Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Överklagat ärende, kronofogden försöker driva in..  (läst 8342 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Loyten
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Oktober 30, 2013, 19:35:58 »

Hej,

Fick för några veckor sen brev från kronofogden att jag hade en skuld på ca 26000 kr. Skulden är 16 år gammal och jag har inte hört ett ljud från Intrum Justitia Debt Finance Ag på den tiden. Jag har bestridit skulden till krf och hävdat att den är preskriberad.

Jag betalade i maj in skulder på 320 000 till kronofogden och var nu efter ett helt liv som skuldsatt äntligen fri! trodde jag..

Nu idag fick jag papper från krf att dom skulle göra utmätning i mitt hus om 14 dagar trots att jag bestridit, jag sökte då genast inhibition hos tingsrätten.

Pratade med krf och sa att jag kunde betala in skulden tills ärendet var avgjort då jag inte vill ha någon fogde rotandes i mitt hus men fick då svaret av krf att om jag gör det har jag erkänt skulden.. känns som moment 22..

Jag har haft min post till en box under många år som jag inte tömt p.g.a hotbild mot mig och kan bevisa att jag inte läst min post.

Så nu kommer några frågor som jag skulle behöva svar på:

-Om jag drar detta vidare till tingsrätten hur stor Chans har man att vinna?
-Brukar inkassobolaget "ge upp" om man drar ett ärende vidare?
-Har begärt utdrag från Inrum enligt PUL men får inget svar, hur gör jag då?
-Vill ju inte betala rättegångskostnader också om jag förlorar..
-Har man stor chans att få till en sk inhibition?

Tacksam för svar//Loyten
Loggat
Loyten
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #1 skrivet: November 09, 2013, 18:32:20 »

Ärendet löste sig för stunden..

Inkassobolaget kom inte med några invändningar på min bestridan..(Skicka inte ens in papper till kronofogden) nu vill man ju släcka detta ärende för gott, är det möjligt att skicka brev till inkassobolaget? eller får dom anledning att se det som att jag brutit preskribering då? 
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: November 09, 2013, 18:39:54 »

Har du begärt ut registerutdrag enligt 26 § PuL på detta vis? och har du inte fått utdragen inom 1 månad - ska du direkt anmäla detta till Datainspektionen.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0

Och har du sökt på forumet om Intrum Justitia Debt Finance AG? där du finner många trådar som exempelvis denna,

fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6893

Och om du redan bestridit fordran, så har ju redan ett preskriptionsavbrott skett, då du bevisligen fått dig tillhanda ett kravbrev och där ärendet redan är hos KFM ...

Varför inte ta och använda denna mall och direkt skicka den till Intrum Justitia? så får du se vad som händer  Smiley

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0

Och med tanke på det totala kaos som verkar råda i ditt ärende, så finns det all anledning att driva ärendet vidare till TR. Då Intrum förvägrar dig registerutdrag, och hur i helsike en utmätning kan ske från KFM då du bestridit fordran verkar ju helt åt skogen? heller blev det ett utslag då du inte svarat KFM inom utsatt tid?

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: