noctumlux
|
 |
« skrivet: Oktober 21, 2008, 07:13:29 » |
|
Tur att jag hittade till detta form, annars hade jag nog aldrig fått veta om mina rättigheter.
Har precis skickat mejl till Alektum, Sergel och PBK ang min frus skulder att jag vill veta när och hur mycket skulder hon har hos dem. Undrar om jag kan hävda att det inte är preskiptionsbrott bara för att jag har betalat in lite hos inkasso i hennes namn utan att hon visste av det och att hon inte har sett ett endaste inkassokuvert under de åren vi har varit tillsammans. I sådana fall kan jag får bort alla gamar från henne och kan koncentrera på mitt skräp...Någon som vet?
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #1 skrivet: Oktober 21, 2008, 09:18:52 » |
|
Om det kommer in en betalning på skulden så anses det nog som att den är erkänd, även om någon annan betalat, det är ju ändå din frus skuld.
Eftersom du vet om skulderna och kontaktar inkassobolagen så kommer de nog få det till att ni erkänt skulderna och därmed är de inte preskriberade.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #2 skrivet: Oktober 21, 2008, 10:17:40 » |
|
Även om jag har skrivit "jag vill veta ifall min fru har skulder hos er och i sådana fall vilka?" På vissa av lapparna står inte vad skulden gäller eller fakturanummer på de.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #3 skrivet: Oktober 21, 2008, 12:52:51 » |
|
tyvärr så är det så att även om ett ombud frågar om en persons skulder så åstadkoms preskriptionsavbrott, frun måste ju veta om skulderna för hur skulle hon annars veta vilket/vilka inkassobolag som skall kontaktas?
Ska man kontakta inkassobolag och fråga om skulder så måste det nog vara så luddigt skrivet så att det inte går att få det till ett erkännande. Jag vet inte om det fungerar att stoppa in ett "eventuella skulder" och att det ska räcka.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #4 skrivet: Oktober 21, 2008, 22:11:38 » |
|
Jag kontaktade inte dem först. De skickade brev och det var ofullständiga uppgifter (i min mening) i och med att jag hittade inget information om vare sig när dessa har uppkommit eller fakturanummer, bara ärendenummer. Några bestred jag samtidigt eftersom har inte sett kuverterna så länge jag kan minnas, resten bad jag få veta vad hon har för skulder hos dem. Försökte låta generaliserande i förfrågandet, men man får väl se hur det har blivit. Jag sköter detta papperstrassel utan att min fru vet om att jag kollar i dem, har inte heller fullmakt (om det nu skulle behövas).
Har inte ännu kollat vad jag har fått för svar från de alla, väntar på att hon ska gå och lägga sig...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #5 skrivet: Oktober 21, 2008, 22:20:48 » |
|
Så mycket har jag förstått när det gäller Peter Hellman och hans Alektum, att dem spelar in samtal.. Råder dig att var mycket försiktig när det gäller Alektum som är det inkassobolag som jobbar hårdast med att krossa preskriptionslagarna. I just det här ämnet har jag chattat med Inkassos Guru Peter H
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #6 skrivet: Oktober 21, 2008, 22:28:21 » |
|
Samtal? Med tanke på att jag har fått telefonfobi under åren, så ringer jag inte, så där får de tji. Mejlen kan de inte använda mot mig eftersom jag inte skrev under med namn.
Nu har jag bara Sergel och Pbk kvar...Alektum har jag ordnat bort ränta och hon har nu bara 1 500 kvar som jag ska ordna bort under 6 månader. Hade preskriptionsbrott förra året på dessa i min oförsiktighet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #7 skrivet: Oktober 23, 2008, 13:12:44 » |
|
Har precis fått brev från Pbk med tre räkningar.
Varken min fru eller jag har sett dessa på flera år och de hävdar att de har sänt flera påminnelser till oss per år och att därför preskribering är ej aktuellt.
Hur hävdar man motsatsen och hur kan man bevisa att man inte har fått ett enda brev förrän i år.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #8 skrivet: Oktober 23, 2008, 15:01:17 » |
|
Har precis fått brev från Pbk med tre räkningar.
Varken min fru eller jag har sett dessa på flera år och de hävdar att de har sänt flera påminnelser till oss per år och att därför preskribering är ej aktuellt.
Hur hävdar man motsatsen och hur kan man bevisa att man inte har fått ett enda brev förrän i år.
Det är inte du som ska bevisa motsatsen. Det är ligger på fordringsägaren att bevisa, eller åtminstone styrka, att du har tagit emot breven.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #9 skrivet: Oktober 23, 2008, 16:00:33 » |
|
Ah. Tack. Har skickat ännu en bestridande.
Ursäkta en Aspergares dumma frågor.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #10 skrivet: Oktober 23, 2008, 17:18:24 » |
|
Fick från Sergel genom mail detta: Vi har mottagit Ert mail. Om Er förfrågan avser inkassoärenden kommer svar inte att sändas Er via mail utan per post. Detta på grund av sekretess. Med vänlig hälsning Sergel Kredittjänster
Sen kom detta: (Sekretess, min bakdel) Hej. Det här avser en skuld sedan 1997 gällande fast telefoni från Telia. Det som kvarstår i ärendet är 264kronor i kapitala belopp och resterande är ränta 532kronor och inkasso kostnader + arvode till Kronofogdemyndigheten 915kronor . Slutsumman är 1711kronor idag 20081023. Med vänlig hälsning NN
Sergel Kredittjänster
Nu till min fråga: Hur ska man kunna kolla angående detta om arvode? Vitt jag känner till finns det inget om detta hos kronis. Ljuger Sergel här eller? Jag vill och tänker bestrida detta, men vill ha all fakta i näven först.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|