Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 19, 2025, 06:55:47
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Skuldsanering
»
Deltidsarbete
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Deltidsarbete (läst 3874 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förtvivlad
Newbie
Antal inlägg: 41
Deltidsarbete
«
skrivet:
Juni 02, 2013, 14:01:17 »
Hej! Jag har en fråga som jag grubblat en del över och som oroar mig hemskt mycket. Jag är ensamstående, 40 år, och överskuldsatt. I höstas sökte jag hjälp hos en budget- och skuldrådgivare och fick rådet att släppa allt vilket jag gjorde. Det var en enorm lättnad för jag hade innan under en tid övervägt att ta livet av mig på grund av skulderna. Nu fick jag livsgnistan tillbaka och idag lever jag ett helt annat liv med en en budget anpassad för mitt behov och jag klarar mig och är frisk.
Nu är det dags att skicka in min ansökan om skuldsanering, ska träffa min skuldrådgivare i nästa vecka och skriva på ansökan, och nu börjar jag oroa mig för att den inte ska godkännas.
Det som oroar mig är min anställning. Jag har fast jobb sedan flera år tillbaka men jag arbetar endast 70 %. Min arbetsgivare, är kommunanställd, kan INTE erbjuda mig mer jobb. Jag har vid något tillfälle till och med ansetts övertalig och riskerat uppsägning på grund av arbetsbrist men tack och lov så blev det inte så.
Jag har frågat om mer tjänst men nej, den kan endast erbjuda mig den tjänst jag har. Jag är tacksam för att det ändå är en fast tjänst. För att ytterligare försämra för mig har de ändrat mina arbetstider så inget OB-tillägg längre utgår. Jag har därför en ganska blygsam inkomst.
Givetvis tittar jag då och då på andra jobb och skickar in ansökningar ibland men det blir alltid bara ett svar där det står "Tack för visat intresse, vi har valt att gå vidare med andra sökande".
Min oro är nu att jag ska få avslag på min ansökan om skuldsanering på grund av att jag bara arbetar 70 %.
Jag har hela tiden bara arbetat 70 % och jag kan inte få mer. Under den period då skulderna blev så många att allt kollapsade arbetade jag bara 70 %.
Min lön vid 100 % är 20 000 kronor så ni förstår ju vad min lön är på 70%.
Min oro är alltså att jag ska nekas skuldsanering på grund av för låg tjänstgöringsgrad. Finns den risken?
Jag har inga barn utan är ensamstående. Min arbetsgivare kan inte erbjuda mig mer tjänst men jag är fast anställd. Att säga upp mig i hopp om att få annat arbete på 100% tror jag är svårt och då riskerar jag ju ännu lägre ersättning, A-kassan är ju bara 80%.
Om någon har varit i samma situation eller har någon upplysande information så vore jag tacksam för svar.
Loggat
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
SV: Deltidsarbete
«
Svara #1 skrivet:
Juni 02, 2013, 15:07:59 »
Du ska skriva i din ansökan att du verkligen försökt få ett heltidsjobb.
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum
-----------------------------