Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lowell  (läst 15073 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
buster
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: September 10, 2019, 17:24:26 »

Hej.
Ny på detta forum.
Håller på med lowell som inte ger sig.
Dom har ett utslag från 96 som dom vill ha betalt för.
Jag svarade kfm att jag hävdade preskription. lowell kontrar med en massa papper med historik från 96 till 07.
Där finns ett uppehåll på 7 år utan åtgärd från deras sida.
Nu försöker dom igen, jag hävdar preskription kfm ger mig möjlighet att svara.
Jag hävdar att inga papper finns för tiden när den sk skulden uppstod.
Skev till lowell begärde ut alla handlingar enligt PUL§26 med rek brev.
Fick en lunta med papper som var helt irrelevanta. Handlade om gamla tv avgifter inte en handling som berörde det gällande ärendet.
Dom påstår att det är ett löpande skuldebrev 92000 kr 96, 235000 kr idag.
Jag kan inte komma ihåg vad det är inga handlingar finns.
Dom går bara på en exekutionstitel.
Vad ska jag göra?
Buster.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: September 11, 2019, 12:46:02 »

Tycker du skall ta kontakt med KFM, och höra om det finns några kopior på skuldebrevet inskickade, som underlag för exekutions handlingen.
Ett skuldebrev skall finnas i någon form, man kan inte enbart hänvisa till en exekutionstitel, utan att det finns något skuldebrev i original eller digitaliserad format.
Ett löpande skuldebrev har 10 års preskribering, så du måste finna en tio års period där det finns mera än 2 preskriptionsavbrott. Finns det endast påstående om ett brev i en tioårsperiod kan det tänkas att ha försvunnit i posten.
Samtidigt tycker jag du skall begära att Lowell framvisar kopia på det originala skuldebrev.
Sök runt på forumet här, använd sökfunktionen och skriv löpande skuldebrev, då får du mycket information.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Rabarber
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« Svara #2 skrivet: September 11, 2019, 17:54:08 »

Lowell, är det inte de som tagit över Lindorff? Har du dubbelkollat att du har begärt utdrag från rätt företag, det kan finnas flera företag med liknande namn. Det kan ju vara oklarheter med namn i samband med övertagande. Jag fick begära separata utdrag från Intrum Justitia och Intrum Justitia Invest i två olika brev till olika adresser. Jag tror att det är enligt GDPR nu också.

Om du har rätt utdrag, kolla om det är en större del av de utskickade breven som returnerats, du kan ju då försöka hävda att postgången varit osäker och att de brev som inte returnerats inte säkert kommit fram heller så preskriptionsavbrott inte skett.

Ge inte upp!
Loggat
Pluribus
Full Member

Antal inlägg: 118

Hemsida
« Svara #3 skrivet: September 12, 2019, 08:50:18 »

Lowell, är det inte de som tagit över Lindorff? Har du dubbelkollat att du har begärt utdrag från rätt företag, det kan finnas flera företag med liknande namn. Det kan ju vara oklarheter med namn i samband med övertagande. Jag fick begära separata utdrag från Intrum Justitia och Intrum Justitia Invest i två olika brev till olika adresser. Jag tror att det är enligt GDPR nu också.

Om du har rätt utdrag, kolla om det är en större del av de utskickade breven som returnerats, du kan ju då försöka hävda att postgången varit osäker och att de brev som inte returnerats inte säkert kommit fram heller så preskriptionsavbrott inte skett.

Ge inte upp!

Lowell Sverige AB är dotterbolag till storkoncernen Intrum AB som äger de flesta girighetsbolag i marknaden.

Intrum Holding 2 AB
Omsättning 0 tkr Resultat -103 317 tkr

Lindorff Capital AS
Lindorff Payment Services AS

Lowell Sverige AB
265 anställda
Omsättning 599 224 tkr Resultat -7 791 tkr

@pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
buster
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #4 skrivet: September 12, 2019, 20:10:32 »

Hej
Har tillskrivit kfm med bifogade handlingar, och väntar på svar.
Vet iofs svaret fortsatt verkställighet.
Men hur kan ett sånt här bluffbolag komma undan med att inte redovisa underlag, och kfm inte bryr sig ?
Verkar även som att kfm läcker uppgifter till dom här asen.
Dom vaknar till alldeles för lagom för att det ska vara en slump.
Kfm s jurister är väl heller inte dom vassaste, då hade dom väl varit nån annan stans.
Enda chansen är väl att begära resning ang exekutionstiteln.
Då kostar det pengar för bolaget.
Skulle man förlora kan dom ju alltid skicka rättegångskostnaderna till inkasso.( svårt att lugga en flintskallig)
Hur går man till väga för att begära resning?
Mvh
Buster
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #5 skrivet: September 13, 2019, 11:43:20 »

Tänk på att ett löpande skuldebrev har 10 år preskription.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #6 skrivet: December 09, 2019, 23:48:41 »

Skuldebrevslagen är från 1936 och svårbegriplig. Till det finns det en massa prejudikat (rättspraxis) från domstolarna  Jag har lagt ner åtskilliga timmar i att försöka förstå hur den i stort fungerar.

Skuldebrev kan indelas i två huvudgrupper. Enkla skuldebrev (som konsumentfordringar faller under) och löpande skuldebrev (typ banklån).

- Enkla skuldebrev har en preskriptionstid på 3 år om inte preskriptionsbrytande åtgärd har gjorts inom löptiden. Om en fordran förfaller till betalning och borgenären ansöker om verkställighet hos Kronofogden eller Tingsrätten som går på borgenärens begäran så får fordran (skulden) en exekutionstitel. Den exekutionstiteln ersätter då skuldebrevet och räcker således i framtiden som bevis.
Här är lagen och tillämpningarna helt galna. Bevisbördan ligger helt och hållet på gäldenären. Jag skulle helt enkelt kunna ljuga ihop en skuld och skicka in den till Kronofogden som i sin tur skickar ut ett föreläggande till gäldenären. Om inte gäldenären bestrider så får jag en exekutionstitel som bevisar att jag har rätt att driva in pengarna.

- Löpande skuldebrev har en preskriptionstid på 10 år om inte preskriptionsbrytande åtgärd har gjorts inom löptiden. Här måste originalhandlingarna finnas ända tills skulden är reglerad. Exekutionstiteln ersätter inte ett löpande skuldebrev.

I princip skulle man också kunna tvätta pengar genom Kronofogden så länge man hanterar summor som går under radarn för penningtvättslagen. Kronofogden själva säger i DN att gränsen går vid 30 000 kr. Men Kronofogden behöver egentligen inte alls rapportera misstänkt penningtvätt.

https://www.svd.se/kronofogden-en-plats-for-penningtvatt
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: