Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: En fråga  (läst 5021 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
snapphanen 1
Newbie
*

Antal inlägg: 48

« skrivet: Oktober 22, 2013, 11:50:37 »

..undrar om någon vet om   min skulsaneringsansökan,betalplan, och beslut är en offentlig handling som vem som  helst som kan mitt persnr. kan få ut från Kronofogden och ta del av ??
Loggat
Pumpan52
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #1 skrivet: Oktober 23, 2013, 13:57:41 »

Jag är rätt säker på att det är en offentlig handling, men jag VET inte. Kanske någon annan vet?
Loggat
pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« Svara #2 skrivet: Oktober 23, 2013, 14:14:36 »

Så här står det i Offentlighets- och sekretesslag (2009:400):
34 kap. 6§:
Citat
Sekretess gäller hos kommunal budget- och skuldrådgivare, Kronofogdemyndigheten eller domstol i ärende om skuldsanering för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs.

Sekretessen gäller inte beslut i ärende.

Hur man sedan ska tolka det är ju en annan sak tyvärr.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
Pumpan52
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #3 skrivet: Oktober 23, 2013, 14:44:28 »

Stämmer säkert vad du skriver, men jag vet iaf att om man mailar till någon av dessa, så är det genast offentlig handling. Sen ges det ju ut i tidningen om man blivit beviljad eller har inledande skusan, så speciellt hemligt är det ju inte. Evil
Loggat
snapphanen 1
Newbie
*

Antal inlägg: 48

« Svara #4 skrivet: Oktober 23, 2013, 15:44:57 »

Jag ringde och frågade Kronofogden, så nu kan jag svara på min egen fråga....ja de är offentlig handling..beslutet med betalplan som man får i brevlådan när man blivit beviljad skuldsanering kan vem som helst få ut..
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: