Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Överklaga?  (läst 7438 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Nannais
Newbie
*

Antal inlägg: 46

« skrivet: Oktober 01, 2013, 14:39:07 »

Fick idag avslag på min ansökan.

I motiveringen stod det att jag uppfyller kravet på
att jag inte antas kunna betala inom överskådlig tid. Likaså anses det skäligt med ekonomisk rehabilitering.

Dock, det som sabbade, var att en stor del av skulderna är relativt nya. Detta, både stämmer och inte. Många lån har legat och "rullat". Dvs, jag har löst lån och krediter för att sedan tvingats använda dom igen. Detta har hållt på 5-6 år.

Iom detta anses inte mitt skuldsättningsbeteende upphört..
Jag har skrivit ihop en överklagan, men förstår på
vad jag läser här, att det sällan hjälper.

När tror ni isf att jag kan söka igen? Det borde ju betyda att jag får det beviljat när det märks att jag inte fortsätter skuldsätta mig?

Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #1 skrivet: Oktober 01, 2013, 15:25:31 »

Jag hade också krediter rullandes innan jag fick skuldsanering beviljad. Det som kanske är skillnad mellan dig och mig är att jag ALDRIG löste mina krediter så mitt rullades på ändå. Så fort det drogs på min pension så var jag där och norpade tillbaka kapitalet.
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Nannais
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Oktober 01, 2013, 18:09:42 »

Är ju egentligen i princip samma sak. Skillnaden är väl att jag tex betalat tillbaka ett mindre lån på tex 15000 kr när skatten kommer. Men sen, eftersom
min ekonomi varit så ansträngd, blivit tvungen att låna samma summa igen någon månad senare...
Tycker det är lite konstigt att de inte ser till helheten, allt annat talade ju helt uppenbart för en sanering.
Ingen har heller hört av sig till mig för att få en förklaring på varför det ser ut som det gör.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Oktober 02, 2013, 13:32:58 »

Jag betalade också räkningar och skulder med nya lån, närmast eller hos kronofogden betalade jag först (efter boende, el och livsviktigt var betalt) sen slängde jag in lite till var och en av borgenärerna för att visa att jag betalade på alla skulder.
Fram till inledande hade jag också nya lån fast min blev godkänd.

Skillnaden kanske var att när jag fick pengar så såg jag till att dela betalningar relativt rättvist mellan alla borgenärer. Inte bara en skuld.
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det idiotiskt, en femhundring här och en femhundring där äts upp av räntan redan efter en månad och man är tillbaks på samma ruta som månaden innan. Men som ögontjänare för skusan är det ett riktigt beteende. Och mig spelade det ingen roll att pengarna åts upp av räntan, en miljon eller en miljard i skuld, jag kunde ändå inte betala.

Överklaga kan vara en väg, det har jag ingen erfarenhet av.
Det jag kan råda dig är att rätta till det du gick bet på och sök igen.
- Nyttja inga fler krediter
- Sprid betalningarna rättvist på alla borgenärer.
Kör på så i några månader och sök igen och tryck på att ditt skuldsättningsbeteende upphört.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Mimosa
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Oktober 02, 2013, 13:56:44 »

Precis som Kojak har skrivit gjorde jag. Jag försökte betala av de skulder jag hade med att ta "tillbaka" pengar som automatiskt drog på mitt konto för krediter. Det rullade på så. Och i skusans ögon såg dom att jag verkligen försökte lösa mina skulder trots att som Kojak skrev, det gick ju bara till räntor. Minskade aldrig.

Så gör som Kojak skrev. Ta inga nya lån/krediter utan visa på nu i några månader att Du verkligen försöker bli av med skulderna. Så får vi hoppas det går igenom för dig  Smiley
Loggat

Nannais
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Oktober 02, 2013, 17:48:41 »

Tack för era råd!

Problemet är att jag har 42(!!!) stycken borgenärer fördelade på
ca 580 000 kr. Mitt betalningsutrymme per månad är ca 1500 kr, då lever jag på
existensminimum. Blir ju inte mer än ett par tior per långivare. Har inte tagit några som helst lån sedan juni, men det är klart, är ju enbart ett par månader.
Tror jag gör så att jag ser till att använda betalningsutrymnet till att betala på
mitt csn-lån, så att inte det behöver gå till kronofogden.
Skickade in en överklagan idag, antagligen kommer det väl inte hjälpa. Men när det avslaget kommer har det ju gått ytterligare tid, och då får jag söka igen!
Skam den som ger sig!
Loggat
Mimosa
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Oktober 02, 2013, 20:21:52 »

Hade själv en hel drös med skulder uppdelade på sms-lån, vanliga lån, postorder, krediter så jag hade själv inge betalningsutrymme till allihopa. En del klarade jag av med ackord uppdelade på några månader. De andra fick gå in till kronis så det blev löneutmätning.Samtidigt drogs det så på min pension till de krediter jag hade.

Suck vilket liv man levde  Sad Nu ser jag bara framåt  Smiley Så skönt med skuldsanering så jag slipper alla kravbrev till höger och vänster.
Loggat

Nannais
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Oktober 02, 2013, 23:23:50 »

Oj, låter inte kul. Leva dels med löneutmätning samt betala. Tror inte jag skulle gå, har en dotter att ta hand om också. Men löneutmätning blir det väl inom
kort, och då hoppas jag att kronofogden förstår att det är näst intill omöjligt att även göra egna inbetalningar.. Men man kan ju försöka om
man någon gång får in något extra...
Otroligt skönt att höra att jag inte är ensam, och att någon i liknande situation lyckats få igenom en skuldsanering!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: