Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: KFM: RÄTTSLIG STÄLLNINGSTAGANDE, Invändning om preskription  (läst 5297 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« skrivet: Oktober 24, 2013, 11:50:19 »

Vet inte om detta varit postat förut, men tror inte det. Sitter och läser en massa på olika sidor och hamnade hos KFM och hittade följande ställningstagande.
Citat
Har en borgenär i samband med invändning om preskription visat att gäldenären fått minst fyra påminnelser om fordran till sin vid varje tid gällande folkbokföringsadress/korrekt adress under ordinarie preskriptionstid, utan att komma i retur, får han därmed anses ha styrkt att preskriptionsavbrott uppkommit beträffande den aktuella fordran. Detta dock under förutsättning att gäldenären inte kunnat anföra någon tänkbar förklaring till att samtliga kravbrev förkommit under postbefordran eller någon förklaring till att han av annat skäl inte fått del av dem.
http://www.kronofogden.se/download/18.16ccc43314126e78f7b10e5/1380809899588/stallningstagande_3_13_VER_invandning_om_preskription.pdf
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
MickeA
Jr. Member
**

Antal inlägg: 87

« Svara #1 skrivet: Oktober 24, 2013, 16:15:11 »

Mycket intressant läsning, är väldigt bra att KFM har kommit med en siffra på hur många krav som ska påståtts skickats ut.
Loggat
dooks
Full Member

Antal inlägg: 143

« Svara #2 skrivet: Oktober 24, 2013, 22:37:09 »

Oj oj oj! Fyra brev på 10 år för vissa fordringar? Tuff skit!
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #3 skrivet: Oktober 30, 2013, 05:37:34 »

Ja 10år är nog svårt men 3 år ska väl inte vara omöjligt för borgenären att missa särskilt inte om det är en gammal skuld och man får ut rätt PUL §26.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: