Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Efter skuldsanering.  (läst 9630 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kirespappa
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« skrivet: Mars 09, 2013, 09:20:21 »

Kan borgenärer neka till kreditköp hos dem den dag man är klar med skudlsaneringen och när man också blivit av med betalningsanmärkningarna? Jag vet att det finns de som har haft sk långtidsbevakning av skulder och är man säker på att dessa register på folk som har eller haft skulder verkligen inte finns kvar? Likväl som att tex en fastighetsägare kan hyra ut en bostad till en person som har betanmärkningar så undra jag om ett företag där man haft skulder kan neka till att man blir kund där beroende på att man tidigare varit skuldsatt hos dom? Räcker det med att vara utan betalningsanmärkningar?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Mars 09, 2013, 10:28:54 »

Problemet är att det finns flera register som kan ställa till problem för människor. Som exempelvis missbrukarregistret (har inget med droger eller alkohol att göra) (se länk)

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=5697.0

Där detta register byggts upp av bankerna genom årens lopp bakom kulisserna - och för inte så länge sedan avslöjades Folksam lilla fina databas/register (se länk)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16083471.ab

Statliga Datainspektionen är den instans som skall se till att register av denna karaktär skall skötas på ett korrekt sätt och i vissa fall inte ens få existera. Men de sköter detta uppdrag lika illa som de sköter tillsynen och kontrollen över Sveriges inkassobolag.

Därför så kan stora problem uppstå för människor som hamnat i dessa register (vare sig det finns anledning eller inte) här är ett exempel på detta,

http://www.dn.se/ekonomi/fel-i-register-tog-tre-ar-att-ratta-till
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Mikey65
Jr. Member
**

Antal inlägg: 68

« Svara #2 skrivet: Mars 09, 2013, 10:56:24 »

En tanke är att begära § 26 PuL-utdrag från banker och dom som håller i registren, Kan ju bli intressant läsning där med.. Wink
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #3 skrivet: Mars 09, 2013, 11:30:46 »

En tanke är att begära § 26 PuL-utdrag från banker och dom som håller i registren, Kan ju bli intressant läsning där med.. Wink

Ja, om dessa parter hade följt lagen skulle detta fungera. Eftersom enligt personuppgiftslagen §26 skall man få sig tillhanda ALLT som berör en som person. Men där exempelvis Folksam inte lämnade ut allt som finns tillgängligt. Och där sedan Datainspektionens påpekade detta,

Datainspektionens jurist Hans Kärnlöf anser inte att Folksams agerande är förenligt med personuppgiftslagen (PUL).
– Om ett försäkringsbolag har ett register med personuppgifter som de utrett och de sedan behåller uppgifterna för framtiden då skulle de behöva lämna ut dem enligt 26:e paragrafen PUL. Att åberopa undantagen i 27:e paragrafen är väldigt tveksamt.

Läs allt om detta här,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16086050.ab

Många svenskar tror tyvärr fortfarande att vi lever i ett samhälle där det finns fungerande kontroll och tillsynssystem som tillser att medborgares liv och rättigheter skyddas. Tack och lov börjar fler och fler att upptäcka att statliga Datainspektionen som även skall sköta tillsynen av register/databaser är en ren papperstiger som för länge sedan tappat alla sina tänder och blivit en statlig menlös marionettdocka.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Mikey65
Jr. Member
**

Antal inlägg: 68

« Svara #4 skrivet: Mars 09, 2013, 12:34:50 »

Jag håller med dej IC till 100% med dej det här är en riktigt (rutten) soppa, Efter jag har efter kommit in här på FR så har jag skickat in begäran om PUL utdrag från diverse inkasso bolag (7 st) jag har på mig fick tillbaka 5 ska anmäla dom 2 andra till DI nu eftersom jag vet att dom har uppgifter om mig etc. (fick lite intressant läsning dock hittade presk i två fall).

Nu blev jag taggad och ska skicka in PUL till KFM, Polisen, FK, samt skatteverket och alla banker jag haft med att göra så får vi se vilka som svarar och inte.

Blev just skön taxerad av FK på underhåll eftersom jag noll deklarerade 2 år sedan så nu går 2000:- till KFM varje månad kul med min inkomst på 4500:-/mån

Jag menar det skadar ALDRIG att begära PUL utdrag och jag hoppas att alla på FR inser det, Dessutom så ger det inkasso lite mera arbete!  Grin
Loggat
Ludde
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #5 skrivet: Augusti 01, 2013, 18:42:14 »

Min egen erfarenhet av detta är att det är väldigt olika mellan kreditgivarna.

Sergel som är ombud och kredithandläggare åt b.la Telia har väldigt bra minne, räkna med att det måste gå många år efter avslutad sanering innan man slutar att ge ett nekande svar (utan att ens begära en upplysning)
Klarna är en sån där mystisk kreditgivare också, jag har aldrig haft någon skuld där men nekas efter avslutad sanering alltid kredit.

Många är tvärtom, när saneringen är slut börjar man på en ny kula utan att gamla oförrätter dras fram.
Loggat
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #6 skrivet: Augusti 02, 2013, 08:11:15 »

Jupp Sergel har långt minne.
Trots att Felia hade låvat mig att jag skall få ta över bredbandet som står på mamma min.
När jag hade betalat klart. Då enligt Felia.
Men när jag pratade med Sergel efter jag hade betalat klart säger dem att de har de inget med att göra och Felia säger tvärt om.
Kanske man skall byta bolag.
Att man har 30 anmärkningar pga underhåll som fortlöper normalt nu brydde de sig inte om.

Puckofläppar säger jag bara.

Ps har samtalet inspelat i mobilen ;P
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: