Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lindorff  (läst 8653 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« skrivet: Mars 28, 2013, 18:39:15 »

I början av skuldsanering, fick jag brev från lindorff att jag sköter inbetalningarna själv. I brevet stod pg-nummer och OCR-nummer. Nu har jag betalat en tid till dom, och ska fortsätta så till slutet, beloppet är samma hela tiden enligt planen.
Fick idag (28/3) ett brev från lindorff med inbetalningskort. Sista betalningsdag 2013-03-30. Sen är det ett annat pg-nummer och annat OCR-nummer. Och beloppet är 8 kronor högre än enligt planen. Står inget om några avgifter, och det får dom inte ta heller. Kan inte ringa dom idag, eftersom dom har redan stängd. Och den här månaden har jag redan betalt med dom uppgifter som jag har haft innan.
Loggat
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #1 skrivet: Mars 28, 2013, 20:58:36 »

Helt obegripligt. Kontakta krfm efter helgen och fråga hur du skall göra och fråga om de 8 kronorna. Meddela lindorff att du redan betalt enligt plan till tidigare uppgivet pg, och att du väntar på besked från krfm om hur du skall göra. Fråga var de 8 kronorna kommer ifrån. Då har du gjort allt man kan begära av dig.

Men 8 spänn!? Låter ju inte som medvetet bedrägeri - att de skulle försöka med ett sånt belopp verkar osannolikt. Och beloppet är ju för litet för att det skulle betraktas som gynnande av en viss gäldenär. Alla skulle ju inse att du bara missat det när skillnaden är så liten.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Mars 29, 2013, 13:00:01 »

Följ skuldsaneringsplanen till punkt och pricka. Fråga Lindorff efter påsken om du vill att du betalar till det nya kontot i fortsättningen.
Förutsatt att du inte dragit på dig nya inkassoärenden så är det här är ingen fara för dig. Betalar du in beloppet enligt planen är det hur lugnt som helst.
KFM behöver du inte kontakta, de har inget mer med skuldsaneringen att göra.

Kolla upp om det är samma skuld som finns i saneringen! Är det en skuld som fanns innan skuldsaneringen som Lindorff glömt bort, synd för dom. Den ska inte betalas och det får du göra klart för dem i så fall.
Har skulden uppkommit efter skuldsaneringen (alltså skulden, inte inkassouppdraget) så är det bäst att du betalar den.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
z2000
Sr. Member

« Svara #3 skrivet: Mars 30, 2013, 11:46:33 »

Det är samma skuld som finns i skuldsaneringen. Samma fordringsägare, och det står också att det är 30 inbetalningar kvar. Men det som är konstigt är att beloppet är 8 kronor högre än vad det är i planen. Men ska ringa dom på tisdag, så får vi se vad dom säger. Och 30 inbetalningar stämmer, nu har jag betalat 30 och 30 kvar, så nu kan nedräkningen börja.
Loggat
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #4 skrivet: Mars 30, 2013, 13:14:05 »

Personligen tycker jag ju att det skulle betraktas som försök till bedrägeri. Men de kommer ju tyvärr undan med bortförklaringar som bara går ut på misstag. Och i försöksbrott är det ju strängt taget direkt uppsåt som skall bevisas. Sen talar ju det lilla beloppet emot sådant uppsåt - varför skulle ett företag med massiv omsättning försöka lura till sig 240 kr (30 x 8 kr)?

Däremot tycker jag att du skall framhålla för krfm att sådana här felaktigheter skapar oro och rädsla, och att det därför viktigt att myndigheten tillhåller bolagen att se till att belopp och andra väsentliga uppgifter verkligen kontrolleras noga innan brev med ändringar skickas till gäldenären. Lite smäll på fingrarna, men viktigt.
Loggat
z2000
Sr. Member

« Svara #5 skrivet: Mars 30, 2013, 14:09:48 »

Kollade nu, har betalat till dom 15 månader med ett belopp som är lite över 200 kronor i månaden, och som ska fortsätta med samma belopp till slutet, endast första betalning till dom var lite lägre. Och inte hört någonting från dom tidigare. Och brevet är inget krav heller utan plötsligt sänder dom ett inbetalningskort. Och ett belopp som är 8 kronor högre. Min tanke är att dom försöker smyga med en avi avgift, vilket dom inte får ta.
Loggat
z2000
Sr. Member

« Svara #6 skrivet: April 02, 2013, 08:12:11 »

Nu har jag pratat med Lindorff, och det var tydligen så att dom har ändrat i datasystem, så det är ett nytt postgiro och ocr-nummer. Och beloppet hade blivit fel, för dom hade på nåt sätt räknat fel på antalet månader. Så han tyckte det var bra att jag ringde och korrigerade beloppet.
Loggat
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #7 skrivet: April 02, 2013, 20:18:29 »

Just Lindorff har ändrat både OCR-nr och inbetalningsgironr och dessutom slagit ihop två skulder till en. Det sistnämnda var ju positivt, men det gäller att upptäcka ev ändringar i tid. I mitt fall var det lite av en slump eftersom jag tidvis var hemifrån ett antal månader, varvid jag utgick från att inga uppgifter skulle ändras under skusantiden. Men nu vet jag bättre.
Nu har jag gjort inbetalning nr 29  :-)
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: