Crackjack
Newbie
Antal inlägg: 11
|
 |
« skrivet: Maj 30, 2013, 08:04:15 » |
|
Jag har varit fast hos kronofogden sedan cirka 10 år där det började och höll sedan på i några år till. Efter att antal år i träsken så började jag missbruka och satte mig i skuld till helt fel sorters människor och fick utstå än det ena och än det andra. Detta gjorde att jag till slut gjorde något oförlåtligt(ingen behöver berätta hur jävla korkat det var - Jag vet.), jag begick bedrägerier för att ordna fram pengar till dessa människor.
Nu, efter att ha varit ren från både droger och brottslighet i tre år så tyckte jag att eftersom jag är sjukskriven på heltid(förtidspensionär) så finns det inte en chans i helvete på denna jord att jag någonsin kommer kunna betala tillbaka något. Skuld & budgetrådgivaren tyckte likaså, så kort sagt fyllde vi i en ansökan och skickade med ett personligt brev. Mina skulder uppgår till cirka 500 000:- varav 20-25% av detta är ekonomisk brottslighet/böter.
Kronofogden hörde igår av sig och berättade att man tagit beslutet att man tyvärr inte kan gå vidare i ärendet p.g.a att den ekonomiska brottslighetens storlek är för stor i förhållande till dess ålder. Jag har som sagt varit ren och har dokumenterad drogfrihet sedan 3 år och jag har aldrig i hela mitt liv gjort något kriminellt utom den här förhållandevis korta perioden och sedan dess helt tagit avstånd ifrån allt som har med brott att göra.
Vad jag är lite fundersam över är att Kronofogden gjorde bedömningen att jag inte kommer kunna betala mina skulder, men säger samtidigt att den ekonomiska brottslighetens belopp är för stort i förhållande till ålder - Hur många år ska man "vara ren" för att denna bild ska förändras? Det känns som att mitt enda sätt att få en sanering vore att utöka mina "vanliga" skulder och således minska % på den ekonomiska brottsligheten och bara det är ju otänkbart.
Jag accepterar självklart Kronofogdens beslut och tänker inte överklaga, dock kändes det nästan som att handläggaren praktiskt taget rekommenderade mig att faktiskt göra det..
Är bara fundersam över framtiden nu, och jag vet att det jag under den korta perioden gjorde var jävligt fel, och det finns inga ursäkter för det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hebbe
Full Member

Antal inlägg: 133
Yrkespessimist
|
 |
« Svara #1 skrivet: Maj 30, 2013, 08:57:22 » |
|
Hej !
Om det inte är försent så tycker jag att du ska överklaga ! Är det försent gör en ny ansökan ! Varför skuldsaneringsgrupperna arbetar som dom gör vet jag inte, men för varje överklagan där den skuldsatte får framgång är till alla oss fromma !
Till din överklagan eller nya ansökan är det väldigt viktigt att du skriver ett personligt brev där du berättar om ditt liv.
En avslutande fråga, kan fogden ta något av dej överhuvudtaget ?
häls/hebbe
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Crackjack
Newbie
|
 |
« Svara #2 skrivet: Maj 30, 2013, 09:06:24 » |
|
Godmorgon!
Det lustiga är att själva handläggaren sa redan innan han tagit upp ärendet med de andra att "vi ska se om vi ändå inte kan gå vidare" och det låter i mina öron som att han själv tyckte att vi borde gått vidare? Sedan att han själv praktiskt taget "pushar" för att jag ska överklaga fann jag också lite lustigt..
Nej, enligt deras senaste beräkning(mars 2013) så finns det enligt utmätning ingenting att ta av, tror skuldsaneringen går på nästan samma mått.
Så skulle jag få en skuldsanering blir det väl(tyvärr) på 0:-
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
perskusin
Newbie
Antal inlägg: 3
|
 |
« Svara #3 skrivet: Maj 30, 2013, 09:43:14 » |
|
Kronofogden hörde igår av sig och berättade att man tagit beslutet att man tyvärr inte kan gå vidare i ärendet p.g.a att den ekonomiska brottslighetens storlek är för stor i förhållande till dess ålder.
Vad menas med detta? Att du skall vänta i ett okänt antal år innan du söker igen, eller.......? Jag har ett fall som rör kusinen Per vilken är i en liknande sits inklusive en massa annat. Vill gärna få så mycket klarhet som möjligt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Crackjack
Newbie
|
 |
« Svara #4 skrivet: Maj 30, 2013, 09:54:28 » |
|
Kronofogden hörde igår av sig och berättade att man tagit beslutet att man tyvärr inte kan gå vidare i ärendet p.g.a att den ekonomiska brottslighetens storlek är för stor i förhållande till dess ålder.
Vad menas med detta? Att du skall vänta i ett okänt antal år innan du söker igen, eller.......? Jag har ett fall som rör kusinen Per vilken är i en liknande sits inklusive en massa annat. Vill gärna få så mycket klarhet som möjligt. Det var just det jag blev fundersam över också, men han pushade på för att jag skulle överklaga deras beslut till tingsrätten.. Men är väl en jävla process man drar igång då, orkar man med det rent psykiskt liksom..?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
perskusin
Newbie
Antal inlägg: 3
|
 |
« Svara #5 skrivet: Maj 30, 2013, 10:18:28 » |
|
Vad jag är lite fundersam över är att Kronofogden gjorde bedömningen att jag inte kommer kunna betala mina skulder, men säger ......o.s.v.
Det är klart att du inte kan betala dina skulder! Det är därför du söker Skusan. Har jag missat något väsentligt?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Crackjack
Newbie
|
 |
« Svara #6 skrivet: Maj 30, 2013, 10:22:47 » |
|
Har jag missat något väsentligt?
Nejdå, bara jag som funderar högt, oavsett vad för typ av skulder jag har, så kom man fram till att jag inte kommer kunna betala dessa, samtidigt som man säger att en skuld är för stor. Jaha, vad ska jag kunna göra åt det liksom? Vinna på lotto, betala den och sedan söka skuldsanering? Går i tankarna på att kanske kanske överklaga ändå, fast vet inte fan om psyket klarar av nederlag efter nederlag. Man peppar sig själv som fan och sen PANG går allt åt helvete, lite svårt att hitta motiveringen igen och igen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #7 skrivet: Maj 30, 2013, 10:37:39 » |
|
Har jag missat något väsentligt?
Ja, att skulderna härrör från brottslighet. Och så är det ju… har inte en av Malexandermördarna sökt skuldsanering också men fått avslag? Vore det ok att få avbetala sina skadestånd till 0 kr till de anhöriga om dessa skulder/böter/skadestånd inte var av en väsentlig ålder? Det är nog va handläggaren såg, att det är en bedömningsfråga från fall till fall. Hur gamla skulder som härrör från brott ska kunna saneras? Eftersom skuldsanering inte är en gammal företeelse och brottslingars (inget illa menat original postaren) ansökningar kan antas vara bara en lite den av bulken saknar man nog en mall att efterleva hos kfm. Att då få det prövat i domstol blir då vägledande även för andra även om skusan nog själva skulle kunna fatta beslut. Förmodligen har skuldsaneringsteamet varit oeniga.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #8 skrivet: Maj 30, 2013, 10:42:40 » |
|
oavsett vad för typ av skulder jag har, så kom man fram till att jag inte kommer kunna betala dessa, samtidigt som man säger att en skuld är för stor. Jaha, vad ska jag kunna göra åt det liksom? Vinna på lotto, betala den och sedan söka skuldsanering?
Jag tycker du får hålla modet uppe. Är du drogfri och kämpar för ett liv utanför brottslighet har du redan kommit långt i mina ögon. Och säker i skusans. Det finns inget som hindrar att du söker igen och igen och igen om du inte orkar dra det i TR. Vilket jag förstår. En ny skuldsaneringsansökan ska innehålla något nytt för att inte direkt avskrivas m.a.p. att inget nytt innehåll. I ditt tycker jag du ska ange att skulderna som härrör från brott nu blivit 1 månad äldre. Eller 6 månader äldre om du söker en gång i halvåret. Ja du fattar, eftersom det var anledningen till avslaget så är det vad som måste ändras.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Crackjack
Newbie
|
 |
« Svara #9 skrivet: Maj 30, 2013, 11:11:30 » |
|
Jag tycker du får hålla modet uppe. Är du drogfri och kämpar för ett liv utanför brottslighet har du redan kommit långt i mina ögon. Och säker i skusans. Det finns inget som hindrar att du söker igen och igen och igen om du inte orkar dra det i TR. Vilket jag förstår.
En ny skuldsaneringsansökan ska innehålla något nytt för att inte direkt avskrivas m.a.p. att inget nytt innehåll. I ditt tycker jag du ska ange att skulderna som härrör från brott nu blivit 1 månad äldre. Eller 6 månader äldre om du söker en gång i halvåret. Ja du fattar, eftersom det var anledningen till avslaget så är det vad som måste ändras.
Har varit drogfri ända sedan jag drog mig ur dessa umgängeskretsar, vilket tyvärr innebar skyddad identitet och nytt boende också, så ett speciellt roligt liv att leva instängd praktiskt taget dygnet runt är det väl inte. I tre år cirka har jag varit ren, min brottslighet pågick under 2 år(Polisen fick kritik för att ha tagit sådan tid på sig med att skicka ärendet). I övrigt har jag aldrig gjort något kriminellt under hela mitt liv, så i grund och botten är jag bara en vanlig Svensson som hamnade jävligt snett, men som ändå, med både lagen och min egna vilja lyckades ta mig tillbaka på rätt sida ganska kvickt igen. Vad tror du själv är bäst, att skicka in ny ansökan till fogden eller att försöka ta det genom tingsrätten?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #10 skrivet: Maj 30, 2013, 11:35:38 » |
|
Jag skulle nog prova med en ny ansökan 1 månad efter avslaget. Så får man se vad svaret blir. Om det blir avslag igen p.g.a. att skulden som uppkommit genom brott inte är tillräckligt gammal eller om de säger att ansökan inte tillfört något nytt i ärendet. Den kan ju hamna hos ett annat skuldsaneringsteam och de gör en annan bedömning. Ligg i och ge inte upp, en vacker dag så tycker dom att skuldens ålder är ok och min gissning är att det kan vara godtyckligt. Så man vet aldrig… Ditt personliga brev som du bifogade betyder nog mycket i hur man bedömer.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Crackjack
Newbie
|
 |
« Svara #11 skrivet: Maj 30, 2013, 11:58:19 » |
|
Jag skulle nog prova med en ny ansökan 1 månad efter avslaget. Så får man se vad svaret blir. Om det blir avslag igen p.g.a. att skulden som uppkommit genom brott inte är tillräckligt gammal eller om de säger att ansökan inte tillfört något nytt i ärendet. Den kan ju hamna hos ett annat skuldsaneringsteam och de gör en annan bedömning. Ligg i och ge inte upp, en vacker dag så tycker dom att skuldens ålder är ok och min gissning är att det kan vara godtyckligt. Så man vet aldrig… Ditt personliga brev som du bifogade betyder nog mycket i hur man bedömer.
Pratade precis med handläggaren igen för att jag ville få lite mer klarhet, och visst var det så att avslaget baserades på att det knappt gått tre år sidan min ekonomiska brottslighet och han sa att för grova brott samt ekonomisk brottslighet så bör det ha gått i alla fall minst 3 men gärna 4 år sedan det inträffade. Sedan sa han att omständigheterna i mitt liv är också ganska avgörande och det var därför han försökte gå vidare med ärendet ändå. Han tyckte fortfarande att det kunde vara bra att överklaga till tingsrätten, om inte annat ansöka igen 2014. Funderar på om jag skulle ta och överklaga till tingsrätten, för när de väl har fattat sitt beslut lär inte 2014 vara så långt borta ändå, så vad har jag att förlora annat än tid, men sitter man inlåst i sitt egna hem så har man väl tid för att kunna skriva sådana saker i alla fall.. Nu tänker jag dock inte gå in på mina personliga omständigheter öppet här och får hoppas att det respekteras. Undrar bara om Tingsrätten som statlig instans men ändå opartisk är bättre än Kronofogden själva. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Crackjack
Newbie
|
 |
« Svara #12 skrivet: Maj 31, 2013, 10:22:22 » |
|
Passar på att sticka in med en liten extrafråga..
Jag har skrivit själv överklagan, men är lite tveksam på om jag ska inkludera mitt personliga brev där jag beskriver omständigheterna eller inte. Är detta något som Tingsrätten läser tror ni?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mondeo
Full Member

Antal inlägg: 211
49 år
|
 |
« Svara #13 skrivet: Maj 31, 2013, 16:01:01 » |
|
Hej Dom kommer att läsa det, hoppas att dom tar intryck av detta. Sedan lämna med ditt telefonnummer om dom vill fråga något extra omständigheterna. Sedan råder jag dig att skriva en egen händelserapport "dagbok" skriv så kortfattat som möjligt. Men var noga med om det finns domstol utslag och dylikt lägg detta inom parentes. Detta kommer att bli den långa förklaringen. Utelämna inget även om det är till din nackdel för detta kan vändas till fördel. För nu ses du som ärlig.
Lycka till
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|