Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Privat tjänstepensionsförsäkring - Återköp - Tips och råd?  (läst 13735 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Master69
Full Member

Antal inlägg: 149

« skrivet: November 05, 2017, 13:33:15 »

Att det ska vara så förbenat svårt att bestämma över sin egna pension. Jag har en rejäl slant I en gammal tjänstepensionsförsäkring, som jag vid flytten till nytt pensionsbolag gjorde om till privat och individuell tjänstepensionsförsäkring. Nu vill jag återköpa den här, och på så sätt komma ur den här förbenade skuldfällan jag satt mig själv I. Men beloppet är för högt, och Skatteverket medgav inte dispens med motiveringen att jag "bara ville förbättra min ekonomi" samt att dom inte ansåg att det fanns bevis för att försäkringen var min (dvs inte företaget som betalat in den en gång i tiden) och att det var oklart om det fanns några tekniska hinder för återköp. Försäkringsbolagets allmänna villkor dög tydligen inte. Så jag över klagade till förvaltningsrätten, som gick på Skatteverkets linje, sedan tog jag det till Kammarrätten som inte heller ville ge prövning av vad Skatteverket kommit fram till. Nu hade jag ju till Kammarrätten bifogat ett bevisdokument som tydligt säger att jag ÄGER pensionsförsäkringen, och att INGA försäkringstekniska hinder föreligger för ett återköp. Men det har man då dissat, så nu har jag begärt prövning hos högsta förvaltningsrätten, har väl inga större hopp att dom medger dispens för återköp. Det komiska i det hela är att försäkringen är helt utmätningsbar, så fogden tar ju den ändå, men varför gå igenom denna procedur med ytterligare kostnader då det finns ett kontrollerat sätt att betala bort de skulder jag har. Helt sanslöst i min mening.
  Hur som helst, finns det nån erfarenhet här på forumet ang. dispens för återköp av pensionsförsäkringar. Vad skatteverket säger o I nått fall Kammarrätten's domslut har jag redan ögnat igenom, önskar personliga erfarenheter, tips o råd om det är nån som har nått.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Master69
Full Member

« Svara #1 skrivet: Januari 02, 2018, 13:49:48 »

Tänkte fortsätta på den här tråden eftersom det säker sitter andra personer med nån form av pensionsförsäkring som går att omvandla till kapital, bara myndigheterna släpper till och slutar att idiotförklara och omyndiggöra oss medborgare. Jag fick i allafall svar ifrån Skatteverket där man beslutade att inte låta mig få dispens för återköp, det hade man grundat på den enda orsaken att huset gick ju att sälja. Nu är ju huset belånat till ca 70% av det värde som gällde då vi köpte det, och att sälja det idag skulle knappast generera det kapital som behövs för mig att sanera mina skulder. För det andra så ligger ju huslånet med fasta räntor så att lösa dom skulle generera en skuld för ränteskillnadsersättning. Vidare så är inte huset mitt, det står till 100% på min fru. Självklart har jag överklagat till förvaltningsrätten och inkluderat dessa uppgifter, får se vad dom säger, nån som har mer vana av förvaltningsrätten än mig får gärna kommentera.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Master69
Full Member

« Svara #2 skrivet: Januari 18, 2018, 13:58:19 »

Jaha, då var den första skulden snart där för utmätning och det är skatteverket som ska ha slanten. Ibland förvånas man ju över myndigheters idioti, hade dom gett dispens för återköp av denna pensionsförsäkring hade ju allt varit ok, nu blir det istället KFM som utmäter den med allt rabalder det innebär, o som grädde på moset så får man ju tillbaka på skatten i April. Man upphör aldrig att förvånas över myndigheters dumhet Evil
Loggat

Master69
Full Member

« Svara #3 skrivet: Februari 03, 2018, 14:42:25 »

Myndighetsidiotin går vidare och fallet är nu I förvaltningsrätten, Skatteverket har i och för sig lämnat en mikroskopisk glipa I dörren där man medger att det ändå nog kunde vara bra om dispens beviljades för återköp, men bara för att dom är Skatteverket så måste dom ändå säga nej. Upp till förvaltningsrätten att ta ställning nu, lär väl ske under månaden. Personligen sitter man ju på läktaren och är rätt så rättslös såvida man inte har en rejäl säck med pengar att betala av en advokat som kan driva fallet åt en. Säcken finns ju inte där, bara ett svart hål som hade kunnat täppas till om man bara gav mig en dispens. Blir bara trött......
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: