Hej!
Första post på detta eminenta forum
Min undran är följande.
Under första halvan av 2013 fick jag hem i brevlådan beslut om bl.a. löneutmätning.
Bifogat i fanns självklart delgivningskvittot som begärdes underskrivet och returnerat.
Delgivningskvittot skrevs aldrig under, eller sändes.
Strax efter började en rejäl löneutmätning, mitt förbehållsbelopp var knappt 10 000:-
då jag aldrig inlämnat någon förbehållsbeloppsberäkning. På redan nästkommande lön
så hade KF dragit rejääält!
I början av detta år, 2014, fick jag plötsligt ett telsamtal som jag av misstag besvarade.
Detta var den KF som tagit de tidigare nämnda besluten, som jag tyckte verkade rätt "stressad".
Frågade mig om mottagningsbevis för besluten som var tagna över ett halvt år tidigare. Jag sade mig
inte känna till något sådant beslut, samt sa att det datum KF nämner är ju länge sedan. "Jag vet, det är
nästan ett år sedan" svarar han. Börjar då fatta misstankar att han inte hade torrt på fötterna.
"Jag sänder detta till dig igen så skriver du under, och returnerar" Får strax besluten igen, och alla dessa,
inklusive mottagningsbeviset var daterade då över halvåret tillbaka. Naturligtvis returnerades inget mottagningsbevis vid detta tillfälle heller.
Nu för jag ett brev från en ny KF med begäran om underskrift av delgivningskvitto. Inkluderat de sedvanliga
hoten om besök i hemmet, samt arbetsplats. Denna delgivning gäller fortfarande beslutet från över ett halvt åt tillbaka. Datumet på delgivningskvitto var dock aktuellt.
Slutsats:
KF har alltså sedan ett mycket drygt halvår tillbaka gjort en löneutmätning som ej delgivits mig.
Jag har ju även därigenom inte givits möjligheten att framge en förbehållsbeloppsberäkning.
Enligt bla detta
http://kronofogden.se/download/18.7cefd60413a090f7f62800010805/1349683357723/underrattelseskyldighet_vid_loneutmatning.pdfså har väl denna utmätning varit felaktig?
De pengar som dragits av mig innan jag har varit delgiven beslutet, skall jag ha dem tillbaka??
Hoppas på hjälp i detta eminenta forum.
Vi kan klara mycket då vi slår samman våra briljanta hjärnor