Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ogilltig eller olaglig löneutmätning?  (läst 29323 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PeePee
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Mars 21, 2014, 03:43:50 »

Hej!
Första post på detta eminenta forum Smiley

Min undran är följande.
Under första halvan av 2013 fick jag hem i brevlådan beslut om bl.a. löneutmätning.
Bifogat i fanns självklart delgivningskvittot som begärdes underskrivet och returnerat.
Delgivningskvittot skrevs aldrig under, eller sändes.
Strax efter började en rejäl löneutmätning, mitt förbehållsbelopp var knappt 10 000:-
då jag aldrig inlämnat någon förbehållsbeloppsberäkning. På redan nästkommande lön
så hade KF dragit rejääält!

I början av detta år, 2014, fick jag plötsligt ett telsamtal som jag av misstag besvarade.
Detta var den KF som tagit de tidigare nämnda besluten, som jag tyckte verkade rätt "stressad".
Frågade mig om mottagningsbevis för besluten som var tagna över ett halvt år tidigare. Jag sade mig
inte känna till något sådant beslut, samt sa att det datum KF nämner är ju länge sedan. "Jag vet, det är
nästan ett år sedan" svarar han. Börjar då fatta misstankar att han inte hade torrt på fötterna.
"Jag sänder detta till dig igen så skriver du under, och returnerar" Får strax besluten igen, och alla dessa,
inklusive mottagningsbeviset var daterade då över halvåret tillbaka. Naturligtvis returnerades inget mottagningsbevis vid detta tillfälle heller.

Nu för jag ett brev från en ny KF med begäran om underskrift av delgivningskvitto. Inkluderat de sedvanliga
hoten om besök i hemmet, samt arbetsplats. Denna delgivning gäller fortfarande beslutet från över ett halvt åt tillbaka. Datumet på delgivningskvitto var dock aktuellt.

Slutsats:
KF har alltså sedan ett mycket drygt halvår tillbaka gjort en löneutmätning som ej delgivits mig.
Jag har ju även därigenom inte givits möjligheten att framge en förbehållsbeloppsberäkning.
Enligt bla detta   http://kronofogden.se/download/18.7cefd60413a090f7f62800010805/1349683357723/underrattelseskyldighet_vid_loneutmatning.pdf
så har väl denna utmätning varit felaktig?

De pengar som dragits av mig innan jag har varit delgiven beslutet, skall jag ha dem tillbaka??

Hoppas på hjälp i detta eminenta forum.
Vi kan klara mycket då vi slår samman våra briljanta hjärnor  Smiley

Loggat
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #1 skrivet: Mars 21, 2014, 09:37:07 »

Vad skall man säga.
Är det skatteskulder eller andra skulder till staten?
Sedan känns det som det fattas nåt i din text.

Du har även länkat till en Pdf som inte finns.

Du borde nog skriva på delgivningen och ta kontakt med KFM för att reda ut vad som har gått fel.
Du har rätt att prata med en annan tjänsteman om du inte känner att du kan prata med denne.
Ang att dom drar mer är för att de använder schabloner. Men 10000 är ändå rätt Ok att ha kvar efter KFM har dragit.
Har själv levt i flera år på 10200.
Tveksam om du får något tillbaka, men det kanske någon annan kan svara på.
Loggat
PeePee
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Mars 21, 2014, 13:19:06 »

Denna länken funkar!!     Cheesy

http://www.kronofogden.se/download/18.3ad14b751432a2e49d16fcb/1392105750899/stallningsagande_5_12_VER_underrattelseskyldighet_vid_loneutmatning_uppdaterad_2013.pdf
Loggat
PeePee
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Mars 21, 2014, 13:26:51 »

Vad skall man säga.

Du borde nog skriva på delgivningen och ta kontakt med KFM för att reda ut vad som har gått fel.
Du har rätt att prata med en annan tjänsteman om du inte känner att du kan prata med denne.
Ang att dom drar mer är för att de använder schabloner. Men 10000 är ändå rätt Ok att ha kvar efter KFM har dragit.

Nu är detta forum kanske inget ställe där vi diskuterar om hur duktiga vi är att klara oss att leva på så lite pengar som möjligt, dessutom skrev jag knappt 10'. Vill inte gå in på några exakta summor.....
Blev mycket intresserad av ditt svar, och vem du egentligen är!  Huh?
Kan du förklara för mig hur min situation blir bättre med att skriva på denna delgivning??? Mina skulder, mestadels skatter, preskriberas till största del nästa år.

http://www.kronofogden.se/download/18.3ad14b751432a2e49d16fcb/1392105750899/stallningsagande_5_12_VER_underrattelseskyldighet_vid_loneutmatning_uppdaterad_2013.pdf
Loggat
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #4 skrivet: Mars 21, 2014, 15:10:21 »

Vad skall man säga.

Nu är detta forum kanske inget ställe där vi diskuterar om hur duktiga vi är att klara oss att leva på så lite pengar som möjligt, dessutom skrev jag knappt 10'. Vill inte gå in på några exakta summor.....
Blev mycket intresserad av ditt svar, och vem du egentligen är!  Huh?
Kan du förklara för mig hur min situation blir bättre med att skriva på denna delgivning??? Mina skulder, mestadels skatter, preskriberas till största del nästa år.

Vem jag är?
Sedan är den frågan relevant?
En vanlig arbetare som fastnade i skuldfällan på 90 talet.
Varit på detta forum under ett flertal år. Nåt annat du vill veta. Ps skuldfri idag.

Du har ju fått chans att yttra dig ang dina inkomster osv. Personligen skulle jag hellre se att du betalar dina skatter i stället för att smita från dem.
Du lät även det gå minst ett halv år innan du fick ett telefonsamtal från KFM. Skulle de börja dra direkt på min lön utan att jag hade fått ge korrekta uppgifter skulle jag hänga på dörrhandtaget.

På din andra fråga om du har möjlighet att få tillbaka kanske någon annan kan svara på.
Varför inte försöka få rättelse?
Eftersom dom redan har börjat med utmätning så tror jag det är svårt för dig.

Loggat
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #5 skrivet: Mars 23, 2014, 01:09:17 »

Om man inte skickar in uppgifter om inkomst, utgifter osv så drar ju kf efter en tabell eftersom de inte har något att gå på.
Loggat
PeePee
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Mars 23, 2014, 01:16:45 »

Min undran gällde inte förbehållsbeloppet, jag är helt klar över hur det räknas ut.
Jag undrar om löneutmätning utan delgivning är tillåten??
Kan ju också tillägga att KF nu dragit tillbaka sin löneutmätning.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: