Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: skuldsanering  (läst 8048 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
svalan
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« skrivet: November 20, 2013, 22:07:52 »

hej
har ett stort lån som min sambo har skrivit på som medlåntagare
vad händer med det lånet om man skulle bli beviljad skuldsanering
får jag ta med hela beloppet som skuld
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: November 21, 2013, 10:22:48 »

I praktiken landar skulden hos den som inte har skuldsanering. Under skuldsaneringen kommer du att betala på den lånet enligt den betalningsplan som upprättas. Medlåntagaren betalar vidare som vanligt för skulden lever vidare som vanligt. Det betyder att har ni tidigare betalar säg 3000 kr/mån kommer man vid skuldsanering att betala 3000 + månadsbetalning i skuldsaneringen.
Det ska man inte glömma att påpeka när skusan lägger upp betalningsplanen så man tar hänsyn till det.

När din skuldsanering är över är det gemensamma lånet helt och hållet din sambos.

Har sagt det förr och säger det igen, till alla som läser detta. Ta ALDRIG lån gemensamt, solidariskt betalningsansvar begränsar kreditgivarens risk till näst intill NOLL och låntagarna sitter jävligt pyrt till med HELA RISKEN. Om något går snett får banken alltid sina pengar förutom då bägge låntagarna har skuldsanering.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
svalan
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: November 22, 2013, 00:01:12 »

tack för svar
detta lån tog jag , min sambo skrev på som medlåntagare skulden var på inkasso  i okt jag skulle bet 3000/mån
 kunde inte det då ,nu är den hos KFM min sambo fick samma brev
jag har utmätning på lön,funderar att söka skuldsanering,vet inte hur jag ska göra då denna större skuld nu är hos KFM

jag vet ej om jag får en chans till med avbetplan,om inte hur kan dom göra
läggs hela skulden till mej på min utmätning eller måste min sambo bet (får han en avbetplan så kan jag bet på den)
alltså kan dom kräva att han ska bet hela skulden själv
eller måste vi bet båda två
många frågor men hoppas någon kan svara
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: November 22, 2013, 09:35:23 »

Du har utmätning på lön så det kommer att användas till den här skulden, det är din avbetalningsplan. Någon annan plan lär du inte få om inte den som äger skulden drar tillbaks från KFM och gör upp med dig direkt.
För en skuld med solidariskt betalningsansvar gäller att borgenären själv kan välja vem man vill ska betala. Förmodligen väljer man den med bäst betalningsförmåga.
Får man redan in tillräckligt från löneutmätningen kanske man inte tycker den ät lönt… Kan sambon betala mer kanske man kan förmå den att dra tillbaks från kfm för en betalningsplan med sambon. Jag vet inte, kanske jag missförstod dig?
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
svalan
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: November 22, 2013, 13:28:56 »

tack för ditt svar
jag ringde idag fick en chans till men måste bet in 6000kr först innan dom återkallar ärendet
ska bet 3000kr/mån ,vet ej hur det kommer att gå
men vill inte att min sambo ska åka på utmätning oxå,hade det gått till utslag så hade skulden hammnat för utmätning hos både mej och han,sa han jag prata med
Loggat
svalan
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: December 13, 2013, 22:48:16 »

Kostar det mer om man bestridet ett större lån (ca100 000)som sedan går till tingsrätt
eller kostar det samma som ett smslån ,alltså kostnad till TR eller ombud för långivaren
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #6 skrivet: December 14, 2013, 12:32:37 »

Kostar det mer om man bestridet ett större lån (ca100 000)som sedan går till tingsrätt
eller kostar det samma som ett smslån ,alltså kostnad till TR eller ombud för långivaren

Så stora belopp går inte under så kallade förenklade tvistmål, och därmed kan kostnaden bli större, exakt hur stora kan jag inte svara på.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
svalan
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: December 14, 2013, 13:00:52 »

tack för svar men hur vet man om det blir ett FTmål?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #8 skrivet: December 14, 2013, 18:22:57 »

Är osäker men tror det är belopp upp till ½ prisbasbelopp
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: