittar du en hel del.

Självklart är de dyra programmen bäst, men som sagt det kostar. (om man inte laddar ner det..... Roll Eyes )

Citat
När man reggar namnet?Hur lång tid tar de innan man får svar?Kan man köra igång innan namnet är godkänt?Vi har en del jobb på gång redan:)

Många frågor blev det:)...men kanske någon snäll människa kan hjälpa mig?

Tack på förhand/Sanne

Att få namnet reggat brukar ta ett par veckor, beroende på hur stor arbetsbelastning dom har för tillfället. Ring Bolagsverket och fråga hur det ser ut just nu.

Klart att du kan starta din verksamhet även om inte firman är reggad. Se bara till att ha F-skatt och moms i ordning innan!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #2 skrivet: Januari 30, 2008, 14:25:59 »

Titta på SPCS's program, de är inte så dyra. För er del så bör det räcka med en licens.
Fundera på vad det är inom bokföringen som ni måste ha.

Kolla även vad skattmasen anser vad ni bör tänka på, de har dessutom ofta informationsträffar för de som funderar på eller nyss startat eget. KFM brukar vara med på ett hörn också.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #3 skrivet: Februari 01, 2008, 23:00:41 »

Vi är nog en hel del företagare här.

Eftersom ni är två är det rimligt med ett handelsbolag eller kommanditbolag. Problemet är dina anmärkningar. De kan ställa till det när det gäller olika typer av kreditköp. Måste du stå som delägare? Kan du sätta in någon annan tills dina anmärkningar är borta? Registreringen kostar ca 1000 kr.

Fakturering o löneprogram: det finns billiga bokföring och faktureringsprogram för tusenlappen. Vänta med löneprogram, de är dyrare och kanske inte helt nödvändiga i ett företag med två anställda. Jag kan rekommendera www.Blinfo.se

När det gäller namnet så kan ni starta verksamhet innan firman är reggad. Ni skriver bara Skojoploj HB ub.
Där ub står för Under Bildande.

Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #4 skrivet: Februari 02, 2008, 20:17:35 »

Litar du på din kompanjon så kan denne öppna ett enskild firma så fort du är ren så kan ni omvandla företaget till ett HB. Min fråga finns det inte möjligheter för er att öppna ett AB. Kom ihåg att kapitalet ska vara 100 000kr men ni får använda dem i er verksamhet. Om det är så att ni måste gå in med minst 100 000kr för att er verksamhet ska fungerar så är det bäst med AB ifall något händer. Jag har hört att man funderar på att ta bort kravet på att ha en auktoriserad revisor med det kan ni sköta allt utan extern hjälp.
Loggat
tommy
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« Svara #5 skrivet: April 22, 2008, 13:44:14 »

om man äger 50% av ett aktiebolag, kan inte KF då mäta ut aktierna om dom är värda pengar? eller hur fungerar det?

kan fogden mäta ut tillgångar i ett enskilt företag?
Loggat
zeejay
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #6 skrivet: April 22, 2008, 14:31:01 »

Fogden plockar ut ett enskilt företag utan att bry sig det minsta om att du måste betala fakturor och grejer...

Aktier är tillgångar så självklart finns möjligheten att mäta ut dom också.

Mitt tips till alla i företagstankar: se till att få in tillräckligt med pengar för att regga ett ltd med svensk filial...

Anställ sedan er själva som VD för filialen.. och jobba på som vanligt... då kan inte fogden komma åt företagets tillgångar eller utmäta aktierna.. dessutom kan man givetvis erbjuda dom en löneutmätning...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: