Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad göra??  (läst 19373 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« skrivet: Januari 16, 2009, 19:25:14 »

Hej alla!  Smiley
Jag har skickat brev till KFM att jag anser att en skuld där är preskriberad, och det skickades sen till deras jurist. Och har nu fått papper från inkassobolaget som då ska uttala sig och dom hävdar att det är preskriptionsavbrott i och med att jag har betalat på skulden! Men nu är det så här att jag har fler skulder hos KFM och har löneutmätning. Jag kan ju inte veta till vilken skuld pengarna går? Det är ju inte jag som fördelar pengarna som dras på min lön! Jag betalar ju liksom inte med egen vilja till just det inkassobolaget, för det kan man väl inte styra över?
Hur ska jag göra nu?
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Januari 16, 2009, 20:51:18 »

Det är nog riktigt att det räknas som preskriptionsavbrott när du erlägger amortering. Att det sker genom löneutmätning har ingen betydelse. Du som gäldenär får ju hålla reda på vilka borgenärer som får betalt av fogden.

Däremot kan du ju bestrida skulden som preskriberad INNAN den gick till fogden för löneutmätning, om det finns en möjlighet därtill.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Januari 16, 2009, 21:11:13 »

Men jag fattar inte hur jag ska kunna hålla reda på det? Jag får ju aldrig någon insyn hur KFM fördelar pengarna. Och jag har många skulder där.....
Skulden är gammal från -93 och har bytt ägare minst en gång. Och eftersom jag har A-mål också hos KFM så trodde jag alla pengar från min utmätning gick till A-målen. Har hört att det gör det först och främst.
Skulden detta gäller är ett E-mål.

Ska jag skriva något yttrande redan nu, eller ska jag vänta?
Det står på pappret jag fick, "Skrivelsen översänds härmed för kännedom och eventuellt yttrande senast".... och så står ett datum.
Tänkte jag kanske skulle skriva yttrandet nu, innan datumet går ut.
Blir ju orolig, så man inte missar chansen att säga sitt!
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Januari 16, 2009, 21:16:37 »

Eller du menar att jag ska hålla koll på vilka skulder jag har fått delgivningar från KFM på?
Och bestrida innan det går till ett utslag!
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #4 skrivet: Januari 16, 2009, 22:18:08 »

Hur gammal var skulden när den lämnades in till Kfm?
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Januari 16, 2009, 22:29:15 »

Puh detta är så rörigt...  Huh?
Den lämnades till KFM -93, det finns ett utslag. Men den har gått fram och tillbaka flera gånger.
Detta är en bankskuld som jag stog som medsökande på, och när min f.d. sambo avled, (vi hade separerat innan det hände), föll ju skulden på mig. Han hade betalat på den hela tiden. Och när han avled -93 och jag inte hade möjlighet att betala gick den direkt till KFM.

Försöker läsa inkasssobolagets jäkla listor men det är inte lätt! Dom skyller på att dom bytt datasystem och allt möjligt, för att inte allt finns med!
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Januari 16, 2009, 23:43:35 »

Du ska kräva att de talar om vilka borgenärer de betalar ut din löneutmätning till.
Att skylla på datasystemet håller inte. Det är ju för fan dina pengar de tar in.

Kan de inte redovisa vart pengarna tagit vägen, så är det bra iofs. Hävda preskription tills de bevisar om betalning skett till den borgenären.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Januari 17, 2009, 00:11:17 »

Det var inte KFM som skyllde på ändrade datasystem, det var inkasso.
I brevet jag fick från KFM hade ju inkasso gjort ett yttrande varför dom motsatte sig preskriptionen, och dom hade skickat med massa datalistor, och ett brev där dom hänvisade till olika domar. Och det var dom som skyllde på ändrade datasystem.

Men det här med hur KFM fördelar pengarna som kommer in från min lön.... det förändras ju hela tiden, någon skuld kanske blir färdigbetald och nästa månad går det till andra skulder.
Har nog c:a 15 skulder som ligger där, på sammanlagt 200.000, så det är inte helt lätt att hålla reda på!  Huh? Och jag är ju rätt grön på allt det här!  Embarrassed
Men du menar att jag kan begära redovisning från KFM, inte varje månad men kanske varje kvartal, om vilka skulder min löneutmätning har gått till, och hur mycket som har gått till var och en? Det hade ju varit väldigt bra i så fall, då skulle man ju ha järnkoll!
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #8 skrivet: Januari 17, 2009, 18:39:24 »

Varför kliar det i arsel så fort jag hör sådan här. Jag tycker det luktar AK-finans. Har jag rätt?
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Januari 17, 2009, 18:59:35 »

Nä, detta var PBK, men jag vet inte om det är mycker bättre?  Huh? Har du någon erfarenhet av dom?
Men jag har ett ärende hos AK också som jag ska yttra mig i....
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Januari 17, 2009, 19:27:07 »

Nä jag har inget med PBK att göra.. Att skulder åter går till Kfm är inte preskripitionavbrytande efter som ingen delgivning sker.. Sedan om jag inte minns fel så är inte löneutmätning preskriptionsavbrytande..Finns en vägledande dom på detta men jag kommer inte ihåg vilken..Har dem dessutom bara datalista så ska inte det vara tillräckligt underlag för att styrka bevis. Även här finns det en vägledande dom.. Kanske någon annan här vet vilka domar jag pratar om?

Leif
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Januari 17, 2009, 19:50:23 »

Hörru Leffa. För att du har skulder så måste du väl uppsöka läkare för att det kliar i röven!
Ju större skuld desto mer klåda!  Grin Grin Grin
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Januari 17, 2009, 20:03:49 »

Nu har du varit och tullat på flaskan igen Grin Ja skulder har jag så det räcker men så fort jag tänker på Ak så kliar det så förbannat. Kanske har med att det är klorblekta papper i kravbreven  Tongue. Man tar vad man har när sedlarna är slut Grin
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Januari 17, 2009, 20:24:27 »

Grin Grin

Ja jag har också för mig att löneutmätning inte är preskriptionsavbrytande!
Har läst dessa vägledande domar också någonstans.... ska leta!
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Januari 17, 2009, 21:04:29 »

I Svea Hovrätts dom ÖÄ5424-01 står följande
"Enbart den omständigheten att kravbrev vid flera tillfällen sänts till gäldenärens folkbokföringsadress utan att komma i retur innebar inte att borgenären styrkt preskriptionsavbrott. - Betalning som skett på grund av löneutmätning har inte ansetts medföra ett återupplivande av en redan preskriberad fordran."
Var det den du menade Leffa?
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: