Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svenska Dagbladet om skuldindustrin  (läst 21957 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
boyeson
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: November 23, 2015, 20:23:55 »

Jag har lyckats få en reporter att skriva om skuldindustrin, det kommer att komma flera artiklar kommande veckor med material som vi bifogat.
Om ni har mer material så vänligen vidabefodra detta till Patricia på Svenska dagbladet.

http://www.svd.se/svenskarnas-skulder-guldgruva-for-inkassobolagen

Peace out.
Loggat
kinnahelena
Sr. Member

Antal inlägg: 251

« Svara #1 skrivet: November 25, 2015, 08:25:11 »

" – I grunden måste det ju ligga som princip att man ska betala sina skulder"  Visst är det självklart att alla ska betala och jag tror att i princip alla som är hos Kronofogden kämpar galet mycket för att göra rätt för sig. Men det som verkligen ska ses över är att genast som du hamnar i Kronofogdens register så är det ett ekorrehjul som snurrar på fortare än att du hinner göra rätt för dig och "vipps" så är man evighetsgeldenär. Att sen Inkassobolagen kan "hitta" 20 år gamla skulder och har laglig rätt att "väcka upp" dem igen är en helt fullkomligt galet. Då har många Inkassobolag räknat på en ränta som inte är av denna dag och geldenären har kastats in i ekorrehjulet "and so on". Det är DET som det måste göras någonting åt - alltså en tidsgräns för total preskription !

Men attans skönt att det börjas skriva lite om det här - har fortfarande förhoppningar att regeringen ska sluta upp med alla dessa "utredningar" angående det här och "få tummen ur" att komma till något bestämmande.
Loggat
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #2 skrivet: November 25, 2015, 16:41:49 »

Glädjande att se Jan Ertsborn ute på banan igen. Hans utredning - beställs av alliansen - och totalt överkörd av Moderaterna i alliansregeringen är ju faktiskt en av de där utredningarna som förtjänar att ramas in som ett gott exempel på en grundlig utredning. Han är nu tillbaka i ståndpunkten att absolut preskription vore bra. Där tvingades han ju backa i utredningen - och det är nog den enda svaga punkten i den.

Sen tycker jag att det är lite orättvist att klaga på den här regeringen (än). De har nu tre oberedda utredningar (Ertsborns, Anna Hedborgs och Ralf Nilssons(namn?) att utgå ifrån. Alliansregeringen skingrade resurserna för beredning, så att den nya regeringen fick starta beredningen från scratch. Att det tar ett år till riksdagen är i det läget inget konstigt eftersom det är frågor som skär djupt in i flera av civilrättens och förmögenhetsrättens kärnor, och det organiserade motståndet är starkt.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #3 skrivet: November 26, 2015, 10:27:42 »

Hur långt har beredningen kommit, blir propositionen klar i år ?
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #4 skrivet: November 26, 2015, 12:17:06 »

Här är den åtgärdsplan som regeringen lagt fram:

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/strategi-for-att-motverka-overskuldsattning

Mycket där men ingen absolut preskription, jag har tidigare mailat en del med J. Ertsborn, mycket trevlig person för övrigt. Han har svarat att Moderaterna var de som satte sig på tvären och stoppade alla bra förslag, han sa också att det inte blir någon absolut preskription inom de närmaste åren vilket han djupt beklagade.

Skulle vilja påstå att han nog är en av våra bästa vänner i den här kampen...och en av de värsta fienderna är B. Ask som hela tiden satt sig på tvären och gjort allt för att motverka absolut presk.
Hon tänker kanske på de höga bidragen inkassoföreningen ger till partiet vad vet jag.

Det jag tänker mig är att om man ska bearbeta politiker så är det ju ändå de som är negativa till våran sak, och inte Ertsborn eftersom vi redan vet att han är 100% på våran sida....möjligen kontakta honom för att ge honom nya argument kanske.

Kfm kommer få ett antal nya miljoner för att komma tillrätta med överskuldsättningen och som jag förstått det hela så ska man ha någon form av uppsökande verksamhet för att förmå fler att söka skuldsanering. Jag tolkar det som att nu får de en bunt pengar för att jaga oss ännu mer...men det kanske bara är jag som är negativt inställd till denna myndighet.
Loggat
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #5 skrivet: November 26, 2015, 22:05:15 »

Ertsborn har ju slutat som politiker. Han får nog snarast ses som en av "våra" lobbyister i detta. Jag vet inte - men tror - att han ligger bakom folkpartiets (Ullenhag, m.fl.) motion om 3-årig skuldsanering.

Att försöka påverka Moderaterna ser jag som helt meningslöst eftersom de fortfarande vad jag förstår tar emot stora belopp från finans- och inkassobranschen och är fullständigt korrumperade i denna fråga. Enskilda moderater har ofta en helt annan syn, men jag gissar att partipiskan viner lika intensivt nu som under alliansregeringen.

Det kommer en proposition i December (enligt den gällande propositionsförteckningen (http://www.regeringen.se/contentassets/45edd07ba0b04a9c82cb745314174f10/propositionsforteckning-hosten-2015.pdf), punkt 14 Skuldsanering – förbättrade möjligheter för överskuldsatta att starta om på nytt). När den kommer är det dags för utskottsbehandling (förmodligen) i Civilutskottet. Där kan det finnas utrymme att påverka genom att kontakta utskottsledamöterna. Här finns det en risk att förslaget utarmas - trots att alla egentligen vill göra det bättre i något avseende. Själv inväntar jag proppen innan jag vill spekulera i vad som blir slutresultatet.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #6 skrivet: November 27, 2015, 10:03:15 »

Det är sant...bra rättelse där att Ertsborn inte är riksdagspolitiker. Men han är en erfaren man som vet hur allting går till och som du nämnde så är han en bra lobbyist, och sådana har vi inte så många av tyvärr.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: