Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur gör man en korrekt anmälan till Datainspektionen mot ett inkassobolag?  (läst 16098 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« skrivet: April 14, 2013, 07:34:20 »

Anmäla ett inkassobolag till datainspektionen.

Den myndighet vi skuldsatta och givetvis även EJ skuldsatta har att vända oss till när vi utsatts för brott/fel av ett inkassobolag i Sverige - är statliga datainspektionen (DI). Även om denna myndighet kan upplevas som en menlös papperstiger så GÖR ALLTID en anmälan mot inkassobolaget ändå!. Anmälan skall du göra direkt per e-post som du skickar till följande adress,

datainspektionen@datainspektionen.se

Och skicka gärna även en kännedomskopia till tillsynschef Catharina Fernquist på följande e-postadress: catharina.fernquist@datainspektionen.se eftersom hon är den tjänsteman som ensam går igenom ALLA inkomna anmälningar.



En anmälan behöver inte göras mycket svårare än på detta vis (där detta exempel rör hur ett inkassobolag inte hört av sig på mycket lång tid trots att man bestridit fordran).


Jag har bestridit en fordran till Intrum Justitia, och har nu väntat på svar från dom i över två månaders tid. Detta strider emot god inkassosed som ni skriver om i Er broschyr Tillämpning av Inkassolagen (se urklipp)

"Det är inte god inkassosed att vidta en inkassoåtgärd
om det av invändningar från gäldenären eller på annat
sätt framgår att fordran saknar laga grund. Enligt god
inkassosed bör inkassobolaget därför snarast möjligt
utreda om en invändning från gäldenären har fog för sig.
Ett inkassoombud bör underrätta borgenären om invänd
ningen och begära besked om dennes inställning.

Under tiden som utredningen pågår bör inkassobolaget
låta inkassoärendet vila från vidare handläggning.
Gäldenären bör underrättas om vad inkassobolaget
kommer fram till vid sin utredning med anledning av
invändningen"

Det är som ni kanske förstår inte "snarast möjligt" när det nu gått över två månader sedan min bestridan. Därför gör jag nu en anmälan om detta brott mot god inkassosed. Jag vill ha ett ärendenummer/diarienummer på min anmälan från er sida då ni mottagit min anmälan.

Med vänliga hälsningar

XXXXXXXX




Det är även av största vikt att du i din anmälan påpekar att du vill ha ett ärendenummer (diarienummer) - här lurar nämligen datainspektionen massor med människor. Eftersom om inget ärendenummer finns så existerar inte anmälan och det ser ju som sagt bättre ut i statistiken. Och detta gör att tjänstemännen på DI kan gå ut i pressen och påpeka att,

- Inkassobolagen i Sverige sköter sig i gemen bra!

Eller som när tjänstemannen Jurist Malin Fredholm (samordnare för Datainspektionens verksamhet på inkassoområdet) löpande sprider osanna uppgifter i exempelvis Svensk Inkassos nyhetsbrev och påpekade att endast 200 anmälningar inkommer om året mot inkassobolag. Där ni i länken längre ner finner ett tydligt exempel på att denna tjänsteman bör omgående bytas ut mot en tjänsteman som har förmågan att bedöma anmälningar opartiskt vilket Malin Fredholm visat sig oförmögen till.

Skulle din anmälan nedläggas eller ansvarig utredare påpekar att inga fel finns trots att du har tydlig bevisning på att brott skett (exempelvis bandinspelning eller skriftlig bevisning som intygar detta).

Begär då skriftligt till DI en omprövning av din anmälan (vilket inte tjänstemännen på DI informerar om att det kan göras). När du gör detta är det bra att påpeka kortfattat varför du anser att deras beslut är felaktigt - och om du har skriftlig bevisning se till att bifoga kopior på denna.


Ett annat alternativ är att testa att omgående överklaga deras beslut, där då ärendet går vidare till Förvaltningsrätten, mer om detta och hur du skall göra finner du i denna länk,


http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6896.0Så


Glöm inte att ca.90 % av anmälningarna mot inkassobolagen faktiskt läggs ner per telefon eller e-post - eftersom anmälarna känner inte till hur de statliga tjänstemännen på Datainspektionen arbetar. Och många väljer därför att ringa upp datainspektionens upplysningstjänst eller skicka ett e-postmeddelande med frågor till dom. Där man sedan får "information" per telefon att det finns ingen anledning att anmäla saken. Heller så kommer man få ett standardsvar per e-post som påpekar samma sak. Och det är här mängder av anmälare tyvärr ger upp! för som sagt nu har man ju fått svar av en statlig myndighet att det finns inga fel gjorda från inkassobolaget eller att DI inte kan göra något - och då måste väl detta vara korrekt?.

Ja, det kan man ju tro - men då vet man inte hur Datainspektionen fungerar. Eftersom det finns endast EN enda heltidsanställd som arbetar med inkasso och två deltidare. Där det är tillsynschef Catharina Fernquist som ensam sitter och "går igenom" alla anmälningar som inkommer till DI och sedan avgör vilka som skall gå vidare till ett tillsynsärende och vilka som hamnar i "slasken". Ni har här en länk till hur denna "tillsynschef" arbetar och ni bör även lyssna på bandinspelningen med henne för att få en uppfattning av hur hennes kontroll på saker och ting är  ...

http://intrumcleaner.nu/konsten-att-flytta-till-goteborg-utan-att-veta-om-det/

Det är därför av största vikt att om du har utsatts för brott av ett inkassobolag - så ring inte eller skicka e-post till Datainspektionen med frågor! för i allt för många fall får du inte ett korrekt svar. Där detta beror på att juristen som svarar dig inte har sakkunskap om inkassoverksamhet och vet inte vilka regler som gäller!.

Skicka därför ALLTID istället en anmälan per e-post till Datainspektionen med de bevis du har, för då kommer anmälan till rätt plats inom DI. Där tjänstemän som arbetar där åtminstone har lite kompetens om inkasso (kom ihåg att ALDRIG skicka originalen endast kopior! om du skulle skicka allt per sedvanlig post istället för e-post).


Vidare är det av största vikt att ni inser att tjänstemännen på Datainspektionen inte är opartiska eftersom de utgår ifrån sanningsskyldighet i sina beslut - där detta innebär att om du har mängder med bevis på att ett inkassobolag brutit mot inkassolag 1974:182, Personuppgiftslagen (PuL) eller vilken lag det än må vara så räcker inte dessa bevis till för vissa tjänstemän. Eftersom deras utredning består av att de ringer upp anmält inkassobolag och frågar exempelvis,

Har ni struntat i att skicka ut §26 PuL-utdrag?

Har ni försökt att driva in en medvetet oriktig fordran?


Och som ni förstår svarar inkassobolaget direkt: NEJ!!!!!

Och då fungerar det som så att Datainspektionen kommer att lägga ner din anmälan eftersom inkassobolaget säger ju till DI att det inte gjorts några fel och då är det ju så - sen att du har full skriftlig bevisning på att grova fel har skett bryr sig inte tjänstemännen om det allra minsta. Eftersom de utgår ifrån sanningsskyldighet från de inkassobolag man ställer frågor - där det är ett brott och fängelse finns på straffskalan om inkassobolaget lämnar falska uppgifter till DI. Ni har här ytterligare ett exempel på allt detta i nedanstående länk. Där ni ser hur jurist Malin Fredholm på DI struntade i alla bevis och lyssnade bara på vad inkassobolaget Intrum Justitia ljög ihop och tog sedan och lade ner anmälan där hon påstod sig se saker som inte ens fanns i inkassobolagets historiklistor.

Ett exempel på hur datainspektionen utreder anmälningar mot Intrum Justitia

http://intrumcleaner.nu/ett-exempel-pa-hur-datainspektionen-utreder-anmalningar-mot-intrum-justitia/



I broschyren "Tillämpning av inkassolagen" finner du fakta om vad God inkassosed innebär samt vilka regler och lagar som gäller inkassobolagen i vårt land och som de skall följa (men tyvärr alltför ofta bryter emot). Det är i denna broschyr du kan finna grunden till din anmälan om du exempelvis aldrig tidigare ens hört talas om inkassolag 1974:182 eller god inkassosed,

http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdf

Och glöm INTE att om du råkat ut för problem med att få ut dina begärda handlingar enligt § 26 PuL från ett inkassobolag, bank, TFF, KFM m.fl. så anmäl omgående det bolag/myndighet som förvägrat dig dina begärda § 26 PuL-utdrag till Datainspektionen.


Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: