Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inte råd, släppa vidare? Hjälp sökes  (läst 22556 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #15 skrivet: December 31, 2017, 00:17:24 »

Det finns inget skyddsnät i sverige tyvärr , och reglerna för det som kallas skyddsnät tex A-kassa och socialtjänst är så krångliga och/eller otydliga att man kan bli utan ersättning hur länge som helst och socialtjänstlagen liknar mest ett skämt där det är fritt fram för den tolkning som passar kommunen bäst (fördröja eller neka utbetalning passar oftast bäst av någon anledning)

en vän till mej som väntade på att A-kassan skulle fatta ett beslut om han fått för mycket ersättning eller inte där dom ställde in alla utbetalningar tills beslutet var fattat, vilket tog dom ca 5 månader.

vände sej till soc men då han inte kunde visa upp kvitto på inbetald hyra (han kunde inte betala den utan pengar) så kunde dom inte räkna in hyreskostnaden i hans boendekostnad då dom bara ersatte kostnader han verkligen haft, så den summa hyran låg på fördes över till nästa månads uträkning men som tillgångar

Dessutom ville dom se beslutet från A-kassan (det som dom inte tagit och som var orsaken till han blev tvungen att vända sej till soc )

till slut blev han utesluten ur A-kassan då han inte kunde betala avgiften och då sa soc att då kan vi inte räkna in A-kassan i dina utgifter heller så i soc ögon hade han knappt några som helst utgifter och behövde således inget underhållsstöd.

så något skyddsnät  fångar tyvärr inte upp någon förens man är helt utslagen ,
 om ens då
ursäkta att jag "kapade" tråden men tyckter det visar på samma moment 22 som alla tycks hamna i när man som mest är i behov av hjälp
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #16 skrivet: Januari 12, 2018, 10:20:28 »

Hur som helst Freeway

Jag tycker du skall gå vidare med skuldsanering. Annars kommer inkasso jaga dig

Vidare om du lägger in om skuldsanering så tror jag inte det blir så många av inkasso tar ut uc eftersom detta inte tjänar något till eftersom det är kfm som beslutar om skuldsanering

Fick beslut igår från Kronofogden om att inleda skuldsanering.
Min skuldsanering startar i slutet av Februari, skall betala 1420:-/mån.
Står såhär överst "Beslut att inleda skuldsanering"

Är det detta som kallas "inledande"? Korkad fråga kanske, men får man ett papper senare på att det är 100% spikat?
Vilka kan sätta käppar i hjulen för en nu?

Även utmätning har upphört.
Jag hann endast bli utmätt 1 månad totalt innan jag fick skuldsanering.

Känns rätt skönt att det gått såhär bra, jag var dock väldigt ordningsam med mina papper, hade bra kontakt med min handledare och svarade på alla frågor utan klydd.
Skrev ett sjukt långt personligt brev i detalj om hur allt uppstod.

Slutar inkasso jaga en nu helt och hållet då?
Vad gör man om de ringer och trakasserar en nu då?

Jag undrar dock om den den banken jag ringde upp en solig vårmorgon har lite ångest då de inte ville förhandla om räntan eller ge mig amorteringsfria månader pga att jag ej kunde betala, de sköt sig själva i foten.

Nu får de garanterat aldrig igen sina 400.000:- kanske några brödsmulor under skuldsaneringstiden, men det ska fördelas på 7-8 Fodringsägare.

Minns att jag talade om för den unga tjejen på kundservice att -Ok då slutar jag betala från och med nu, sen ansöker jag om skuldsanering så får ni inte en krona om det är så ni vill ha det.
Hon svarade bara -Nä du måste betala. Tack och ajö.

Hade jag varit chef på den banken så hade jag avskedat henne direkt.
Det tog banken 2 min att förlora alla sina pengar.

Men lika glad är jag för det idag, för om jag hade fått mina amorteringsfria månader så hade jag antagligen suttit och försökt beta av samma skuld fortfarande.

Gäller dock även de andra bankerna också, då ingen utav dem var tillmötesgående

Men nu blir det en härlig nystart på livet, borde klara mig ganska bra ekonomiskt genom skuldsaneringstiden som det ser ut, blir lite mer att behålla nu när utmättning har upphört.

Mvh
Loggat
Henkruck
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #17 skrivet: Januari 12, 2018, 12:12:49 »

Hur mkt hade du i Löne utmätning  ?
Mvh Henkruck
Loggat
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #18 skrivet: Januari 12, 2018, 18:29:03 »

Hur mkt hade du i Löne utmätning  ?
Mvh Henkruck

Hade ej lön då jag avslutade min tjänst pga sjukdom.

Gick/går på A-kassa och fick ca 3000:- i utmätning, fick behålla 9000:-

Nu under skuldsanering får jag behålla 11.500:- någonting.

Sitter inte på exakta siffror eftersom jag ej är hemma just nu.

Har mer pengar över under sanering än utmätning.

Hoppas du blev nöjd på svaret annars skriv.

Mvh
Loggat
Henkruck
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #19 skrivet: Januari 12, 2018, 23:01:30 »

Okej , skönt att du fått skuldsanering å stort grattis till dig Smiley

själv har ja haft löneutmätning i snart 5 år , starta på 436 500 kr , nere på 185 500 kr nu , saftig löneutmätning i många år , jobbat grymt mkt extra i snart 4 år ( i genomsnitt 300 h övertid varje år ) betat av skulder vid sidan av löneutmätning , klar om 1 år å 8 månader ungefär Smiley Kämpa på , detta kommer du klara galant , å skönt för dig att du får behålla mer vid skuldsanering Cheesy Ha en super bra kväll !

Mvh Henkruck
Loggat
LLC
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #20 skrivet: Januari 14, 2018, 14:03:05 »

Okej , skönt att du fått skuldsanering å stort grattis till dig Smiley

själv har ja haft löneutmätning i snart 5 år , starta på 436 500 kr , nere på 185 500 kr nu , saftig löneutmätning i många år , jobbat grymt mkt extra i snart 4 år ( i genomsnitt 300 h övertid varje år ) betat av skulder vid sidan av löneutmätning , klar om 1 år å 8 månader ungefär Smiley Kämpa på , detta kommer du klara galant , å skönt för dig att du får behålla mer vid skuldsanering Cheesy Ha en super bra kväll !

Mvh Henkruck
Hur mycket har du i utmätningsbelopp?
Bra jobbat hur som Huh?Huh???
Loggat
Henkruck
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #21 skrivet: Januari 14, 2018, 19:18:23 »

LLC , min utmätning har legat på 13.500 - 14.500 som mest , och betalat av en 10 st skulder vid sidan av utmätning då jag jobbat massa extra och beta av allt Smiley

tack snälla , det värmer å höra Cheesy

Mvh Henkruck
Loggat
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #22 skrivet: Januari 18, 2018, 16:59:05 »

Okej , skönt att du fått skuldsanering å stort grattis till dig Smiley

själv har ja haft löneutmätning i snart 5 år , starta på 436 500 kr , nere på 185 500 kr nu , saftig löneutmätning i många år , jobbat grymt mkt extra i snart 4 år ( i genomsnitt 300 h övertid varje år ) betat av skulder vid sidan av löneutmätning , klar om 1 år å 8 månader ungefär Smiley Kämpa på , detta kommer du klara galant , å skönt för dig att du får behålla mer vid skuldsanering Cheesy Ha en super bra kväll !

Mvh Henkruck

Tack så mycket! Värmer i hjärtat.

Grattis till dig också som jobbat bra med utmätningen, hade jag kunnat så skulle jag vandrat den vägen också.
Tyvärr tog livet en jävla vända 2017 och man fick bita i det sura äpplet, jag är enormt tacksam för att få en andra chans i livet, man ser liksom ljuset i slutet av tunneln, en vacker dag.

Börja om på nytt, klokare och fri.
Kämpa på Henkruck! Imponerad.

God kväll
Loggat
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #23 skrivet: Januari 18, 2018, 17:03:35 »

Nu har jag ju skuldsanering och har en enkel fråga.

Får inkasso fortsätta jaga mig med indrivningar?

Intrum har skickat ett krav till mig idag och jag ringde upp och frågade dem vad fan som händer, hänvisade till kronofogden och talade om för dem att vill ni inkassera några brödsmulor så är det dit ni ska vända er, men jag undra om man inte kan anmäla dem någonstans, bara för att jävlas.

Är det inte olagligt och försöka driva in pengar på det sättet medans en person har skuldsanering?

Tanten i växeln bad så mycket om ursäkt för brevet.

aja, ha en god kväll alla vänner.
Loggat
Henkruck
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #24 skrivet: Januari 20, 2018, 08:37:48 »



Tack så mycket! Värmer i hjärtat.

Grattis till dig också som jobbat bra med utmätningen, hade jag kunnat så skulle jag vandrat den vägen också.
Tyvärr tog livet en jävla vända 2017 och man fick bita i det sura äpplet, jag är enormt tacksam för att få en andra chans i livet, man ser liksom ljuset i slutet av tunneln, en vacker dag.

Börja om på nytt, klokare och fri.
Kämpa på Henkruck! Imponerad.

God kväll
[/quote]


Tack snälla , nu efter många år , är inne på mitt 5:e år på löneutmätning , gick till en skuldrådgivare för 3-4 år , och prata me henne om att ja skulle bli klar inom 5-7 år med dagens löneutmätning , visst , det är hårda dagar , varje dag är en kamp och orka gå upp ur sängen å slita lika mkt som sina kamrater gör å få 9570 kr varje månad , men denna tid i livet har dock varit lärorikt på många sätt , har fått en helt ny syn på pengar , att förstå deras värde , och mer planering i livet , förr kunde en vän bara säga " tja du vi ska göra detta , å de kostar så mkt " ja visst ja gjorde de, levde på krediter å blancolån till skyhöga räntor . idag , får ja planera in vad ja ska göra , mycket saker får man tacka nej till .
Ljuset i tunneln börja visa allt mer för var månad som går , 2019 , det året är mitt nya år där ja stänger igen min gamla bok , och påbörjar mitt nya liv , skall bli så skönt Cheesy

Hoppas allt löser för dig Freeway , mot ett bättre liv för oss alla , vi klarar detta ! Fridens kamrater Cheesy  Cheesy
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #25 skrivet: Januari 21, 2018, 23:53:03 »

Om det uppstår nya skulder efter din skuldsanering börjat så finns det inget som hindrar varken inkasso eller KFM att försöka driva in dessa, nu vet jag inte om betalplanen räknas med vid en förbehållsberäkning eller inte men tror inte det så hamnar man i ett sånt läge att man får utmätning på lönen så är det nog bara att glömma saneringen är jag rädd för
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #26 skrivet: Januari 21, 2018, 23:57:58 »

däremot så finns det ingen rätt att driva in de skulder som ingår i saneringen eller efter man genomfört den till fullo via utmätning mm, men jag vet inte om det finns något som hindrar inkassobolagen från att försöka driva in skulden själva ...
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #27 skrivet: April 21, 2018, 10:08:36 »

Nu har det gått strax över ett år efter jag startade denna tråd om mitt helvete med skulder och utbrändhet etc.

Det tog alltså cirka 5 månader innan svar, från att jag skickade in min skuldsanerings ansökan på egen hand tillsammans med ett personligt brev på 4 sidor där jag förklarade i detalj hur allting uppstod, även vad jag gjort för att försöka lösa problemet, fick stöd från min kommuns budget och skuldrådgivning per telefon eftersom tjejen där hade 9 månaders väntetid innan hon kunde hjälpa mig fylla i allting, så jag fick lösa det mesta på egen hand, men det är inte så komplicerat egentligen.

Jag har kört raka rör hela vägen med Kronofogden, ej undanhållit några uppgifter och mitt bifogade brev i min ansökan var väldigt uppskattat, det kan ni som skall söka ha i tankarna då det är dags för er att lämna in.

Fick då inledande skuldsanering som startade direkt efter samtalet, utmätningen stoppades och jag skulle tillsvidare betala ett belopp på cirka 1300:- per månad, fick själv behålla cirka 9800:-.
Efter cirka 2 månader så ringer Kronofogden igen och kontrollerar så att alla uppgifter stämmer åter igen, vilket de gör förutom att min A-kassa hade sjunkit lite, men det ordnade dem med direkt.
De meddelade mig att de ska skicka hem papper på alla uppgifter och ett förslag till skuldsanering som även fordringsägarna ska få ta del utav och skriva under.

Jag inväntar nu besked om att där finns ingen fordringsägare som skall ställa sig på tvären och överklaga för att dryga ut processen, Kronofogden talade om för mig att det skall finnas goda grunder för att någon ska överklaga deras förslag och att i slutändan så är det upp till Kronofogden själva att bestämma.

Känns som att vilken dag som helst så är det klappat och klart, men jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Räknas de månader som jag haft inledande av från den femåriga betalningsplanen?

2. Nu lyckades jag få ett jobb som ger cirka 27.000:- innan skatt med en provanställning på 3 månader, hur gör jag bäst nu? Skall jag rapportera den nya inkomsten direkt eller skall jag avvakta tills jag lyckats fått en fast anställning och klarat provanställningen?


Mina tankar går som såhär att om jag rapporterar direkt den nya inkomsten på (27.000:-) så blir alla nöjda och glada eftersom jag idag har en inkomst på (12.000:-), men om jag på grund utav någon anledning skulle få lämna jobbet innan provanställningen är avklarad så kanske det kan bli ett jävla liv i luckan om fordringsägarna helt plötsligt inte får så mycket pengar längre och vi måste sänka månadsbeloppet tillbaka ner igen på min 5-åriga betalningsplan.

Vill försöka undvika att vara en klyddig röv som skall ha betalningsplanen omprövad hela tiden.
Kan tänka mig att hålla i pengarna som kommer in till att jag vet med säkerhet att jobbet övergår till en fast anställning och därefter betala in de intjänade slantarna till Kronofogden om de nu begär det.

Vill bara göra allting rätt för mig utan att skjuta mig själv i foten.

Jag hoppas även att min tråd kan hjälpa andra att lösa sina problem, kanske få lite tips, eller en inblick i hur processen går till, därför jag försöker hålla tråden vid liv.

Ge inte upp gott folk!  Smiley


Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #28 skrivet: April 21, 2018, 11:30:05 »

Din första fråga är enkel att svara på, inledande perioden räknas in i skuldsaneringen, det som sker när en skuldsanering är fastsatt då övergår det från inledande skuldsanering till skuldsanering, så din 5 års period startade den dag du fick inledande skuldsanering.

På din andra fråga ville jag nog ta kontakt med handläggaren för enligt skuldsaneringslagen står det:
49 § På ansökan av gäldenären får beslutet om skuldsanering ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2–6, om
1. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet, eller
2. det finns synnerliga skäl.

Vid det att du inte fått skuldsanering än, utan enbart har inledande kan en borgenär ju använda att du viste om möjligheten att få en bättre län redan under inledande, och då kan det bli liv i luckan om det.
Det bästa ville egentligen vara att du fick vara kvar på inledande fram till de vet om du får fastanställning, för att fastställa en skuldsanering efter den tid, men jag vet inte om det kan fixas så. Tycker du skall kontakta handläggaren och förklara att du har fått 3 månaders provanställning med den nya lön, men du inte vet vad som sker efter provanställningstiden gått ut.

Lycka till
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
MoaMoa
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36


« Svara #29 skrivet: April 23, 2018, 12:05:19 »



Så himla glad man blir att läsa att du har skuldsanering på G och att det löser sig. Minns när jag läste din trådstart och fick sympati ont i magen av att befinna sig mitt i all röra. Verkligen bra jobbat!!!


På andra frågan så tänker jag att just att inte kontakta kf men nya lönen kan ställa till det rejält. Både för att du är under inledande men också för att höjningen räknas som väsentlig.

Om inte höjningen är så pass hög att du inte skulle räknas som insolvent så är de ju inga problem att kf räknar på nya inkomsten och att du efter 3 månader om inte provanställningen blir anställning söker omprövning. Visst kan fordringsägare knorra om inkomsten sänks men dom har ju inget att komma med. Och de månader de tar under omprövningen får du bara kontakta kf och berätta att du är på akassa eller liknande och inte kan betala den högre summan. Det är inget du kan påverka och du har varit ärlig från början så det ska inte kunna vara grund för bråk eller förlängd eller avbruten skuldsanering. Även om det självklart kan finnas fodringsägare som tror det och skulle kunna bråka.
Loggat

Nu på andra sidan skuldsaneringen.
Skuldsanering 2014-2019
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: