Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Steg för steg  (läst 17014 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
galaxys1
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: April 15, 2017, 17:53:14 »

Hej,

Jag tänker att jag testar igen. Jag har bl.a en skuld som ligger hos Kronofogden som bör vara preskriberad sedan 4 år tillbaka. Minst.

Jag litar inte riktigt på budget och skuldrådgivaren i min kommun för hon har sagt att hon inte kan det här, och det gäller rätt mycket pengar utifall att någonting skulle bli fel. Jag får inte ta hjälp i andra kommuner så jag tänker att jag testar själv, men jag behöver er hjälp.

Steg 1) Be Kronofogden om ett 6 § PuL-utdrag.
Steg 2) Försöka tyda det och se om preskription har skett.
Steg 3) Kontakta fodringsägaren(?)

Vågar jag ringa till KF och ställa frågor eller kommer de då att anse att de "hanterat" ärendet och att det innebär preskriptionsavbrott?

Tänker jag rätt? Går det ens att hävda att en skuld man erkänt (skrivit på delgivningskvittot 2010 har jag för mig) är preskriberad? Uppskattar all hjälp jag kan få!

/gs1
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: April 16, 2017, 15:45:01 »

En skuld som finns hos KFM har du medgivit, eller fått ett utslag på, därmed är skulden fastställd.
Så länge som skulden finns hoss KFM, inträder ständigt preskriptionsavbrott, fram till den dagen som skulden återkallas, eller betalas.
Om du har påskrivit en delgivning och inte bestridit skulden i 2010, har preskription infunnits den dagen, och ändå fram till skulden tagits bort från KFM, så om den inte har varit borta från dem under denna tid, är skulden inte preskriberat, tyvärr.
Har skulden varit borta skall du be inkassobolaget om PUL listor, för att se om preskription har inträffat vid något tillfälle.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
galaxys1
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 18, 2017, 21:01:29 »

Oj, jag trodde inte att det var som så. Tack för upplysningen! Som du säkert märker har jag ingen större koll. Vad är det bästa jag kan göra i det läget? Uppgörelser med de jag har skulden hos? Räntan har tickat på extremt fort från originalskulden på ca 78000:-

Har du tips på några särskilda trådar jag bör läsa? För skulden har varit hos KFM precis hela tiden sedan den fastställdes.

/gs1
Loggat
galaxys1
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: April 18, 2017, 21:01:47 »

Oj, jag trodde inte att det var som så. Tack för upplysningen! Som du säkert märker har jag ingen större koll. Vad är det bästa jag kan göra i det läget? Uppgörelser med de jag har skulden hos? Räntan har tickat på extremt fort från originalskulden på ca 78000:-

Har du tips på några särskilda trådar jag bör läsa? För skulden har varit hos KFM precis hela tiden sedan den fastställdes.

/gs1
Loggat
galaxys1
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 18, 2017, 21:02:38 »

En skuld som finns hos KFM har du medgivit, eller fått ett utslag på, därmed är skulden fastställd.
Så länge som skulden finns hoss KFM, inträder ständigt preskriptionsavbrott, fram till den dagen som skulden återkallas, eller betalas.
Om du har påskrivit en delgivning och inte bestridit skulden i 2010, har preskription infunnits den dagen, och ändå fram till skulden tagits bort från KFM, så om den inte har varit borta från dem under denna tid, är skulden inte preskriberat, tyvärr.
Har skulden varit borta skall du be inkassobolaget om PUL listor, för att se om preskription har inträffat vid något tillfälle.

/gs1
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: