Jag är sambo med en man som har skulder hos KF. Det är skulder som vi väntar på ska skrivas av och därefter finns en "mindre" (400000) kvar hos ett företag (om jag förstått saken rätt, min sambo har varit väldigt öppen med allt sen vi träffades - han satt hos KF redan innan dess).
Vi har planer på att skaffa barn ihop och jag funderar på hur det fungerar rent praktiskt. Jag vill ju att vi ska ha delad vårdnad och kommer självklart skriva på faderskapsintyg att han är pappa till våra barn.
Han själv säger att det är bättre jag har ensam vårdnad.
Hur ser ni på saker och ting, hur har ni gjort?
Vill inte att skulderna ska påverka våra planer att bilda familj. (Han är inte skriven hos mig trots att vi varit sambos i 3 år pga skulderna, han vill hålla mig utanför allt.)
Hej Zambo och välkommen till forumet, detta med att vara skuldsatt har tyvärr gjort att många förhållanden raserats. Det som är bra i ditt fall är att din sambo varit ärlig och öppen mot dig sedan början och därmed så har ni kunnat tillse att planera för framtiden på ett bra sätt.
Och din fråga som gäller delad vårdnad eller ensam vårdnad är något som man bör tänka efter både en och två gånger innan man som föräldrar tar ett beslut om. Eftersom om man som pappa/mamma beslutar att det är bättre ekonomiskt att den ena parten får ensam vårdnad så får man inte glömma att konflikter kan senare uppstå i de bästa förhållandena och tyvärr är just kontakt med barnen något som används för att "straffa" den andra föräldern i många fall.
Där det är så illa att har man inte delad vårdnad så har man som förälder inga rättigheter. Och i allt för många fall har kontakten med sitt eget barn förlorats helt. Det är som sagt en sak att inte skriva sig hos sin partner för att ekonomisk få det bättre men en helt annan sak då det gäller barnets rätt till sina föräldrar.
Så Zambo prata igenom det hela noga med din sambo och väg för och nackdelar emot varandra - och ta sedan ett beslut.