Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 17, 2025, 10:55:30
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Skuldsanering
»
Betalningsplanen.
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Betalningsplanen. (läst 6323 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kirespappa
Newbie
Antal inlägg: 39
Betalningsplanen.
«
skrivet:
April 05, 2013, 07:28:26 »
Jag fick mitt skuldsaneringsbeslut i går, betalningsplanen godkändes av alla borgenärer utan problem.
Jag har en fundering, måste jag kontakta alla borgenärer för att få post/bankgironr eller kommer dom att skicka inbetalningslappar? Jag vet att det ligger i mitt intresse att se till att borgenärerna får sina pengar och det skulle vara bra att få höra hur borgenärerna brukar agera. Brukar dom vara hjälpsamma eller krånglar dom så att man får hålla på att kontakta dom varje månad? Såna saker har jag inte funderat på förrän nu när jag fått ett positivt beslut. Jag har en diagnos (ADD) och jag vet av erfarenhet att jag har slarvat med min ekonomi genom åren. Att detta ska funka är ett måste om jag ska bli av med skulderna, men om det är för krångligt finns risken att det skiter sig. Så därför hoppas jag att borgenärerna inte försöker stjälpa skuldsaneringen så att den avbryts pga missad inbetalning. Jag har ganska många olika borgenärer så och jag har knappt sovit i natt pga att jag funderat på hur detta ska fungera.
Kan ni som har erfarenhet ge lite tips så vore jag tacksam.
Loggat
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
SV: Betalningsplanen.
«
Svara #1 skrivet:
April 05, 2013, 09:50:42 »
Ingen kommer att försöka sabba för dig. Det bästa är att du kontaktar var och en och frågar hur det förväntar sig att få pengarna. De flesta som jag har att göra med skickar inbetalningskort, alla inkasso tror jag gör det, ett par leverantörer som företaget hade gör det inte men där är vi överens om att köra samma konto varje månad.
Som om de sagt att de skickar inbet.kort så dimper de ner i lådan innan betalning, minns att OKQ8 skickade lite sent första gången så man fick tjata på dem.
Det är viktigt att du följer upp varje månad och bockar av på din egen lista och ser att alla fått betalt.
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
z2000
Sr. Member
Antal inlägg: 275
«
Svara #2 skrivet:
April 05, 2013, 23:37:49 »
Jag gjorde så att, dom som var närmast, så ringde jag, typ inom 2-3 månader jag skulle betala, ifall jag inte hade hört nåt från dom. Så att jag får postgiro eller bankgiro nummer, och ocr. Sen om du betalar flera månader till samma, så brukar det vara. Vissa skickar inbetalningskort, men alla gör det inte. Och alla skickar inget heller, så det kan vara bra att kontakta dom i god tid innan man ska betala till dom, om dom inte har skickat nåt.
Loggat
kirespappa
Newbie
«
Svara #3 skrivet:
April 17, 2013, 12:45:42 »
Jag ska börja betala nu i April och jag har fått besked från nästan alla borgenärer om hur jag ska betala (postgironr/bankgironr osv) så det verkar fungera rätt ok. Har dock inte fått från alla ännu, men det återstår ju några dagar till det är dags.
Loggat
kirespappa
Newbie
«
Svara #4 skrivet:
April 23, 2013, 21:58:03 »
Det där med att ingen kommer att försöka sabba för mig ställer jag mig tveksam till efter kontakten med Gothia. Fick känslan av att dom avsiktligt vill göra det så svårt som möjligt för gäldenärerna. Jag har en inbetalning på fem (5) kr till Gothia. Skulle vara intressant att se om dom begärde omprövning av skuldsaneringen om man skulle råka missa den inbetalningen.
Loggat
kenny555
Hero Member
Antal inlägg: 1109
«
Svara #5 skrivet:
April 23, 2013, 22:58:40 »
Grattis kirrespappa till din skuldsanering,hoppas du fixar det för livet utan skulder är skönt.
Gothia jag garvade lite när du skrev en hel 5a som du skulle betala till dom(Ironi),,
Om du uppfattar dom som krångliga så tror jag det mer eller mindre handlar om att dom hånar dig
för dom får trots allt bara 5:- av dig så på så sätt kan jag tänka mig att dom vill göra det svårare för dig.
Stå på dig ring dom igen duger inte det så kör 1 samtal till Kronofogden och berätta samma sak så lär dom hjälpa dig
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum