Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering slutdatum  (läst 6318 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« skrivet: April 02, 2021, 00:52:20 »

Hej

Jag fick inledande 2017-02-06 och började betala i februari på betalningsplanen som pågår till 2022 februari.
Skuldsanering beslutades 2017-06-19.
När blir jag "fri"? Fri från betalningsanmärkningar och att jag kan göra vad jag vill?
Min pojkvän vill att vi flyttar ihop men jag vill inte göra nåt som kan riskera min skuldsanering och jag vill vara "ren" när jag påbörjar det nya livet.
Kommer jag kunna bli kollad av inkasso efter februari 2022? Eller är jag fri från det i mars 2022?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: April 02, 2021, 18:31:36 »

2022-02-07 är du en fri person, då har du levt med skuldsanering i 5 år.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« Svara #2 skrivet: April 02, 2021, 19:45:06 »

Tack Ivkej Smiley

Loggat
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« Svara #3 skrivet: Februari 06, 2022, 09:50:12 »

Sista dagen i skuld tjoho!!

Vid midnatt ändrades mitt UC, rent papper!! Kollade även creditsafe men där står det skuldsanering. Bisnode har jag god kreditvärdighet (8 av 10), inga skulder men det står att creditscoren är ändrad från 0 pga skuldsanering....
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #4 skrivet: Februari 06, 2022, 12:51:19 »

Sista dagen i skuld tjoho!!

Vid midnatt ändrades mitt UC, rent papper!! Kollade även creditsafe men där står det skuldsanering. Bisnode har jag god kreditvärdighet (8 av 10), inga skulder men det står att creditscoren är ändrad från 0 pga skuldsanering....

Grattis och välkommen på den ljusa sida.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Singelmamma1971
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 80


« Svara #5 skrivet: Februari 06, 2022, 13:07:40 »

Tack! Så svårt att förstå!
Levt med skuld hos fogden sen 2006 så det känns så overkligt  Shocked
Loggat
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #6 skrivet: Juni 07, 2022, 14:13:36 »

Nu är det sista dygnet som skuldsatt för min del, skulder sedan 2008 och beviljades sanering 8/6 2017... känns overkligt! TACK för detta forum, som hjälpte mig att få upp huvudet ur sanden, ta reda på alla skulder, ansöka om skuldsanering, överklaga avslag till tingsrätten! Det är verkligen RIDDARE här, och jag tänker fortsätta vara en del av det!
Loggat
Yvo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #7 skrivet: Juni 09, 2022, 07:00:50 »

Hej
Hur skrev du i din skuldsaneringsnsökan.
Hade du löneutmätning först innan skuldsanering?
Hur mycket fick du betala och behålla.
Jag kämpar för skuldsanering men....så rädd för vilken idiot jag var som blev lurad manipulerad pch och medberoende till en släkting
Hur ska jag skriva och orka snart 60 är desperat. Vet knappt var lycka är. Ensam är jag också. Går på öppenvården för samtal,  vet inte om det alltif hjälper  faller tillbaks i mörkret då o då
Loggat
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #8 skrivet: Juni 09, 2022, 09:11:13 »

Hade utmätning från 2009, fick behålla (som andra) hyra, förbehållsbelopp, pengar för vård upp till högkostnadsskydd och en buffert, samt de två betalningsfria månaderna, där jag la undan och fördelade över årets alla månader. Lättare med skuldsanering än löneutmätning! Jag skrev min ansökan själv, redogjorde i detalj för min situation och vad jag själv gjort för att förändra den, fick inledande och sedan avslag. Överklagade till tingsrätten och fick rätt, invändning från Lindorff, som ignorerades och har sedan haft en fyra årig betalplan, således inte betalt sista året. I går var det så dags, INGA ANMÄRKNINGAR och ett kanonbra creditscore!

Mitt råd till alla som ansöker är, var ärlig och samarbeta! har begärt omprövning i samband med inkomstförändringar, för att hela tiden vara på den säkra sidan (de har dock aldrig inneburit någon förändring) har betalt klockrent enligt betalplanen och har nu, året utan betalplan, sparat lika mycket som jag tidigare betalt på min sanering.

Drömmen är ett liiitet hus med en liiiten trädgård, och det kan jag snart genomföra!

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: