Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: gammal skuld.  (läst 4383 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kirespappa
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« skrivet: Januari 25, 2014, 17:09:47 »

Jag fick inledande skuldsanering i Januari 2013 och beslut i April. I somras kom ett krav från Auktotitet inkasso ang en skuld som hade förfallodatum 30/11 2012. Jag meddelade att jag har skuldsanering och att detta krav inte finns med på listan över gäldenärer. Nu har jag fått påminnelser ett par gånger ang detta krav.
Jag undrar om det här ärendet kan komma att förfölja mig, och vad jag kan göra åt saken ?
Jag skulle gärna vilja veta om det är vanligt att inkassoföretag försöker få betalt för skulder som inte ingår i skuldsaneringens betalningsplan?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Januari 25, 2014, 17:51:37 »

Jag fick inledande skuldsanering i Januari 2013 och beslut i April. I somras kom ett krav från Auktotitet inkasso ang en skuld som hade förfallodatum 30/11 2012. Jag meddelade att jag har skuldsanering och att detta krav inte finns med på listan över gäldenärer. Nu har jag fått påminnelser ett par gånger ang detta krav.
Jag undrar om det här ärendet kan komma att förfölja mig, och vad jag kan göra åt saken ?
Jag skulle gärna vilja veta om det är vanligt att inkassoföretag försöker få betalt för skulder som inte ingår i skuldsaneringens betalningsplan?

De har inget att hämta. De missade tåget och får skylla sig själva.

Skuldsaneringslagen är tydlig i och med att de inte hörde av sig under den tid inledande pågick eftersom KFM meddelar den via kungörelse i PoIT (15 § Skuldsaneringslagen, SkuldSanL) att okända borgenärer ska skicka in fordringarna.

Efter att skuldsanering beviljats, kungörs den igen i PoIT (21 § 2 st. SkuldSanL) och så länge det inte handlar om vissa specifika skulder, så kan ingen komma i efterhand och kräva betalning (23 § SkuldSanL).

Visst, det är jobbigt att de inte lägger av, men de kan inte längre göra ett skit mot er.
Spara all korrespondens utifall de försöker skicka till KFM eller domstol. I mina ögon skulle ett sådan inkassoåtgärd klart bryta mot 8 § Inkassolagen
Citat
Föreligger sannolika skäl för att fordran ej är lagligen grundad eller framstår fordringen annars som obefogad, bör inkassoåtgärd ej vidtagas
eftersom det tillhör deras yrke att hålla reda på vem som har skuldsanering.

Ett sådan försök bör anmälas till papperstigern DI.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Rahlpen
Sr. Member

Antal inlägg: 381

« Svara #2 skrivet: Januari 25, 2014, 21:28:52 »

En fråga bara har du stavat fel på inkassobolaget? Jag har själv polisanmält att inkasso bolag med snarlikt namn, Accurat inkasso med adress i Bromma, Stockholm.
//Rahlpen
I mitt fall försöker dom driva in en fordran som inte finns. Från en bostadsförening  i konkurs. sen 5 år.
....
Loggat
kirespappa
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #3 skrivet: Januari 25, 2014, 23:23:53 »

Auktoritet Inkasso ska det vara.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: Januari 26, 2014, 00:17:51 »

Det är deras problem, inte ditt. När skuldsaneringen är över är även den skulden borta.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: