anno
Full Member

Antal inlägg: 246
Kunskap är makt !
|
 |
« skrivet: Oktober 22, 2014, 19:00:30 » |
|
Finns det någon som vet varför lagen om 3 år preskribtionstid inte gäller när presk avbrott inte skett ?? jag blir inte klok på den lagen  varför måste jag kunna bevisa att sk.avbrott inte skett samt hur kan man göra mig ansvarig till det 
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #1 skrivet: Oktober 22, 2014, 19:06:53 » |
|
Det är inte du som skall bevisa att preskriptionsavbrott sket, utan det är borgenären/inkasso. Problemet är att rätten ofta tror mera på dem än på dig, men har du rimlig ursäkt till varför påstådde brev inte har kunna komma fram, då finns det möjlighet för att få rätten till att tro dig.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #2 skrivet: Oktober 22, 2014, 23:00:03 » |
|
Då låter det som att bevisbördan ligger hos mig, hur ska jag veta varför inkassobrevet inte kommit mig tillhanda ?? 
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #3 skrivet: Oktober 23, 2014, 08:21:26 » |
|
Först måste inkasso visa när, och hur de menar preskriptionsavbrott har sket. När de visat det kan du se om du ser något som visar motsatsen.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #4 skrivet: Oktober 23, 2014, 14:21:29 » |
|
bevisa hur ?? Inkassobolaget visade ett utdrag ur sitt register , som påstår när kravbrev har skickas till mig, förstår inte hur KFM/domstolen kan godkänna det som bevis  jag har inte skrivit under något mottagningsbevis.
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #5 skrivet: Oktober 23, 2014, 14:26:48 » |
|
Tyvärr är du inte ensam om detta problem, men om du kan påvisa att du har flyttat mycket, eller andra haft tillträde till din brevlåda, och som kan förmodas ha undanhållit din post från dig, då är det svårt. Svensk domstol är ett lämn från sovjet tiden brukar jag säga, där polis, P-vakter och inkassobolag har större trovärdighet än vanliga människor. Har du någon PUL utdrag du kan jämföra de listor som framlades i rätten mot dig?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #6 skrivet: Oktober 23, 2014, 20:55:33 » |
|
Nej , Hur får jag tag på en PUL ?
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
dooks
|
 |
« Svara #7 skrivet: Oktober 23, 2014, 22:26:05 » |
|
Läs, läs och åter läs alla trådar som kan vara bra för dig på detta forum. Det finns så mycket info som kan vara till hjälp för alla.... jag förstår att man är otålig men många trådar som denna startas i onödan. Det fins redan info om hur man gör angående PUL! Använd sökfunktionen. Med vänlig hälsning, dooks
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #8 skrivet: Oktober 23, 2014, 22:47:46 » |
|
Tack för att du tog dig tid att svara, men otålig är jag inte eftersom jag haft skulder sedan 25 år  men jag har lyckas betala av lite mer än häften, att det tagit så lång tid beror på räntorna som tyvärr var och är alltför höga.  Jag ska förtydliga min undran om PUL PUL - ja man har rätt att begära information om en själv av inkassoföretaget, men varför ska man göra det ?
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #9 skrivet: Oktober 24, 2014, 04:11:49 » |
|
Tack för att du tog dig tid att svara, men otålig är jag inte eftersom jag haft skulder sedan 25 år  men jag har lyckas betala av lite mer än häften, att det tagit så lång tid beror på räntorna som tyvärr var och är alltför höga.  Jag ska förtydliga min undran om PUL PUL - ja man har rätt att begära information om en själv av inkassoföretaget, men varför ska man göra det ? Länk till tråden om registerutdrag enligt 26 § PuL,http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0Länk till Tips & Råd för nya läsare och medlemmar,http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=7166.0Länk till Datainspektionens broschyr Tillämpning av Inkassolagen,http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdfDessa ovanstående tre länkar brukar vara en bra grund för att få lite mer kött på benen om saker och ting. Och kortfattat så är registerutdrag enligt 26 § PuL inte bara något som kan begäras från inkassobolag! utan från ALLA parter som har personuppgifter lagrade om dig som person. Detta innebär att man alltså kan begära ut registerutdrag från exempelvis Banker, Kronofogdemyndigheten, Trafikförsäkringsföreningen (TFF) m.fl. gratis en gång per år. Och att göra detta är INTE en preskriberingsavbrytande åtgärd. Och varför ska man nu göra detta?!? Jo, det är nämligen så att man har inte som gäldenär/privatperson/företagare mycket att sätta emot då exempelvis ett inkassobolag påstår att man skickat femtioelva kravbrev under årens lopp - och därmed har löpande preskriptionsavbrott skett enligt dom. För med registerutdragen (som är en kopia från inkassobolagens historiklistor/gäldenärsjournaler) får man en bild av vad som pågått under årens lopp med fordran. Där man kan finna att exempelvis har INGA kravbrev skickats ut utan det har istället rört sig om erbjudanden som inte är preskriptionsavbrytande, kravbrev har skickats till fel adress, fordran är redan betald, fordran har sålts utan att denuntiationsbrev skickats ut (överlåtelsebrev) o.s.v Och genom att begära ut registerutdrag från ALLA inblandade parter som i de flesta fall är KFM, Inkassobolaget, nuvarande fordringsägare, tidigare Fordringsägare m.fl. och jämföra alla dessa utdrag med varandra, kan man hitta fler och fler saker som inte stämmer - och det är dessa saker som man sedan använder som skriftlig bevisning på att fordran är preskriberad heller felaktig.
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #10 skrivet: Oktober 26, 2014, 10:24:04 » |
|
Jag förlorade hos KFM när jag hävdade att en skuld var preskriberad. De hade skickat till fel adress under 1,5 års tid samt att 3 st som kommit fram var rena erbjudanden , men KFM gick på inkassos linje som påstod att det inte rörde sig om erbjudanden, och att det minsann inte hade någon betydelse.
Dessutom fanns ingen denuation men det tog inte KFM någon hänsyn till, de påstod att det inte spelade någon roll...
Man känner sig bara maktlös.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #11 skrivet: Oktober 26, 2014, 12:18:40 » |
|
Jag förlorade hos KFM när jag hävdade att en skuld var preskriberad. De hade skickat till fel adress under 1,5 års tid samt att 3 st som kommit fram var rena erbjudanden , men KFM gick på inkassos linje som påstod att det inte rörde sig om erbjudanden, och att det minsann inte hade någon betydelse.
Dessutom fanns ingen denuation men det tog inte KFM någon hänsyn till, de påstod att det inte spelade någon roll...
Man känner sig bara maktlös.
Kronofogdemyndigheten och flera av dess tjänstemän/jurister är inte precis kända för sin kompetens och opartiskhet - utan tvärtemot raka motsatsen. Om brev dels skickats till fel adress och man även kan bevisa att det rör sig om erbjudanden så har tjänstemännen återigen gjort helt fel i sin bedömning. Och det är då det är viktigt att driva saken vidare till Tingsrätten, Hovrätten och HD ... Vilket en herre gjorde i Mål nr ÖÄ 4726-07 och fick rätt i Hovrätten. Mer om allt detta går att finna i denna tråd,http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=955.5 Med andra ord - anmäl Kronofogdemyndigheten och inblandade tjänstemän till JO heller JK och driv ärendet vidare i rättssystemet ...
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
|