Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: IJ skickar till KFM trots bestridning!!!  (läst 6080 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« skrivet: Juni 11, 2013, 12:10:49 »

Jag gjorde en bestridning (invändning i sak) att Intrum Justitias fordringar gentemot mig är preskriberade.

IJ svarade att det inte alls är preskriberat!

Har nu i dagarna fått brev från KFM att jag har ”Skuld att betala”! IJ har skickat en utav fordringarna till KFM trots att jag bestridet denna fordran till dem.

Är det inte på det viset att inkasso skall skicka fordran till Tingsrätten för avgörande om de anser att de har rätt istället för att skicka till KFM???

Det finns ett betalningsföreläggande utslag som är över 20 år gammalt.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Juni 11, 2013, 13:03:56 »

Jag gjorde en bestridning (invändning i sak) att Intrum Justitias fordringar gentemot mig är preskriberade.

IJ svarade att det inte alls är preskriberat!

Har nu i dagarna fått brev från KFM att jag har ”Skuld att betala”! IJ har skickat en utav fordringarna till KFM trots att jag bestridet denna fordran till dem.

Är det inte på det viset att inkasso skall skicka fordran till Tingsrätten för avgörande om de anser att de har rätt istället för att skicka till KFM???

Det finns ett betalningsföreläggande utslag som är över 20 år gammalt.

Svar: JA (med underlag av det du beskriver).

Men som sagt varför ska de bry sig? när Datainspektionen lagt ner anmälan på anmälan från privatpersoner/företagare mot Intrum Justitia för exakt samma sak trots tunga bevis på att detta vidriga inkassobolag beter sig precis som de vill. Men det är viktigt att du ändå direkt gör en anmälan till Datainspektionen om det du råkat ut för! (och bifoga den skriftliga bevisning du har).

Vidare att du omgående även till Kronofogden bestrider fordran och hänvisar till att fordran redan var bestriden eftersom preskription skett -  men där Intrum Justitia har ändå skickat den tvistiga fordran till KFM istället för till Tingsrätten.

Jag utgår ifrån att du har skriftlig bevisning på att fordran redan är preskriberad - och tveka inte heller att begära ut §26 PuL-utdrag från Intrum Justitia för att klart och tydligt se vad de påstår i sina historiklistor skett under årens lopp ...
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Respect
Newbie
*

Antal inlägg: 28

« Svara #2 skrivet: Augusti 05, 2013, 14:00:21 »

Detta är inkassoföretagens strategi; ta det till KFM och hoppas på att inget bestridande sker...och vips har en s.k preskriptionavbrytande åtgärd skett. Att ta det till TR blir isf på gäldenärens initiativ. Skamligt att en statlig myndighet ska få vara en instans för inkassobolagens fasoner.

Dock kan man ALLTID vända sig till KFM och invända mot verkställighet och åberopa tidigare preskription...även EFTER de 10 dagar man har på sig vid ett BF.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #3 skrivet: Augusti 05, 2013, 14:44:23 »

Både skattelag  och utsökningslag har sk omvänd bevisföring.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: