Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 17, 2025, 11:31:44
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Skuldsanering
»
Har jag ansökt för snabbt?
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Har jag ansökt för snabbt? (läst 3936 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pitbull
Jr. Member
Antal inlägg: 51
Har jag ansökt för snabbt?
«
skrivet:
April 27, 2013, 02:34:37 »
Jag hoppas någon kan hjälpa mig....
Jag har precis ansökt om skuldsanering men borde kanske ha väntat?
Har kapitalskulder ca 380 000 men med räntor och annat är det nästan 900 000 kronor.
Just nu har jag ett jobb i tre månader men vet inte hur det blir sedan. Problemet är att jag troligen lider av ADHD/Aspberger och jag håller på att utredas för det just nu.
Jag gör impulsiva saker och kan inte alltid överblicka konsekvenserna av mitt handlande och en del småskulder hänger ihop med att jag inte har sagt upp abonnemang och sådant i tid.
Till min fördel så får jag mycket gjort när jag gör något.
I vilket fall som helst, jag har nu när jag har läst här i forumet förstått att man skulle begärt utdrag från PuL först? Jag har hittat mallen och gör gärna det jobbet, men har jag erkänt skulderna när jag tog upp dem i skuldsaneringsunderlaget? Jag tog med allt eftersom jag var rädd för att kanske missa något som kunde dyka upp senare.
Det verkar ju också som om de kräver in preskiberade skulder, men jag har varit för duktig när jag väl sorterade mina papper.....jag har slängt alla gamla och har bara de nyaste. Så om bolagen har sålt mellan sig så vet jag bara vem den sista är.
Usch, detta är så jobbigt. Jag trodde jag gjorde rätt, men nu känns allt fel ......
Loggat
Jag kommer att komma levande ur detta skuldhelvete
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
SV: Har jag ansökt för snabbt?
«
Svara #1 skrivet:
April 27, 2013, 13:07:02 »
Det kan hamna skit på betalplanen, t.ex skulle två olika inkassobolag kunna försöka sätta upp sig för samma skuld när den sålts vidare. "Ooops, honest mistake vi trodde det var vår."
Hamnar man i en sits där man väljer mellan att bestrida en skuld som faktiskt är oriktig eller bita i det sura äpplet och låta skiten passera så är det sista att föredra. För en skuld som är tvistig får inte ingå i skuldsaneringen.
Det är samma med ränta som ju inte får räknas på under inledande. Flera av mina kära inkassobolag gjorde det ändå och tog upp ett belopp som var högre än dom egentligen skulle haft... Det är bara att släppa fokus på att rätt ska vara rätt och betala enligt planen. Ur den personliga synvinkeln så blir det ju varken mer eller mindre att betala.
Slutligen, angående PUL så har dina borgenärer också ett eget ansvar att anmäla sina skulder till din sanering.
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum
-----------------------------