Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Teckna ett telefonabonnemang under skuldsaneringsperiod!  (läst 13231 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« skrivet: Maj 03, 2013, 18:38:11 »

Någon som vet om man kan teckna eller göra ett överlåtelse på ett mobilabonnemang när man har skuldsanering ?
Tacksam för ett svar
Loggat
kirespappa
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #1 skrivet: Maj 03, 2013, 19:58:43 »

Det beror väl på om du har betalningsanmärkningar. Dom försvinner inte bara för att man har skuldsanering, det tar tre år efter det att man betalt klart sin skuldsanering under förutsättning att inga nya skulder tillkommit.
Loggat
makis
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Maj 03, 2013, 20:03:25 »

Det beror väl på om du har betalningsanmärkningar. Dom försvinner inte bara för att man har skuldsanering, det tar tre år efter det att man betalt klart sin skuldsanering under förutsättning att inga nya skulder tillkommit.

Tre år efter man betalat skuldsanering försvinner betalanmärkning?!?!?!?!  Alltså 8 år för att du ska bli rent från anmärkningar?  Och det jag som trodde att när man har betalat sin skuldsanering 5år då försvinner allting... Hoppas att jag har inte fel
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #3 skrivet: Maj 03, 2013, 20:30:11 »

Får man en anmärkning för att man har skuldsanering? Jag har en liggandes nu som normalt ska försvinna om två år.
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
makis
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Maj 03, 2013, 20:32:38 »

Får man en anmärkning för att man har skuldsanering? Jag har en liggandes nu som normalt ska försvinna om två år.

Kort och gott,  när försvinner betalanmärkningarna?  Efter 5 år från skuldsaneringsbeslut eller 8 år från skuldsaneringsbeslut?Huh?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: Maj 03, 2013, 21:31:38 »

Betalningsanmärkning försvinner efter tre år. Uppgift som skuldsanering, som är en separat notering försvinner när skuldsaneringen är klar.
Dvs efter att 60 månader är avverkade - Freedom!!
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
kirespappa
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #6 skrivet: Maj 06, 2013, 07:16:03 »

De flesta som har skuldsanering har betalningsanmärkning, därför tar det typ åtta år att bli av med dessa betalningsanmärkningar, fem år för att blir skuldfri och tre års väntan efter det = åtta år.
Loggat
Appleblossom
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #7 skrivet: Maj 06, 2013, 12:00:33 »

Nej nej, betalningsanmärkningen försvinner månaden efter du avslutat skuldsaneringen. Så var det iallafall för mig, blev klar för snart 3 år sen.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #8 skrivet: Maj 06, 2013, 13:22:51 »

Se text hämtad från Kronofogdens hemsida

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) får uppgifterna finnas kvar i fem år. När en ansökan om betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person finns den uppgiften kvar i längst två år efter utgången av det år då ansökningen gjordes.

Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter den dag den tillkom. Om betalningsplanen är längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen tar slut.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #9 skrivet: Maj 07, 2013, 13:36:40 »

De flesta som har skuldsanering har betalningsanmärkning, därför tar det typ åtta år att bli av med dessa betalningsanmärkningar, fem år för att blir skuldfri och tre års väntan efter det = åtta år.

Det här är lite intressant och får mig att undra… Det betyder ju att ett kreditupplysningsföretag gjort en registrering sista månaden som sedan levt kvar i knappt tre år efter skuldsaneringens slut.
Vad för typ av skuld gällde det då, skatteskuld?
Eller, till vilken borgenär var skulden? Det kan ju tänkas att det finns något inkassobolag som ställer en kreditfråga på ren djävulskap så att man ska finnas i missbruksregistret extra länge. Det kan ju aldrig i livet vara en legitim förfrågan.

Kan du ta reda på lite mer information så skulle det vara av intresse!!
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: