Stort tack för svaret, Nyx! Det är alltid bra att få svar från någon insatt, "neutral" eller ej!

Jo, det var väl väntat att myndigheter får göra i princip vad som helst mot "den lilla människan". Personligen tycker jag att det är ytterst integritetskränkande (å, detta "modeord"), som ett inbrott. Rena Gestapo-metoderna. Allrahelst som det enda ärende jag har hos KFM inte är avgjort än, det är fortfarande en tvist, och verkställighet har inte beslutats!
Vilket betyder att, vid en för mig gynnande dom, skulle denna tillgångsutredning vara fullständigt onödig! KFM skulle alltså inte ha något skäl whatsoever att spionera på mig.
Risken för att "de anklagade" ska hinna gömma undan egendomar, kapital och andra tillgångar torde väl i majoritetsfallen vara försumbar, eller? Jag menar, om man har, av vilken anledning det nu må vara, lyckats hamna hos KFM så beror det väl på att man inte kunnat betala någonting, och således inte ha några pengar att KUNNA gömma undan. Att då en sådan total integritetskränkning som en "hemlig" tillgångsutredning är skulle vara försvarbar, tycker jag starkt kan ifrågasättas. Men vad vet jag, kanske är problemet verkligen större än vad jag inbillar mig. Och visst har jag också läst om dem som levt lyxliv trots miljoner och åter miljoner i skuld liggandes hos KFM, men de individerna kommer väl KFM inte åt ändå, de har ju resurser för att kunna hålla sig undan, vad det verkar. Och de kan väl knappast utgöra majoriteten av KFMs "kunder".
Hur som helst så tycker jag denna hemliga utredning var mycket obehaglig att erfara, och orätt.