Leffa
|
 |
« skrivet: Augusti 24, 2008, 11:25:20 » |
|
Vet inte men vilken tid kfm tar på sig att komma fram till ett beslut. Jag lämnade in min preskriptionsinvändning i våras och de senaste kompletteringen gjorde jag i juli den 15. Ska man hålla på ett halvår varje gång blir man tokig. Vad är det som gör att dem ska ta en sådan lång tid?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #1 skrivet: Augusti 24, 2008, 11:43:33 » |
|
Dels så jobbar nog inte Kronofogden ihjäl sig för ett ärende som inte gynnar deras syften, att lyckas driva in pengar. Men sedan så är det väl så att om du gör en preskriptionsinvändning så kontaktar dem sökanden som får viss tid på sig att bemöta din invändning. Kanske inte sökanden heller lyckas arbeta i den snabbaste takten eftersom dom ska lyckas få fram bevis som styrker preskriptionsavbrott etc. Det är mina gissningar. Själv gjorde jag en invändning mot sökt utmätning den 25 januari i år. Det har jag ännu inte fått något svar på..... 
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #2 skrivet: Augusti 24, 2008, 12:12:46 » |
|
Inkassobolaget har väl begärt anstånd och fått det, tror också att de kan begära det flera gånger och på så sätt dra ut tiden på ett ärende.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #3 skrivet: Augusti 24, 2008, 13:45:08 » |
|
vad då anstånd som jag fattar så är all information inhämtad. Processen har varit att jag lämnade in en preskriptionsinvänding sedan kom inkasso tillbaks med sin yttrande och bevisföring var jag yttrade mig. Sedan var det tyst och i Juni fick jag yttligare ett tilllägg där inkasso frågsatte en del av mina bevis var av jag sände in mitt svar. Vad jag fattar så har dem allt matrial för att fastställa dom om jag är betalingsskyldig eller ej...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #4 skrivet: Augusti 24, 2008, 13:47:50 » |
|
med andra ord så är det ett gott tecken även om man ska vara lugn med att ta ut något i förskott. Målet är viktigt för min forsatta invänding mot andra.. De flesta andra inkasso har liknande bevisläge och det är blir lite fingervisning om jag är på rätt spår
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #5 skrivet: Augusti 27, 2008, 18:59:56 » |
|
Vet inte men jag orkar inte mer av den här skiten. Fick domen av kfm idag och jag förlorade på att dem påstått att jag har sagt att jag ringde ak angående skulden och hade hänvisat till denuationsbrev. Finns inget i det jag har skrivet där jag påstår detta. Ser ut att förlora på alla punkter trots att ak inte har behövt bevisa ett skit. Jag tänker nog sticka för jag orkar inte när dem till och med tolkar allt som dem vill.. Nä jag skiter nog jobb och allt.. Nu letar jag jobb utomland
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #6 skrivet: Augusti 27, 2008, 19:51:49 » |
|
En fråga är denuationsbrev preskriptionsavbrytande?  ??
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #7 skrivet: Augusti 27, 2008, 20:01:38 » |
|
Leffa! Överklaga Kronofogdens beslut. Då hamnar det i Tingsrätten och det är bättre att låta dem ta tag i frågan eftersom Kronofogden endast arbetar i syfte att hjälpa borgenärerna, och således inte tar till vara gäldenärernas intressen. Även om domstolarna inte alltid är att lita på så hyser jag trots allt större förtroende för dem än för Kronofogden!  Denuntiationsbrev är preskriptionsavbrytande om det innehåller sådana uppgifter som kan anses vara av preskriptionsavbrytande art. Tex så skall det tydligt framkomma vad skulden avser, vem som är fordringsägare etc Som med andra preskriptionsavbrytande handlingar så är det borgenären som har bevisbördan att preskriptionsavbrott verkligen har skett.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #8 skrivet: Augusti 27, 2008, 20:06:54 » |
|
Ja Tony jag måste få smila lite men det verkar på kfm att det är jag som har bevisbördan och inte dem.. Hur som helst så har dem tolkat allt fel så jag tänker koppla in en advokat nu
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #9 skrivet: Augusti 27, 2008, 20:14:36 » |
|
Det som gjorde mig så full av skratt i all bedrövelse vara att inte skriva vad skulden avser utan typ "nu fryser vi räntan" ansåg denna person på kfm var preskriptionsavbrytande information. Så vad jag anser så räcker det med att skriva firmanamn på ett blankt papper så är det presktiptionsavbrytande. Dessutom gör dem alla tolkning till borgenärens fördel.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #10 skrivet: Augusti 27, 2008, 20:31:00 » |
|
Urskäkta jag skriver mycket skit just nu men.Jag kommer att få det jobbigt när man ska gå via kfm med varje ärende när man vet att man kommer att förlora där. Jag kan inte fatta vad det är för stark bevisböra dem har på 18 -20 år gamla skulder.. Tänk vilken julafton dem kommer att ha inkasso. 1 500 000kr mest dröjesmålräntor och en lön på 400 000kr. Om någon tror att jag tänker jobba vidare med dem förutsättningarna så tror dem fel. Då blir det a-kassa och svartjobb men det är ju så dem vill ha det i Sverige. Istället för skattebetalare som kommer jag att bli bidragstagare och det skiter jag i..Har vi inget rättsväsen i Sverige som är opartiskt så får dem fan mig stå sitt kast. Alla har en gräns vad dem tål och min är snart nåd. Jag har betalt redan till många borgenärer som har agerat itid så jag har inget dåligt samvete.. Men att jag ska vara något långsiktig investering åt inkasso det tänker jag inte gå med på. Så trött på alla "ska göra rätt för sig". Nä det är ett j---vla lotteri. överskuldsatt hela livet. Jag har varit skuldsatt sedan jag var 23 år och kommer som det se ut att få leva hela mitt vuxna liv som överskuldsatt...Fick dem som dem ville skulle min lila son ta över skulderna när jag dör. Godnatt du sticker jag och jobbar
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #11 skrivet: Augusti 28, 2008, 08:06:50 » |
|
Denuntiationsbrev är preskriptionsavbrytande om det innehåller sådana uppgifter som kan anses vara av preskriptionsavbrytande art. Tex så skall det tydligt framkomma vad skulden avser, vem som är fordringsägare etc Som med andra preskriptionsavbrytande handlingar så är det borgenären som har bevisbördan att preskriptionsavbrott verkligen har skett. Retar mig så mycket när inget av dem breven hade något som helst preskriptionsavbrytande innehåll och jag även hänvisade till en dom, så ansåg kärringen att den dom jag hänvisar till ändas hade en datalista och att det där stog tex "fryst ränta osv. Vad spelar det för roll om man har brev som ser lika ute med tex "fryst ränta" och sedan inte ha något om skulden med. Domen handlade inte om att datalistor och brev utan att det inte var frågan om kravbrev eller påminnelse.. Denna kärring agerade mer åklagare och har kunnat låtit ak-finans skrivit domslutet för till och med dem måste vara förvånad... Vi skriver mycket här att borgenärerna ska har bevisbördan att preskriptionsavbrott har skett. Detta tror jag inte på något mer har läst för mycket på forum och har fått två bakslag där jag ska bevis att jag inte har mottagit dem och det verkar som att man måste ha bevis för varenda sekund. Visst jag ska överklaga till tingsrätten efter som kfm har gjort korkade tolkningar och sammanblandning som inte är sanna och har grundat hela sitt domslut på det. Jag ursäkta att jag låter gnällig men jag är varken glad eller lugn nu. Så sugen och ringa kärringen och fråga om hon är läskunnig
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #12 skrivet: Augusti 28, 2008, 08:38:26 » |
|
Jag förstår din frustration, Leffa! Det är i stort sett samma sak som det beslut jag fick från Kronofogden avseende preskriberad CSN-skuld.  Men jag håller på att skriva mitt överklagande mot det beslutet, och jag är uppe i sex fullpackade A4-sidor än så länge. Hoppas att jag ska kunna formulera mig upp emot ett tio-tal sidor tills jag är färdig. Dom ska få lite att bita i kan jag lova! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #13 skrivet: Augusti 28, 2008, 09:17:46 » |
|
Ja hoppas att du nitar ditt dem. Jag har bestämt mig för att ta hjälp av en advokat eftersom jag anser att det här målet ska jag vinna. Förutsättningar är för bra. Jag har också en känsla att kfm jurister har lite för nära kontakt med inkasso jurister.. Kan inte föreställa mig att det bara är brevväxling som förekommer utan även telefonkontakt.. Sedan verkar det som dom inte kan se skillnader mellan målen utan dra allt över en kam. Det måste vara bekvämt att sända över dem till tingsrätten. Ska det vara riktigt så ska inte kfm över huvud taget fatta domslut eftersom dem inte kan vara opartisk(Deras leverbröd) och med all sannolikhet inte har den rätta kompetensen. Tingsrätten är inte bunden och har ingen vinning i att vara partisk i målen. Men fallet med tyskan vissar hur svårt det är att förhålla sig partisk och att inte ha förutfattade meningar..Det som gör mig livrädd är att inkasso inte har någon som helst bevisbörda kvar efter hds dom.. Nu verkar man hitta på allt för att gäldenärer ska göra rätt för sig... Jag är trots allt glad att man har alla vänner här på forumet så man får lite laddning när batteriena har tagit slut
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Piera
Newbie
Antal inlägg: 7
|
 |
« Svara #14 skrivet: Januari 18, 2009, 22:26:48 » |
|
ursäkta om det redan finns tråd om det..men funkar det om man jobbar i Norge? har kfm rättigheter o löneutmäta där på nåt sätt?
Piera
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|