PåGe
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« skrivet: Juli 25, 2013, 19:15:56 » |
|
Halloj! Jag har pågående skuldsanering sedan November 2012. Allt har hittills fungerat utan problem. Har ett par ärenden hos Lindorff och väntade in det sista inbetalningskortet för betalning för den här månaden. Mycket riktigt kom det idag, men beloppet stämde inte och när jag tittade närmare på aviseringen såg jag att visst var det rätt ärendenummer, men det fanns ett ärendenummer till som betalningen skulle avse. Det roliga är att jag inte ens har ett sådant ärendenummer hos dem ELLER i min betalningsplan!! Vad sysslar dem med tro? Jag ska ringa imorgon, men är det någon som råkat ut för samma och i såna fall vad sa dem då? Tacksam för svar  Med vänlig hälsning PåGe
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #1 skrivet: Juli 25, 2013, 20:02:50 » |
|
Halloj! Jag har pågående skuldsanering sedan November 2012. Allt har hittills fungerat utan problem. Har ett par ärenden hos Lindorff och väntade in det sista inbetalningskortet för betalning för den här månaden. Mycket riktigt kom det idag, men beloppet stämde inte och när jag tittade närmare på aviseringen såg jag att visst var det rätt ärendenummer, men det fanns ett ärendenummer till som betalningen skulle avse. Det roliga är att jag inte ens har ett sådant ärendenummer hos dem ELLER i min betalningsplan!! Vad sysslar dem med tro? Jag ska ringa imorgon, men är det någon som råkat ut för samma och i såna fall vad sa dem då? Tacksam för svar  Med vänlig hälsning PåGe Att Lindorff försöker lura gäldenärer är som sagt inget ovanligt - om jag var dig så skulle jag skriva ett e-postmeddelande istället för att ringa. Eftersom ett telefonsamtal (som oftast många inte spelar in) är helt meningslöst senare ... Däremot om du skriver ett e-postmeddelande med frågor - så får du skriftlig bevisning som kan användas till exempelvis en anmälan till Datainspektionen. Vilket jag tycker du skall göra en direkt om du får ett förvirrande svar av Lindorff (vilket du till 99% chans kommer att få). Glöm inte heller att om DI lägger ner din anmälan så har du möjlighet att överklaga deras beslut till Förvaltningsrätten (du skickar bara ett e-postmeddelande till Datainspektionen att du överklagar deras beslut). Lycka till!
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
PåGe
Newbie
|
 |
« Svara #2 skrivet: Juli 25, 2013, 20:15:39 » |
|
Tack för snabbt svar! Jag ska genast dra iväg ett mail. Undrar dock fortfarande hur det ens är möjligt för dem att "lägga till" ärenden som inte existerar?! Man följer ju sin betalningsplan med nitisk noggrannhet... Tror de att man inte ska märka något 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #3 skrivet: Juli 25, 2013, 21:01:15 » |
|
Har också fått felaktiga inbetalningskort i min sanering nu senast med fel belopp och fel nummer. Jag ringde så fixade dom till det. Jag trodde att det bara var jag... men... det kan väl ändå inte vara så att de skickar andra personers ärenden till fel mottagare???!!?? Fan ta dom i så fall.
Det är klart man blir fundersam när sånt händer men med skuldsanering kommer jag alltid att betala enligt betalplanen, ingenting annat.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
PåGe
Newbie
|
 |
« Svara #4 skrivet: Juli 25, 2013, 21:17:10 » |
|
Jag har mailat Lindorff och det ska bli spännande och se om jag får svar på min fråga om hur ett aktnummer som inte existerar har hamnat på min avisering. Jag följer också betalningsplanen och inget annat, man har ju stenkoll på sina betalningar. Om det är så att det är någon annans skuldärende är det ju otroligt oproffsigt som företag att blanda ihop såna viktiga uppgifter. Jag tror snarare på ovanstående än att de hittat på ett ärendenummer för att få in ett par extrakronor. Vi får se vad de svarar 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #5 skrivet: Juli 25, 2013, 21:29:02 » |
|
Har också fått felaktiga inbetalningskort i min sanering nu senast med fel belopp och fel nummer. Jag ringde så fixade dom till det. Jag trodde att det bara var jag... men... det kan väl ändå inte vara så att de skickar andra personers ärenden till fel mottagare???!!?? Fan ta dom i så fall.
Det är klart man blir fundersam när sånt händer men med skuldsanering kommer jag alltid att betala enligt betalplanen, ingenting annat.
Tyvärr Kojak är det så jävligt! där vi på IC har fått ett 30-tal fall där detta har hänt. Och man har blandat ihop gäldenärer och ärenden i en enda röra. Tyvärr så är det inte bara Lindorff som gör detta, utan även Intrum Justitia, Alektum, Svea, Gothia m.fl. Därför är det så viktigt att alla som råkar ut för detta anmäler allt till Datainspektionen trots att Lindorff "fixar" allt efteråt. För man får inte glömma vad som skulle ha hänt om du Kojak och PåGe inte varit uppmärksamma (vilket tyvärr alltför många inte är).
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Usg64
|
 |
« Svara #6 skrivet: Juli 26, 2013, 08:51:02 » |
|
Addar lite. Det finns progs till smartphones som spelar in hela samtal. Jag har ett sådant i min telefon. Både uppringande och utringande.
Den jag använder heter Call Recorder. Jag använder alltid mobilen när jag ringer till div företag speciellt då inkasso. Lite dyrare men det kan vara värt det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
pellegj
|
 |
« Svara #7 skrivet: Juli 26, 2013, 08:55:23 » |
|
Addar lite. Det finns progs till smartphones som spelar in hela samtal. Jag har ett sådant i min telefon. Både uppringande och utringande.
Den jag använder heter Call Recorder. Jag använder alltid mobilen när jag ringer till div företag speciellt då inkasso. Lite dyrare men det kan vara värt det.
Vilken Call Recorder använder du? Det verkar finnas flera med samma namn. Länka gärna. Vet du om den fungerar med BlueTooth-headset också?
|
|
|
Loggat
|
Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel. Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #8 skrivet: Juli 26, 2013, 09:10:13 » |
|
Till Android telefoner så använder vi på IntrumCleaner denna app mestadels,https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appstar.callrecorderproDär ovanstående app sorterar inspelningarna i mappar efter datum vilket gör det hela smidigt (och där man kan ställa in att alla samtal inspelas eller endast sådana som inte finns i din telefonlista). Vi använder också ibland Total Recall till Android, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.killermobile.totalrecall.market&hl=svDär appar av detta slag är perfekt - eftersom oavsett det är fuskande och otrevliga inkassobolag, tjänstemän eller övriga bluffbolag m.fl. som ringer så spelas per automatik allt in och sparas. Och uppstår senare problem har man som sagt en egen inspelning som bevis.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
PåGe
Newbie
|
 |
« Svara #9 skrivet: Juli 26, 2013, 16:46:42 » |
|
Hur lång tid kan man få vänta på ett svar ifrån Lindorff när man mailat? Mailade igårkväll.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
PåGe
Newbie
|
 |
« Svara #10 skrivet: Juli 26, 2013, 16:54:22 » |
|
Jag tänker som så att ärendet är ju lite brådskande, då det gäller en avisering med förfallodag på Tisdag! Ska jag vänta mig en ny och korrekt avisering eller ska jag betala in enligt betalningsplanen redan idag och lämna skuldnummret som ocr
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Usg64
|
 |
« Svara #11 skrivet: Juli 26, 2013, 21:40:08 » |
|
Vilken Call Recorder använder du? Det verkar finnas flera med samma namn. Länka gärna. Vet du om den fungerar med BlueTooth-headset också? Jag använder Callrecorder som IC hänvisade länken till.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #12 skrivet: Juli 26, 2013, 23:33:56 » |
|
Jag tänker som så att ärendet är ju lite brådskande, då det gäller en avisering med förfallodag på Tisdag! Ska jag vänta mig en ny och korrekt avisering eller ska jag betala in enligt betalningsplanen redan idag och lämna skuldnummret som ocr
Betalplanen, alltid betalplanen.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Usg64
|
 |
« Svara #13 skrivet: Juli 27, 2013, 07:33:43 » |
|
Som Kojak säger. Den betalningsplanen som KFM har bestämt. Allt annat är skräp.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ludde
Jr. Member

Antal inlägg: 88
|
 |
« Svara #14 skrivet: Augusti 01, 2013, 18:33:04 » |
|
Ett tips just när det gäller detta bolag är att man skriver ut och sparar verifikationer på samtliga inbetalningar enligt planen eftersom man verkar lita av kroniska problem när det gäller bokföringen
I slutet på min sanering påpekade jag att antal återstående betalningar inte stämde med planen, svaret jag fick var att jag missat att betala för typ 2 år sedan....
Tyvärr för deras del så hade jag klara verifikationer och det visade sig att man bokfört inbetalningen på fel skuld.
Efter avslutad betalningsplan visade det sig att jag betalt 812:- för lite på en skuld, enligt Lindorff. Problemet var bara det att man bokfört 4 inbetalningar på andra skulder så där hade jag "betalt för mycket" Men det klarar man inte av att lista ut själva nej.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|