Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tips  (läst 32488 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fransisco
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« skrivet: Februari 08, 2017, 16:25:12 »

Droppar lite tips som beroende på hur situationen ser ut för varje enskild individ, om man kan/vill betala skulderna eller inte, jobbsituation, utmätningsbeslutets utformning mm. men kanske kan det vara till hjälp för någon.

Sjukvård-medicin, se till att få med alla kostnader i förbehållsberäkningen.
Glasögon, jätteenkelt att få KFM beslut ändrat om man behöver.
Tandvård, samma här, dessutom blir det roligare att le när man är skuldfri.
Övertid, ger sköna slantar om man har möjlighet, eller om man kan spara på kompbank och sen vara ledig.
Semester, ta tjänstledigt istället och begär semesterpengarna utbetalda en månad du jobbat fullt=
tjänstledighetsperioden saknar utmätningsbart utrymme, nästa lön passerar du utmätningstaket och får behålla pengarna.
Fackföreningsavgift, gå ur facket och var endast med i A-kassan.
Underhåll bidrag/stöd, försök betala till andra föräldern då du får tillgodoräkna dej men inte om du betalar till Försäkringskassan, (urfånig regel).
Telefon/data/internet/tv, se över behovet, många arbetsgivare erbjuder firmatelefon med obegränsad datamängd.
Kollektivtrafik, oslagbart i storstäderna.
Bostadshyra, besvarade själv aldrig KFMs brev om inkomst/utgifter, fick tillgodoräkna mej en schablonshyra på 6000 kr/mån trots att jag aldrig haft någon hyra.
Till sist, Ulrika Rings tråd "If you cant beat them join them" fungerar, dessutom ökar möjlighetrna till ev. skuldsanering med detta knep.

MV- kämpa-på-hälsning.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #1 skrivet: Februari 08, 2017, 16:32:20 »

SÅ SKALL EN SLIPSTEN DRAS !!!!!
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #2 skrivet: Februari 09, 2017, 08:51:31 »

Men om du inte besvarar inkomst-utgiftsbrevt hur får du då med utgifterna för sjukvård och medicin tex? Och resor till jobbet?

Loggat
Mikey65
Jr. Member
**

Antal inlägg: 68

« Svara #3 skrivet: Februari 09, 2017, 17:51:30 »

Men om du inte besvarar inkomst-utgiftsbrevt hur får du då med utgifterna för sjukvård och medicin tex? Och resor till jobbet?

Misstänker att han menade schablonshyran på 6000 kr/mån är bättre än att fylla i till KFM 0 kr hyra.
Har samma upplägg själv..

//Mikey

Loggat
fransisco
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Februari 09, 2017, 21:23:52 »

Hej.
När schablonhyran blivit fastställd och allt annat dom vill veta, men inte fått svar på och då gjort sin egen bedömning, tycker jag det har varit jättelätt att ringa KFM och ändra just sånt som JAG tyckt var fel, (läs, sånt som JAG tjänat på).

Sanningen, moralen och självbevarelsedriften går inte alltid hand i hand.

MVH.
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #5 skrivet: Februari 10, 2017, 08:30:08 »

OK, jag förstår!

Det hade blivit käpprätt fel åt fel håll för min del om jag hade gjort så när jag hade utmätning. Hade ju hus med räntor, amorteringar, eluppvärmning, vatten och avloppsräkningar, villaförsäkring, snöröjningsavgifter, sotningsavgifter och arbetslös sambo och försörjningsplikt för MÅNGA barn, resor till jobbet, sjukdomar, barnomsorgsavgift och så. Som det blev många fel i som jag också fick ändra och överklaga och skicka in räkningar och överbevisa dem om precis allt.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #6 skrivet: Februari 20, 2017, 18:34:06 »

Admin.

Franciscos tips måste nålas fast, då jag har haft stor hjälp med att
använda dessa och därmed följt vad lagen säger.

"Man får inte vara blöt"
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #7 skrivet: Februari 21, 2017, 07:41:31 »

Riktigt bra tips!  Cool

Nålar fast tråden så den syns högst upp enligt önskemål!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Frugan
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #8 skrivet: April 11, 2017, 19:09:53 »

Okej jag är ny allt som har med inkasso att göra men KFM kommer att börja mäta ut på min makes lön från och med nu. Men vad menar du med att övertid ger mer pengar i kassan? Tar inte KFM allt över ett visst belopp från lönen?
Loggat
fransisco
Jr. Member
**

« Svara #9 skrivet: April 17, 2017, 20:39:05 »

Hej, det beror på hur utmätningsbeslutet är utformat, men oftast får man en övre gräns på vad som utmäts, denna övre gräns tillsammans med förbehållsbeloppet som man får behålla ska då motsvara nettolönen.
Har man ett beslut med "utmätningstak" är det ganska lätt att ibland förse sej själv med lite extra tillskott i kassan.
Har du dessutom en bra arbetsgivare så kan du t.ex, ta tjänstledigt på semestern, Räkna ut hur många dagar på en månad du måste jobba tills du uppnår ditt förbehållsbelopp, resten av månaden tar du tjänstledigt vilket innebär att KFM inte kan mäta ut något den månaden. Om man då gör samma sak nästa månad men först är ledig kan man få många sköna sammanhängande semesterveckor och fordringsägarna får inga pengar den månaden heller. När du sen joobar en full månad och KFM får hela sitt belopp ber du om utbetalning av dina semesterpengar, då får du ha dom för dej själv. Smiley

Naturligtvis förlänger man tiden som man är slagen i KFM:s bojor eftersom man inte betalar.

Men som jag skrivit i tråden från början beror ju hela upplägget på hur den enskildes situation ser ut.

mvh
Loggat
Frugan
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #10 skrivet: April 20, 2017, 10:13:00 »

Hej, det beror på hur utmätningsbeslutet är utformat, men oftast får man en övre gräns på vad som utmäts, denna övre gräns tillsammans med förbehållsbeloppet som man får behålla ska då motsvara nettolönen.
Har man ett beslut med "utmätningstak" är det ganska lätt att ibland förse sej själv med lite extra tillskott i kassan.
Har du dessutom en bra arbetsgivare så kan du t.ex, ta tjänstledigt på semestern, Räkna ut hur många dagar på en månad du måste jobba tills du uppnår ditt förbehållsbelopp, resten av månaden tar du tjänstledigt vilket innebär att KFM inte kan mäta ut något den månaden. Om man då gör samma sak nästa månad men först är ledig kan man få många sköna sammanhängande semesterveckor och fordringsägarna får inga pengar den månaden heller. När du sen joobar en full månad och KFM får hela sitt belopp ber du om utbetalning av dina semesterpengar, då får du ha dom för dej själv. Smiley

Naturligtvis förlänger man tiden som man är slagen i KFM:s bojor eftersom man inte betalar.

Men som jag skrivit i tråden från början beror ju hela upplägget på hur den enskildes situation ser ut.

mvh

Vi hoppas på skuldsanering så småning om men det var skönt att höra att det finns "tricks".
Vi fick utmätningsbeslutet igår och det är utformat så som du sa med ett förbehållsbelopp och ett utmätbart belopp.
Jag ringde faktiskt KFM och frågade hur det funkar om man jobbar extra och fick till svar att de inte kommer mäta ut de extra pengarna då övertidsarbetet inte är garanterat vilket gör det svårt att fatta ett nytt beslut.
Loggat
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #11 skrivet: April 20, 2017, 15:07:10 »

Semesterersättningen tar de inte om de ska dra ett fast belopp varje månad. Maken har under åren med utmätning fått behålla övertidsersättning, semesterersättning samt bonus från företaget, även aktierna har vi sålt så fort de kommit in och tagit ut de pengarna direkt så hans aktiedepå har alltid varit tom, (företaget delar ut aktier varje år till arbetarna)
Loggat
emkrist
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #12 skrivet: December 13, 2019, 05:45:45 »

En tråd som bör lusläsas!! Så mycket hjälpsam info.
Loggat

Emilia K
emkrist
fransisco
Jr. Member
**

« Svara #13 skrivet: Januari 19, 2020, 19:58:44 »

Tack, och hoppas du tagit nytta av den......
Loggat
Jonte
Newbie
*

Antal inlägg: 38

Inget är omöjligt.

« Svara #14 skrivet: Maj 10, 2023, 14:13:56 »

Droppar lite tips som beroende på hur situationen ser ut för varje enskild individ, om man kan/vill betala skulderna eller inte, jobbsituation, utmätningsbeslutets utformning mm. men kanske kan det vara till hjälp för någon.

Sjukvård-medicin, se till att få med alla kostnader i förbehållsberäkningen.
Glasögon, jätteenkelt att få KFM beslut ändrat om man behöver.
Tandvård, samma här, dessutom blir det roligare att le när man är skuldfri.
Övertid, ger sköna slantar om man har möjlighet, eller om man kan spara på kompbank och sen vara ledig.
Semester, ta tjänstledigt istället och begär semesterpengarna utbetalda en månad du jobbat fullt=
tjänstledighetsperioden saknar utmätningsbart utrymme, nästa lön passerar du utmätningstaket och får behålla pengarna.
Fackföreningsavgift, gå ur facket och var endast med i A-kassan.
Underhåll bidrag/stöd, försök betala till andra föräldern då du får tillgodoräkna dej men inte om du betalar till Försäkringskassan, (urfånig regel).
Telefon/data/internet/tv, se över behovet, många arbetsgivare erbjuder firmatelefon med obegränsad datamängd.
Kollektivtrafik, oslagbart i storstäderna.
Bostadshyra, besvarade själv aldrig KFMs brev om inkomst/utgifter, fick tillgodoräkna mej en schablonshyra på 6000 kr/mån trots att jag aldrig haft någon hyra.
Till sist, Ulrika Rings tråd "If you cant beat them join them" fungerar, dessutom ökar möjlighetrna till ev. skuldsanering med detta knep.

MV- kämpa-på-hälsning.

Att gå ur facket är ett jäkligt dåligt tips. Talar ur egen erfarenhet. Hade jag inte varit med i Kommunal hade jag varit avskedad gånger tre p.g.a att jag belyste arbetsmiljöproblem på jobbet.
Loggat

Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: